Tuima katse talliin

Valtteri Bottas ja Kimi Räikkönen ovat samassa jamassa: aika-ajoissa sakkaa. Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh kertoo, miten kurssi käännetään.

Näin karusti päättyi Valtteri Bottaksen edellinen F1-kisa Imolassa. Suomalainen oli syytön kolariin, mutta tilanne olisi silti ollut vältettävissä. Paremmalla aika-ajosuorituksella Bottas ei olisi jumittunut kilvanajoon keskipakassa.

Bottas on MM-sarjassa vasta viidentenä. Mildhin mukaan uudet sääntömuutokset sekä renkaat ovat iskeneet kovaa Mercedekseen, mutta erityisesti Bottakseen. Suomalainen ei saa etenkään takarenkaita toimimaan, toisin kuin MM-kärki ja tallitoveri Lewis Hamilton.

En moittisi Bottasta, sillä myös insinööritiimillä on kirimisen paikka. Renkaiden käyttämiseen on sopeuduttava nopeammin. Ajotavassa on jotain sellaista, joka pitää hieroa kuntoon.

Mercedes-pomo Toto Wolff haluaa suomalaiselta tuloksia. Mildhin mukaan niiden tekeminen vaatii Bottakselta omaa tahtoa. Aika-ajoissa strategiat voivat muuttua hetkessä. Tuolloin tallin ja Bottaksen kommunikaation on oltava saumatonta. Bottaksen on Mildhin mielestä pidettävä kiinni valinnoistaan ja tarvittaessa haastettava tallin päätöksiä.

Tänään lauantaina ajetaan Portugalin GP:n aika-ajot. Algarven rata on erityinen, kuten kuva osoittaa: ylä- ja alamäkiä on tavallista enemmän. Viime vuonna Bottas ylsi aika-ajoissa ja kisassa toiseksi Hamiltonin jälkeen. Paikka eturivissä on avainasemassa niin Hamiltonin kuin Red Bullin Max Verstappenin haastamisessa.

Vuosi sitten Kimi Räikkönen teki yllätysnousun aivan kulman takaa. Suomalainen lähti kisaan ruudusta 16, mutta nousi yhdellä kierroksella sijalle kuusi. Pisteille asti uroteko ei silti kantanut. Räikkösen kisavauhti tiedetään, mutta aika-ajoissa jäämiehellä on ollut vaikeampaa.

Mildhin mielestä Alfa Romeon on parannettava nimenomaan aika-ajossa, jos talli mielii tällä kaudella pisteille. Räikkönen ei voi yksin vaikuttaa onnistumiseen. Tallin taktiset valinnat korostuvat ensimmäisessä osiossa, johon Räikkönen jäi viime kaudella 13 kertaa. Jatkoon hän selvisi vain neljästi.

Kimi on saatava oikeaan aukkoon ajamaan riittävän puhtaassa ilmassa. Talli on toisinaan tehnyt vähän hasardipäätöksiä. Iso kuva on unohtunut, kun radalle on haluttu ajoissa. Valintoja on toki helppo täältä arvostella, mutta Alfa Romeolla kaiken toiminnan on onnistuttava, jotta toiseen osioon on asiaa.

Tekijät

Toimittaja

Micke Suopuro

Kuvat

Getty Images (Mark Thompson, Bryn Lennon & Gabriel Bouys), Formula 1 ja AOP

Julkaistu 1.5.