F1-kauden avanneet testit ja avauskilpailu Bahrainissa osoittivat, että Red Bull on viimein ottanut Mercedeksen etumatkan kiinni. Talli ei ole kuitenkaan onnistunut siirtämään kehitystä tulokseksi – ainakaan täysimääräisesti.
Neljän kisan jälkeen Lewis Hamilton johtaa Max Verstappenia selvällä 14 pisteen erolla. Valmistajien sarjassa Mercedes on 29 pisteen karkumatkalla.
Barcelonan GP:n tapahtumat voit kerrata tämän linkin takaa.
Barcelonan kilpailussa nähtiin oiva esimerkki siitä, missä Hamilton on edellä Verstappenia. Britti epäili tallin valitsemaa taktiikkaa, mutta luotti tiimin valintaan. Mitä lähemmäksi Hamilton tuli Verstappenia, sitä ärhäkkäämmin hollantilainen kritisoi oman tiiminsä valintoja.
Yle Urheilun asiantuntijan Jukka Mildhin mielestä Verstappenin on maltettava enemmän.
– Verstappenin on maltettava enemmän. Hänen on keskityttävä omaan tekemiseen. Hän on selvästi muuten mestarin kypsyysasteella, mutta malttia on parannettava.
Kaikkeen Verstappen ei silti pysty itse vaikuttamaan.
Hollantilainen joutui jo lähtökohtaisesti vaikeaan tilanteeseen myös Barcelonassa. Kakkoskuski Sergio Perez ajoi kyllä kilpailussa viidenneksi, mutta tämä ei riitä Mercedestä vastaan.
Tätä kuvastaa MM-sarjan tilanne: Mercedeksen Valtteri Bottas on kolmantena, Perez vasta kuudentena 15:n pisteen päässä suomalaisesta.
– Perezin on päästävä kärkikamppailuun mukaan taktiseksi avuksi, Mildh korostaa.
Perez kipuilee, eikä Mercedes anna armoa
Racing Pointilla, nykyisellä Aston Martinilla, pitkän uran tehnyt meksikolainen on selvästi kipuillut niin uuden auton kuin tallinkin toiminnan kanssa.
Red Bull on tullut tunnetuksi siitä, että talli on vaihtanut kuljettajia kesken kauden. Kuljettajavaihdokset ovat tosin tapahtuneet tallin omien lupausten välillä.
Lupausten heikot esitykset pakottivat Red Bullin Mildhin mielestä nöyrtymään ja valitsemaan kakkoskuskiksi meritoituneen Perezin, joka on yksi sarjan parhaista kuskeista kilpailutilanteissa.
– Perezin valinta oli tietoinen riski. Red Bull antaa hänelle varmasti vielä aikaa päästä autoon ja talliin sisään. Hiljalleen vain alkaa olla sen aika, Mildh muistuttaa.
Niin kauan kuin Perez kipuilee, on Mercedeksellä paikka lyödä lamauttavia iskuja. Mestaritallilla kun on kaksi kuljettajaa, jotka ajavat kisasta kisaan kärkisijoista.
Mercedeksen ensisijainen tähtäin on Mildhin mukaan aina valmistajien mestaruudessa. Titteli on tärkeä ennen kaikkea taloudellisesti.
– Bottas on yksi ratkaisevista tekijöistä mestaruuden kannalta. Matka on vielä pitkä, mutta Mercedeksen vauhti on vakuuttava.
– Muihin talleihin verrattuna Hamilton ja Bottas ovat edelleen todella varma kaksikko, Mildh selvittää.
Red Bullin peli ei ole toki vielä pelattu. Talli toi Barcelonaan uusia kehitysosia. Kehitysvauhti on vain kiihtymässä, kenties jopa Mercedestä nopeammin.
– Heillä on erittäin aggressiivinen kehitysohjelma menossa. Uskon, että Red Bull kiihdyttää sitä entisestään, etenkin kun Hondan moottori on yhä suorituskykyisempi. Matkaa Mercedekseen on, mutta Red Bull on kehittynyt huimasti, Mildh kuvailee.
Räikkösen Alfa Romeon on tehtävä tärkeä päätös
F1-sarjan toinen suomalaiskuljettaja Kimi Räikkönen on äärimmäisen vaikeassa tilanteessa. Suomalaisen talli Alfa Romeo kun näyttää polkevan paikallaan.
Räikkönen osoitti jälleen kisakuskin luonnettaan ja paikkasi surkean aika-ajonsa nousemalla jo avauskierroksella sijalle 14. Alfa Romeon yhden pysähdyksen taktiikka oli kuitenkin aivan liian konservatiivinen. Tallilta puuttuvat Mildhin mukaan luovat ratkaisut.
Suuressa kuvassa tallilla näyttää olevan vain yksi vaihtoehto: sen on tehtävä vaikea, mutta olennainen päätös.
– Alfa Romeon kehitys näyttää pysähtyneen. Tallin on päätettävä panostaako se rajalliset resurssinsa jo täysillä ensi kauden autoon vai ei.
– Päätös ei ole helppo. F1-sarjassa taloutta määrittää pitkälti se, miten talli valmistajien sarjassa menestyy, Mildh muistuttaa.
Alfa Romeolla on silti asioita, joita talli voi parantaa kuluvan kauden puitteissa. Mildhin mielestä Alfa Romeo voi parantaa etenkin tallin sisäistä kommunikaatiota ja yhteistyötä. Talli haparoi edelleen esimerkiksi aika-ajojen aikana ajoitusten kanssa.
Tärkeintä on kuitenkin päätös tulevaisuuden suunnasta.
– Autoa on vietävä oikeaan suuntaan suunnitelluin askelein. Toivottavasti kuljettajien, etenkin Kimin, kärsivällisyys riittää tähän.
Lue myös: