1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. Rallin MM-sarja

Kommentti: Rallin MM-sarjan yksinäiselle jää luu käteen – näin tähtien sopimukset vaikuttavat suomalaiskuskeihin

Rallin MM-sarjan ainoa yksityistalli M-Sport ei ole saamassa houkuteltua talliin yhtään kärkikuskia. Tilanne voi avata ovet vielä ilman työnantajaa oleville suomalaisille, kirjoittaa Yle Urheilun Micke Suopuro.

Teemu Suninen ja Esapekka Lappi ajoivat kauden 2020 tallikavereina M-Sportilla. Tulevaksi kaudeksi parivaljakko kilpailee samoista, harvoista ajopaikoista. Kuva: AOP

Tuoreimmat rallipodcastit ja -videot sekä -uutiset löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Rallin MM-sarjan tallipaikkaspekuloinnit laimenivat kerralla, kun Hyundai tiedotti tehneensä jatkosopimukset niin Thierry Neuvillen kuin Ott Tänakin kanssa.

Virolainen maailmanmestari oli ennakolta tallipaikkapelin kiinnostavin palanen. Tänak ei ole Hyundailla yltänyt yhtä dominoivalle tasolle kuin Toyotalla ajaessaan. Huhumyllyä vauhdittivat Tänakin turhautuneet kommentit Hyundain suorituskyvystä asfaltilla.

Yksityistalli M-Sportin nokkamies Malcolm Wilson pääsi ennen kauden 2017 alkua tuulettamaan tallin väen edessä Sebastien Ogierin kiinnitystä. Vastaavia juhlia tuskin järjestetään ennen kautta 2022. Näyttää siltä, että talli lähtee uuteen aikakauteen ilman selvää johtotähteä.

Toki on muistettava, että viiden mestariehdokkaan – Tänakin, Neuvillen, Ogierin, Elfyn Evansin ja Kalle Rovanperän – joukosta vain Hyundain kaksikolla on julkistettu sopimus tulevasta kaudesta. Toyota on kuitenkin Jari-Matti Latvalan suulla ilmaissut halunsa jatkaa nykyisen kuljettajakolmikkonsa kanssa.

Tallissa odotetaan kuumeisesti Ogierin ratkaisua siitä, haluaako uraansa lopetteleva mestari ajaa MM-sarjassa esimerkiksi valikoituja kisoja. Ranskalaisen päätös voi vaikuttaa jopa siihen, millaisella kuljettajastrategialla Toyota seuraavaa kautta lähestyy: Ogierin rooli keikkakuskina saattaisi avata oven myös toiselle valikoituja kisoja ajavalle kuljettajalle.

Tuon paikan saattaa tosin täyttää japanilaislupaus Takamoto Katsuta, joka on tällä kaudella ajanut kelpo sijoituksia kärjen takana. Vielä viime kaudella yliyrittäminen johti ulosajoihin, mutta Katsuta on oppinut virheistään.

Jos Toyota jatkaa nykyisellä kokoonpanollaan, havittelee paikkaa M-Sportilla useampi vakituisesti MM-tasolta pudonnut tarjokas. MM-rallin voittaneista aktiivikuljettajista ilman julkaistua sopimusta ovat Hyundain keikkakuski Dani Sordo, WRC2-sarjaa kiertävät Andreas Mikkelsen ja Mads Östberg sekä saman luokan Rovaniemellä voittanut Esapekka Lappi. Hyundain ratissa Sordon ohella kiertävä Craig Breen ylsi viime vuonna Viron MM-rallissa toiseksi.

Tästä joukosta erottuminen voi olla vaikeaa vain urheilullisin perustein. Suomalaisesta näkövinkkelistä arvioituna Lapin valinta olisi silti perusteltu. Edellämainituista kuskeista selvästi Lappia paremmin on menestynyt vuoden 2017 jälkeen vain Sordo, josta Hyundai tuskin on luopumassa ainakaan tulosten perusteella.

Vuonna 2017 WRC-tasolla debytoinut Lappi keräsi kahden Toyotalla ajetun kauden aikana yhä kokemusta tietyistä ralleista, vaikka voittikin jo neljännessä rallissaan Jyväskylässä. Citroenilla Lappi ei missään vaiheessa päässyt ulosmittaamaan koko potentiaaliaan, vaikka kolmesti toiseksi sijoittuikin. Juuri kun autosta oli kehittymässä Lapille mieleinen, lähti talli koko sarjasta.

M-Sport taas oli jo viime vuonna pahasti jäljessä kilpailijoitaan, eikä Lappikaan päässyt WRC-Fiestaa juuri testaamaan.

Esapekka Lappi voitti WRC2-luokan Rovaniemellä dominoivaan tapaan. Sarjaa johtava Andreas Mikkelsen ei pystynyt vastaamaan suomalaisen vauhtiin. Kuva: Tomi Hänninen

Mikäli M-Sport ei saa kiinnitettyä yhtään kuskia viiden mestariehdokkaan joukosta, nousevat myös Teemu Sunisen osakkeet. Suninen on 27-vuotiaana jo kokenut WRC-kuljettaja.

Vaikka tallin ranskalaislupaus Adrien Fourmaux häikäisikin Kroatiassa sijoittumalla viidenneksi, ei kyseessä ollut ainutlaatuinen suoritus. Esimerkiksi Suninen teki vähintään yhtä kovan debyytin Fordin ratissa oman WRC-uransa alussa: Suninen oli avauskisassaan Puolassa kuudes ja ylsi heti pohja-aikaan. Seuraavassa rallissa Jyväskylässä hän sijoittui neljänneksi.

On myös muistettava, että Sunista vuotta nuorempi ranskalainen ei ole vielä voittanut mitään MM-tasolla, edes alemmissa luokissa. Toki mikäli M-Sport tekee valinnan juuri ranskalaisen ja Sunisen välillä, voi vaakakuppi kääntyä ensin mainitun suuntaan. Fourmaux kun ajaa M-Sportilla tälläkin hetkellä Ranskan autourheiluliiton tukemana.

Suomalaisten ovet Hyundain suuntaan näyttävät sen sijaan olevan säpissä. Hyundai jatkanee kolmoskuskin kierrättämistä, sillä taktiikka on tuonut tallille kaksi peräkkäistä valmistajien mestaruutta. Nuorista kuskeista Hyundaille on vahvasti yhdistetty Rovaniemellä debyyttikisassan kärkiaikoja kellottanut Oliver Solberg. WRC3-luokan mestaruuden viime vuonna voittanut Jari Huttunen ei ole vastaavaa näyttöpaikkaa saanut.

Lue myös:

Neuville ja Tänak tekivät monivuotiset jatkosopimukset Hyundain kanssa

Jari-Matti Latvalalta yllätyspaljastus – Sebastien Ogier on esittänyt poikkeuksellisen toiveen uransa jatkosta

Jari-Matti Latvalan Toyota hallitsi Kroatian MM-rallin olosuhteet - asiantuntija hämmästeli Hyundain ratkaisevaa rengassekoilua: “Ei nyt kovin kovaa asiantuntemusta vaadi”