1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. Rallin MM-sarja

Yksi tallimääräys olisi tuonut Mikko Hirvoselle rallin maailmanmestaruuden vuonna 2009 – manageri Timo Jouhki manaa, että se jäi tekemättä

Nykyään Kalle Rovanperän taustalla vaikuttava rallimanageri Timo Jouhki on ollut mukana MM-sarjassa Juha Kankkusen ajoista lähtien. Jouhki kertoo tarinansa Tomin nuoteista -podcastissa.

Tomin nuoteista -podcast käsittelee puheenaiheita rallimaailman huipulta. Kuva: Yle

Rallimanageri Timo Jouhki on toiminut useiden eri suomalaiskuljettajien taustalla noin neljänkymmenen vuoden ajan. Jouhkin kiinnostus ralliautoiluun lähti veljen ja hänen hyvän ystävän kautta. Naapurissa asui vielä tuolloin uransa alussa ollut, tuleva maailmanmestari Hannu Mikkola.

– Hannu oli veljeni parhaita kavereita. Kuultiin aina jostain, kun hän oli ottanut isänsä auton ja me rynnättiin Lauttasaaren sankarihaudan mutkaan odottamaan. Kohta Mikkola tulikin siitä hirveässä sladissa. Siitä se kiinnostus lähti, Jouhki muistelee.

– Veljestäni tuli lopulta Hannun ensimmäisiä karttureita. Eivät he tainneet montaa kisaa maaliin päästä. Aina meni joku tekniikka hajalle tai jotain.

Tomin nuoteista: Timo Jouhki, mestareiden tekijä

Ralli oli Jouhkin perheessä vahvasti esillä myös siskon kautta.

– Siskoni Kirsti meni veljeni jälkeen Mikkolan kartturiksi ja siitä Hannun ura lähti oikein todella liikkeelle. Myöhemmin Kirsti meni naimisiin Pentti Airikkalan kanssa. Penahan voitti Englannin mestaruuden ja oli muutenkin yksi suomalaisista huippukuljettajista.

Ennen manageriuraansa Timo Jouhki harrasti itsekin rallia kuljettajan penkillä, vaikka varsinaisesti ammattiurasta hän ei koskaan haaveillut.

– Laivastossa tutustuin samalla kurssilla olleeseen Juha Piiroseen, jonka kanssa sitten aloimmekin ajaa yhdessä. Juhalla oli jo tuolloin kokemusta. Myöhemmin polkumme menivätkin yhtä rataa vuosien ajan muissakin merkeissä.

Juha Piironen oli osaltaan ”syyllinen” siihen, että Jouhki alkoi tukea nuoria nousevia kykyjä.

– Kiinnitimme huomiota Juha Kankkusen vauhtiin eräässä SM-rallissa. Minulla oli mahdollisuus tukea häntä, joten annoin auton ajettavaksi. Siitä se lähti. Alkuun managerointi oli pelkkää harrastamista, mutta muuttui myöhemmin ammattimaisempaan suuntaan.

Useiden suomalaiskuskien taustalla

Timo Jouhki on vienyt maailmalle useita suomalaisia huippunimiä. Juha Kankkunen ja Tommi Mäkinen ylsivät neljään maailmanmestaruuteen uransa aikana, mutta muita mestareita ei Jouhkin tallista ole tullut. Kestomenestyjiä kuitenkin. Aina ei kuitenkaan ole onnistunut.

Ari Mökkösen kanssa emme päässeet niin sanotusti perille. Arilla ei ehkä ollut oikeanlainen luonne tähän hommaan. Toni Gardemeisterilta odotin kaikkein eniten, mutta hän putosi aina väärään väliin. Toni oli kuljettajana todella lahjakas ja ymmärsi ajamisesta käytännössä kaiken. Häneltä puuttui kuitenkin tappajan vaisto, mikä tarvitaan terävimmällä huipulla.

Manageri Timo Jouhki juttelee Mikko Hirvosen kanssa. Kuva: Miika Wuorela

Mikko Hirvonen jäi vuonna 2009 pisteen päähän mestaruudesta. Timo Jouhki ottaa tästä osan omaan piikkiinsä.

– Meidän olisi pitänyt toimia kuten Citroen toimi. Esimerkiksi Sardiniassa olisimme voineet Malcolmin kanssa nostaa Hirvosen Jari-Matti Latvalan edelle, mutta halusimme kuitenkin antaa Jari-Matin voittaa sen kisan. Citroenhan nosti Sebastien Loebin sijoitusta tallimääräyksillä tuona vuonna, jonka ansiosta mestaruus lipesi käsistämme. Jälkeenpäin on helppo sanoa, että teimme siinä virheen.

Jouhki manageroi tuolloin Hirvosta ja Latvalaa, jotka ajoivat molemmat Fordilla. Jouhki oli yhdessä Fordin tallipäällikön Malcolm Wilsonin kanssa pohtinut tallimääräystä, mutta se jäi lopulta tekemättä.

Tallipäälliköt erilaisia persoonia

Timo Jouhki on tehnyt yhteistyötä usean eri tallipäällikön kanssa. Käytännössä hän on ollut tekemisissä kaikkien tallipäälliköiden kanssa 80-luvulta alkaen. Persoonia on riittänyt.

Malcolm Wilsonin kanssa olemme nykyisin kavereita, joten hänen kanssaan on tietysti helppo toimia. Olemme tehneet töitä yhdessä kaikista eniten. Malcolm on räiskyvä persoona, jonka kanssa keskustelut voivat joskus alkaa todella isoilla kirjaimilla, mutta hän myös leppyy yhtä nopeasti.

Ove Andersson oli tallipäälliköistä vaikein siinä mielessä, että häntä oli todella vaikea lukea. Yleensä kykenen arvaamaan, mitä toisella on mielessä, mutta Oven kanssa en siihen koskaan pystynyt. Jost Capito puolestaan oli päälliköistä modernein, erittäin järkevä ja systemaattinen kaveri. Kaikki toimi Volkswagenilla hienosti. Mutta näiden nimien lisäksi joukossa on ollut sitten toisestakin päästä henkilöitä, mukana yksi ihan täysi idiootti, Jouhki lataa.

Kalle Rovanperä viimeisin kuljettaja

Jouhki oli jo ajatellut lopettaa manageroinnin, mutta Mikko Hirvosen lopetettua uransa ennustettua aiemmin, alkoi Jouhki pohtia vielä yhden kuljettajan tukemista. Kalle Rovanperä oli nuorista kuljettajista ylivoimaisesti mielenkiintoisin.

– Tiesin tietysti Kallen hyvin, sillä olin hänen isänsä taustalla hänen uransa aikana. Kallen kanssa ollaan toimittu kaikista ammattimaisimmin. Kaikki tietotaito mitä meille on kertynyt vuosien varrella, on nyt käytössä. Kallessa tosin oli kaikki palikat olemassa jo valmiiksi. Olen nähnyt todella paljon vuosien varrella, mutta Kalle on jotain poikkeuksellista. Jo Jari-Matin kanssa mentiin lähes samalla sapluunalla, mutta tietysti siitäkin ollaan viisastuttu.

Lue myös:

Turkin rallimestari Kalevi Aho muistelee uraansa Tomin nuoteista -podcastissa – keskeytys Afrikassa johti unohtumattomiin tapahtumiin: "Vaimo ei kuullut meistä viikkoon mitään"

Ogier saanut sakkoja liikennerikkomuksista aiemminkin – Toyotan urheilujohtajan ja Kroatian poliisin mukaan rallitähti ei paennut onnettomuuspaikalta

Kroatian MM-rallin voittanut Ogier sai sakot ja ehdollisen kilpailukiellon – "Auton edessä seisoneella poliisilla ei ollut samaa tietoa"