1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. Rallin MM-sarja

F1-kuskit pettivät Robert Lappalaisen – "Jouduin ostamaan heille Harley Davidsonit"

Robert Lappalainen toi Helsinkiin kansainväliset ratakisat 1990-luvulla. Mahdottomalta tuntunut ajatus onnistui ja Helsinki Thunder -kilpailut toivat pääkaupungille mittaamattoman arvokasta julkisuutta ja mainetta.

Robert Lappalainen toteutti mahdottomalta tuntuneen ajatuksen. Kuva: Tomi Tuominen

Sörnäisissa ajetut katuratakisat olivat 1990-luvun suurin autourheilutapahtuma Suomessa. Mahdottomalta tuntuneen ajatuksen toteutumisen takana oli yhden henkilön sitkeys, Robert Lappalaisen. Kemistä Amerikan kautta Helsinkiin asettuneella Lappalaisella alkoi kyteä ajatus kisojen järjestämisestä jo 1970-luvun alkuvuosina.

– Olin vuosia töissä Ruotsissa ja kun kun tulin ensimmäistä kertaa takaisin Suomeen, halusin nähdä Eläintarhan Ajojen radan. Minulle oli karmea pettymys, kun siellä ei ollutkaan mitään, vain pelkkä kadunpätkä, Lappalainen muistelee.

– Päätin silloin, että jonain päivänä järjestän Suomen suurimman rata-autokisan.

Unelma toteutui vuonna 1995, mutta ei suinkaan helposti. Lappalainen kertoo Tomin nuoteista -podcastissa, että sitä edelsi pitkä ja rankka taistelu niin byrokratian kuin asukkaidenkin kanssa.

– Esittelin idean silloiselle Helsingin pormestarille Kari Rahkamolle, joka piti ideaa hyvänä, mutta hän sanoi minulle, että tuhlaan vain vuosia. Tällainen idea ei tulisi koskaan menemään läpi, sillä vastustajia on tuhansia. Kysyin kolme pahinta ja menin tapaamaan heitä henkilökohtaisesti. Kaikki kääntyivät lopulta puolelleni.

– Merihaan asukasyhdistys oli alkuun koko hanketta vastaan. Pyysin heidät tapaamiseen ja kerroin antavani heille niin monta kioskipistettä kuin he vain haluavat. Tuotot lupasin heille sataprosenttisena. Siihen loppui vastustaminen ja ideasta tulikin kertaheitolla hyvä.

Vuosina 1995 ja 1996 Helsinki Thunderin pääluokkana oli suosionsa huipulla ollut DTM, mutta Saksan vakioautosarjan kuihduttua Lappalainen joutui kolmantena vuonna tyytymään Suomessa vieraaseen FIA GT -kestävyyskisojen MM-sarjan osakilpailuun. DTM veti katsomoihin reilusti yli satatuhatta silmäparia, GT-luokka reilusti alle. Helsinki Thunder loppui vain kolmen vuoden taipaleen jälkeen.

F1-kuskit pettivät Lappalaisen karting-kisojen yhteydessä

Seuraavina vuosina Lappalainen järjesti Hartwall Areenalla karting-kisat, joiden vetonaulaksi oli tarkoitus haalia Formula 1 -tähtiä.

– Minulla oli kirjallinen sopimus ensimmäisenä vuonna, että kisaan tulee kahdeksan F1-kuljettajaa, joukossa Jacques Villeneuve. Lähetin yksityiskoneen Barcelonaan Suomesta noutamaan kuskit suoraan testeistä, mutta takaisin tulikin vain Mika Salo ja yksi portugalilainen kolmannen luokan kuljettaja. Kyllä se oli iso pettymys ja tunsin itseni huijatuksi. Olisin saanut varmasti oikeuden kautta korvaukset, mutta en lähtenyt riitelemään.

Seuraavana vuonna Lappalainen sai mukaan useamman F1-kuljettajan, mutta sopimus ei tälläkään kertaa pitänyt sellaisenaan.

– Olimme sopineet, että hoidan matkat ja kulut, mutta mitään muuta korvausta ei makseta. Olin edellisen vuoden tapaan taas markkinoinut tapahtumaa usean sovitun F1-kuskin nimellä, ja kuukautta ennen tapahtumaa minulle kerrottiin, että he tulevat, mutta haluavat Harley Davidson -moottoripyörät palkaksi. Minä olin selkä seinää vasten. Tilasin niitä prätkiä kuusi kappaletta ja annoin kuskeille. Vain yhdelle ei suostunut sellaista hankkimaan.

Robert Lappalainen kilpaili Amerikan radoilla. Kuva: Robert Lappalaisen arkisto

Nascar-ura olisi ollut mahdollinen

Robert Lappalainen aloitti oman ajouransa verrattain vanhana, reilusti yli kaksikymppisenä. Kolmen Camaro-Cupin Pohjoismaiden mestaruuden jälkeen hän suuntasi Amerikkaan, missä hän ajoikin useita vuosia Trans Am -sarjaa. Fordin tiimi tarjosi hänelle mahdollisuutta siirtyä Nascariin, mutta tuolloin jo nelikymppinen Lappalainen ei halunnut aloittaa kaikkea alusta.

– He sanoivat, että siinä menee neljä vuotta ennen kuin siellä pystyy ajamaan kärkisijoista. Ajattelin, että en enää siinä iässä opetella neljää vuotta ja päätin lopettaa. Kävin kyllä ajamassa Nascar-testit ja uskon, että olisin pystynyt siellä niiden opetteluvuosien jälkeen varmasti pärjäämään. Lopettaminen oli kuitenkin onni, sillä ilman sitä päätöstä Helsingin ratakisat olisivat jääneet järjestämättä. Kaikella on tarkoituksensa.

Nykyisin Lappalainen viettää eläkepäiviä uuden harrastuksen parissa. Hän on opiskellut itsensä taiteilijaksi. Taulujen maalaamisen jälkeen hän siirtyi tekemään puuveistoksia, joita syntyykin useita vuodessa Vihdin maatilalla.

Lue myös:

Yksi tallimääräys olisi tuonut Mikko Hirvoselle rallin maailmanmestaruuden vuonna 2009 – manageri Timo Jouhki manaa, että se jäi tekemättä

Turkin rallimestari Kalevi Aho muistelee uraansa Tomin nuoteista -podcastissa – keskeytys Afrikassa johti unohtumattomiin tapahtumiin: "Vaimo ei kuullut meistä viikkoon mitään"

"Ouninpohjan metsässä oli aukko vielä vuosienkin jälkeen" – Tomin nuoteista -podcastin vieraana rallin nelinkertainen Suomen mestari Jouko Puhakka