1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. Rallin MM-sarja

Muistatko tämän järkyttävän ulosajon? Katso, miten Jari-Matti Latvalan Ford pyöri rinnettä alas – näin kartanlukija kertaa hengenvaarallista tilannetta

Portugalin MM-rallissa nähtiin vuonna 2009 dramaattinen onnettomuus, kun Jari-Matti Latvala ajoi rajusti ulos. Tulevana viikonloppuna maassa ajetaan sarjan ensimmäinen sorakisa yli puoleen vuoteen, ja Yle Urheilun asiantuntija Miikka Anttila uskoo Hyundain olevan vahvoilla.

Jari-Matti Latvala ja Miikka Anttila Fordillaan vauhdissa Portugalin MM-rallissa vuonna 2009.

Tuoreimmat rallipodcastit ja -videot sekä -uutiset löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Huhtikuussa 2009 ajettu Portugalin MM-ralli ei unohdu Jari-Matti Latvalalta ja Miikka Anttilalta koskaan. Ford-kaksikon kisa sai hengenvaarallisen käänteen, kun Latvala ajoi vauhdilla ulos ja Focus pyöri rinnettä alas satoja metrejä. Fordin turvakaaret olivat röykytyksessä kovilla, mutta suomalaisten onneksi kestivät.

– Sitä vain toivoi, että pyöriminen loppuisi kohta ja liike pysähtyisi, Yle Urheilun asiantuntija ja MM-sarjan kokenein kartanlukija Anttila muistelee.

Kaksikko oli katsellut edellisenä iltana paikkaa nuottivideolta, joten siihen oli kiinnitetty huomiota.

– En muista, korjattiinko tai muutettiinko sitä. Mielestäni tilanteesta toistin nuotin, enkä tiedä, menikö Jari-Matti siinä sitten hiukan sekaisin. Hän ei ollut ihan varma, missä ollaan ja ryhtyi ajamaan silmällä. Se tarkoitti sitä, että hän unohti jarruttaa nypyllä, ja se johti tähän lopputulokseen.

Auto korjattiin myöhemmin kuntoon, ja kaksikko voitti samalla Focuksella seuraavana vuonna Jyväskylän kotikilpailun. Voit katsoa ulosajon ja Anttilan kommentit tilanteesta oheiselta videolta.

Sisältöä ei voida näyttää

Ylen palveluissa voidaan näyttää sosiaalisessa mediassa julkaistuja sisältöjä. Tarkista evästeasetuksesi, jos haluat säätää sisältöjen näkymistä Ylen palveluissa. Tarkistamalla evästeasetuksesi voit vaikuttaa näkemääsi sisältöön sivuillamme.

Katso sisältö Twitterissä

Ogierin on vaikea nousta Alénin ohi

Tänä vuonna Portugalissa palataan pitkästä aikaa sorakisan makuun, sillä edellisen kerran soralla ajettiin Sardiniassa viime lokakuussa. Kauden neljänteen osakilpailuun lähdetään Toyotan Sebastien Ogierin johdolla, sillä hallitseva maailmanmestari nousi Kroatian kisan dramaattisella Power Stagella tallitoveri Elfyn Evansin ohi voittoon ja MM-sarjan kärkipaikalle.

Viime vuonna koronapandemian takia väliin jäänyt kisa on perinteikäs ja yllätyksellinen ralli, jossa on nähty viidellä viime kerralla viisi eri voittajaa viiden eri tiimin väreissä. Yleisökin pääsee reitin varrelle, kun kisaan myydään lippuja ensimmäistä kertaa sitten Viron viime vuoden osakilpailun.

Latvalan rinnalla voittoa Portugalissa vuonna 2015 juhlinut Anttilakertoo olosuhteiden olevan haasteelliset.

– Se varmaankin perustuu siihen, että nuotituksessa erikoiskokeet ovat vielä hyvässä kunnossa. Niitä on huollettu ja jyrätty, ja niille on ajettu soraa. Kuitenkin kun pätkät ajetaan kahdesti, kontrasti ajokertojen välillä on iso ja toisella kerralla ne ovat rajussa kunnossa autoille, Anttila toteaa.

Julien Ingrassia ja Sebastien Ogier juhlivat ensimmäistä voittoaan Portugalissa vuonna 2010. Ranskalaisen viidestä voitosta neljä on tullut maan eteläosassa Faron alueella, ja viides tuli pohjoisessa vuonna 2017. Kuva: imago sportfotodienst/ All Over Press

Markku Alénin tavoin viidesti voittoa Portugalissa juhlinut Ogier lähtee baanalle perjantaina ensimmäisenä. Monte Carlossa ja Kroatiassa voittoa juhlinut ranskalainen tulee kärsimään lähtöpaikastaan etenkin, jos on kuivaa.

Ogier toivoi torstaina testierikoiskokeella, että aamulla olisi pilvistä ja kosteaa, jotta ero kärkeen ei kasvaisi liian suureksi.

– En olisi yllättynyt, jos perjantaina eroa tulisi sekunti kilometriä kohti. Jos häviää niin paljon ensimmäisenä päivänä, sitä on vaikeaa ajaa kiinni etenkin, kun sääntö suosii perjantaina pärjääviä. Kun pätkiä mennään uudelleen toisella kerralla, ensimmäinen auto kärsii vielä enemmän, Anttila muistuttaa.

– Äkkiä voi käydä niin, että se, joka on ensimmäisenä päivänä ensimmäisenä autona, on sitä melkein koko rallin. Tai ainakin lähtöpaikka on selvästi huonompi.

Nuotituksen aikana Porton ympäristössä vielä satoi, mutta tämänhetkisten ennusteiden mukaan sadetta ei pitäisi olla viikonloppuna tulossa. Sille on kuitenkin aina oma mahdollisuutensa, ja lisäksi tienpinta voi olla sateen jäljiltä vielä totuttua kosteampi.

– Jos sataisi, reitti muuttuisi tosi liukkaaksi ja se hyödyttäisi ensimmäistä autoa. Jos on kuivaa, mekaaninen rasitus autolle ja renkaille on kova.

Rovanperä tyytyväinen vain podiumiin

Toyotan Kalle Rovanperä lähti Kroatian kisaan ensimmäistä kertaa MM-sarjan kärkimiehenä, mutta matkanteko tyssäsi jo ensimmäisen erikoiskokeen vauhdikkaaseen ulosajoon. Tyystin pisteittä jäänyt suomalaisnuorukainen lähtee nyt viidenneltä paikalta, ja tavoite on ajaa puhdas sekä tasapainoinen kilpailu.

– Totta kai Kroatia loppui lyhyeen, mutta sellaista se ralli on joskus. Pitää vain ottaa opiksi, ja nyt on hyvä fiilis lähteä soralle. Toivottavasti tulee parempi kisa, Rovanperä toteaa.

– Starttipaikka pitää osata käyttää hyvin perjantaina aamupäivällä, jotta saa paremman lähtöpaikan takaa. Podium on aina sellainen, mitä tavoitellaan, enkä ole muuhun tyytyväinen.

Kalle Rovanperän kisa Kroatiassa jäi muutamaan kilometriin. Portugalista hänellä on hyviä muistoja, sillä vuonna 2019 hän voitti WRC2 Pro -luokan ylivoimaisesti Skodalla. Kuva: 2021 Pixsell/MB Media

Anttila uskoo, että Rovaniemellä helmikuun lopussa toiseksi ajanut suomalainen pystyy hyödyntämään hyvän asetelmansa.

– Kallen lähtöpaikka on hyvä, ja olen yllättynyt, jos hän ei ilman murheita ole kolmen joukossa perjantain jälkeen. Hän on sanonut, että pitää ottaa järkevämpi lähestyminen ralliin, ja se vähän lyö korville niitä omia kommentteja ennen Kroatiaa, kun hän sanoi, ettei ota sarjan johtopaikasta mitään paineita.

– Toki ihan jokainen parikymppinen ukko valehtelee, jos väittää, ettei ensimmäisenä autona lähteminen ensimmäistä kertaa MM-sarjan kärkimiehenä vaikuta mitenkään.

Koska kyseessä on kauden ensimmäinen soraralli, Pirellin uudet sorapyörät ovat myös ensimmäistä kertaa tositestissä. Anttila ei usko, että rengasvalintojen suhteen nähdään suuria eroja.

– Totta kai tiimit ovat testanneet niitä, mutta testeissä se on vähän eri homma kuin itse rallissa. Varmasti heillä on hyvä arvaus siitä, miten kovat ja pehmeät pyörät toimivat ja miten niitä kannattaa sekoittaa tietyille kilometreille.

– Esimerkiksi lauantaina kahdesti ajettava 37 kilometrin Amarante on aika kova renkaalle, ja siellä on asfalttiakin välissä. Ihmettelen, jos kukaan lähtee pehmeällä renkaalla.

Rovanperä myöntää, että renkaat ovat pieni arvoitus.

– Testit menivät ihan hyvin, mutta oli kosteaa koko päivän, eikä päästy ajamaan sellaista olosuhdetta, mitä täällä on. On vähän vaikeaakin tietää aluksi, miten uusi sorarengas toimii, Rovanperä arvelee.

Kisan harvinaisuus on se, ettei kahdeksan erikoiskoetta ja noin 122 ek-kilometriä sisältävänä avauspäivänä ole logistisista syistä päivähuoltoa lainkaan. Kolmen pätkän jälkeen reitin varrella on rengashuoltopiste, jossa on mukana yksi mekaanikko ja jossa on 15 minuuttia aikaa tehdä tarvittavat huoltotoimenpiteet.

– En muista, milloin rengashuolto olisi ollut edellisen kerran. On äärettömän huono tuuri, jos autoon tulee jotain sellaista vauriota, jota ei saada korjattua niillä välineillä, jotka autossa on mukana. Siinä tapauksessa sen ongelman kanssa joutuu ajamaan koko päivän, mutten muista, että sellaiset olisivat ratkaisseet ralleja, Anttila toteaa.

Thierry Neuville on ajanut palkintokorokkeelle kauden jokaisessa kisassa, ja hän on MM-sarjassa toisena. Belgin ainoa voitto Portugalissa tuli kolme vuotta sitten. Kuva: AOP/imago sport

Anttila nostaa Hyundain voittajasuosikiksi

Kauden kolme ensimmäistä kisaa ovat sujuneet vuorovedoin, kun Toyota voitti Montessa ja Kroatiassa ja välissä Hyundain Ott Tänak oli nopein Rovaniemellä. Anttila odottaa, että Hyundai pystyisi tasoittamaan puntit taas Portugalissa, vaikkei tiimillä olekaan kuin yksi voitto vuodelta 2018. Silloin Thierry Neuville nousi korkeimmalle korokkeelle.

– Hyundai on ollut vahva tällaisissa ralleissa, joissa mennään toista kertaa huonokuntoisia teitä. Nostan heidät voittajasuosikiksi.

Hyundain kolmatta autoa ajaa jälleen kahden kisan tauon jälkeen Dani Sordo, joka on sijoittunut Portugalissa neljästi kolmanneksi. Vaikka Sordolla on uusi kartturi Borja Rozada, ja edellinen kisa oli Monte tammikuussa, Anttila uskoo espanjalaisen mahdollisuuksiin.

– Hänellä on hyvä lähtöpaikka, ja hän tulee varmasti menemään kovaa. Häntä on aiemmin pidetty asfalttikuskina, mutta Sordo on hyvä sorallakin. Kartanlukija Rozada on kokenut kaveri, vaikka WRC-autoista ei taidakaan olla kokemusta. Tuskin siinä sen isompaa ongelmaa kuitenkaan on saada yhteistyö toimimaan.

Valmistajien MM-sarjaa 27 pisteen turvin johtavan Toyotan asetelmia puoltaa uusi moottoripäivitys, jonka ansiosta Yarikseen on saatu lisää hevosvoimia.

– Ainahan päivityksessä ei ole kyse tehon lisäyksestä, mutta tässä tapauksessa on onnistuttu siinäkin. Moottori on ymmärtääkseni sellainen, jota käytetään ensi vuonnakin, eli se on luokiteltu vuoden 2022 moottoriksi. Se on myös ensimmäinen moottori, joka on tehty Toyotalla kokonaan, Anttila kertoo.

Lappi ja Suninen kärkitaistelussa?

WRC2-luokassa suomalaisten katseet kohdistuvat Esapekka Lappiin ja Teemu Suniseen. Rovaniemellä luokkavoittoa näytöstyyliin juhlinut Lappi pääsi testaamaan Volkswagenia ennen kisaa, ja testierikoiskokeen ainoalla vedolla kaikki vaikutti olevan kohdallaan.

Vaikka norjalainen Andreas Mikkelsen joutuikin jäämään pois koronatartunnan takia, luokassa on suomalaisten, Citroenin Mads Östbergin, Hyundain Oliver Solbergin ja Volkswagenin Nikolai Grjazinin johdolla mielenkiintoinen kattaus kuskeja.

– Huippujuttu, että niin sanotusti kaikki ovat mukana. Kilpailu on laajempaa ja kovempaa kuin Rovaniemellä, ja se on meille vain hyvä asia. Yritetään näyttää, että pärjätään kaikkia muita vastaan ja toivottavasti vauhti sekä tuurit ovat kohdallaan, Lappi pohdiskeli testipätkän jälkeen.

Esapekka Lappi oli hirmuiskussa Rovaniemen MM-rallissa, ja nyt perheenisä hakee kauden toista luokkavoittoa Volkswagenilla. Kuva: Tomi Hänninen

Siviilitöitä autourheiluyrityksen parissa viime kuukausina tehnyt pieksämäkeläinen ei osaa vielä sanoa tulevaisuudestaan mitään.

– Ei ole mitään hajua. Kyllä tämä ohjelma varmaan on tässä.

Suninen oli Östbergin perässä toinen Kroatiassa, ja suomalainen hakee hyvää tulosta myös Portugalista. Tallinnassa asuva suomalainen on taas kahden viikon kuluttua Sardiniassa WRC:n ratissa, ja hän odottaa kisaa jo innolla.

– Se on ollut niitä ralleja, joissa on pystynyt olemaan tiimin nopein ja ajamaan hyviä tuloksia. Ikävä sinne on kova, Suninen myönsi.

– Portugalia varten oli yksi testipäivä jaettuna neljän auton kesken, joten valtavasti siinä ei päässyt testaamaan. Voitosta voi olla hankalaa taistella, kun tietää, miten hyvä kuski Esapekka on, mutta kaikkemme tietysti tehdään.

Muista suomalaisista Portugalin kisassa nähdään Emil Lindholm Skodalla WRC3-luokassa sekä Sami Pajari sekä Lauri Joona junioreiden JWRC:ssä.

Kisaa seurataan hetki hetkeltä Yle Urheilun verkossa perjantaiaamusta alkaen, ja ennakkolähetys tulee TV2:ssa torstai-iltana kello 21.

Testierikoiskokeen tulokset:

1. Elfyn Evans Toyota 3.05,9

2. Ott Tänak Hyundai +0,2

3. Kalle Rovanperä Toyota +0,3

4. Takamoto Katsuta Toyota +0,8

5. Sebastien Ogier Toyota +0,9

6. Thierry Neuville Hyundai +1,5

7. Dani Sordo Hyundai +1,7

8. Gus Greensmith M-Sport Ford +2,2

9. Pierre-Louis Loubet Hyundai +2,4

10. Adrien Fourmaux M-Sport Ford +3,8

11. Esapekka Lappi Volkswagen +8,1 (WRC2)

12. Teemu Suninen M-Sport Ford +8,5 (WRC2)

Kisan ennakkolähetys TV2:ssa klo 21.

Perjantain avauspäivän ohjelma:

EK1 Lousa 1 12,35 km klo 10.08

EK2 Gois 1 19,51 km klo 11.08

EK3 Arganil 1 18,82 km klo 12.08

EK4 Lousa 2 12,35 km klo 14.31

EK5 Gois 2 19,51 km klo 15.31

EK6 Arganil 2 18,82 km klo 16.30 TV2 klo 16.30

EK7 Mortagua 18,16 km klo 18.05

Päivän huippuhetket ja EK8 Lousada 3,36 km klo 21.03 TV2 klo 21

Lue myös:

Toyotan Evansille kärkiaika, Kalle Rovanperä kolmanneksi nopein – näin ajettiin Portugalin MM-rallin testierikoiskokeella

Andreas Mikkelsen jää pois Portugalin MM-rallista koronatartunnan takia: "Ennen kaikkea tämä tekee henkisesti kipeää"

F1-kuskit pettivät Robert Lappalaisen – "Jouduin ostamaan heille Harley Davidsonit"

Kommentti: Rallin MM-sarjan yksinäiselle jää luu käteen – näin tähtien sopimukset vaikuttavat suomalaiskuskeihin

Neuville ja Tänak tekivät monivuotiset jatkosopimukset Hyundain kanssa

Yksi tallimääräys olisi tuonut Mikko Hirvoselle rallin maailmanmestaruuden vuonna 2009 – manageri Timo Jouhki manaa, että se jäi tekemättä