1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. moottoripyöräily

Niki Tuuli toivoo palauttavansa legendaarisen tallin kärkikahinoihin

Moto2- ja MotoE-moottoripyörät vaihtuvat jälleen Supersport600-luokan ajokkeihin. Niki Tuuli pääsee ajamaan MM-sarjaa MV-Agustan tehdaskuskina.

Niki Tuuli katsoo tulevaan luottavaisin mielin. Testit uudella moottoripyörällä ovat sujuneet suunnitellusti ja ajamiseen on löytynyt hyvä fiilis. Kuva: Mirco Lazzari/Getty Images

Niki Tuuli palaa ratamoottoripyöräilyn Supersport600-luokkaan legendaarisen MV-Agustan tehdaskuskina. Vuosina 2016–2018 sarjaa ajanut imatralainen on innoissaan kauden avauskilpailun alla.

Tuuli on testannut uutta ajokkiaan onnistuneesti ja hänen ajotyylinsä sekä pyörä sopivat hyvin kauden avaavalle Aragonin radalle.

– Olen ollut todella tyytyväinen uuden tallin kalustoon ja miten olemme pystyneet työskentelemään. On ollut positiivinen alku ja luottavaisin mielin lähden kauden aloitukseen, Tuuli summaa ajatuksiaan avauskisan alla.

Tuuli on viimevuodet ajanut Moto2- ja MotoE-sarjoissa. Superbike on hänelle kuitenkin tuttu sarja, sillä Tuuli ajoi luokassa vuosina 2016–2018. Takataskussa on osakilpailuvoittokin.

Takana menestystä ja onnettomuuksia

Superbike -sarjan pyörät eroavat MotoGP- ja Moto2-luokan ajokeista pääosin siinä, että Moto-luokissa pyörät ovat alusta alkaen kilpailukäyttöön rakennettuja. Superbike-luokan pyörät rakennetaan katupyöristä kisakäyttöön. Ajettavuudeltaan ne ovat Tuulen mukaan lähes samanlaiset.

Niki Tuuli päätti kauden 2020 MotoE-luokassa osakilpailuvoittoon, nyt hän hakee menestystä Supersport600- luokassa. Kuva: Mirco Lazzari/Getty Images

– Erot tulevat oikeastaan siinä, että MotoGP- ja Moto2-pyöriin voidaan tehdä enemmän ajollisia muutoksia kuin Superbike-pyöriin.

Muunneltavuus ei ainakaan toistaiseksi ole Tuulta haitannut. MV-Agustan moottoripyörä on sopinut hänen ajotyyliinsä ilman suurempia muokkauksiakin.

– Olen nauttinut ajamisesta. Varsinkin, kun on nyt ollut muutama kausi vähän vaikeuksia löytää hyvää fiilistä ajoon.

Niki Tuuli on vaikeuksista huolimatta ajanut hyviä kisoja. Moto2:sten EM-sarjassa hän ajoi viime kaudella toiseksi ja MotoE-sarjan kausi päättyi komeasti osakilpailuvoittoon.

Menestyksen vastapainona Tuuli on taistellut kahteen otteeseen takaisin kisakuntoon pahojen kaatumisten jälkeen. Toissa kaudella hän mursi reisiluunsa ja ranteensa ja viime kauteen tuli tauko jälleen rannemurtuman vuoksi. Tuuli on kuitenkin palannut loukkaantumisista radoille entistä vahvempana.

Agostinin jalanjäljissä

Niki Tuuli pääsee kisaamaan yhdessä ratamoottoripyöräilyn menestyneimmistä talleista. MV-Agustalla on eri ratasarjoista merkkimestaruuksia lähes 40. Menestysvuosista on kuitenkin jo aikaa. Viimeisin mestaruus on tullut 1973.

– Onhan se nyt siisti fiilis. Kuitenkin Imatralla, josta olen kotoisin, on pitkät perinteet ja aika moni saattaa tuntea merkin.

Tallin tunnetuin kuljettaja on ollut kenties ratamoottoripyöräilyn paras ajaja, 15-kertainen maailmanmestari Giancomo Agostini. Mestaruuksista kolmetoista hän ajoi MV-Agustalla. Kaikkiaan italialaiskuski voitti pitkällä urallaan 122 osakilpailua.

– Olisihan se hienoa, että pystyisi olemaan Agostinin jälkeen seuraava kuski, joka oikeasti pystyy pärjäämään hyvin tällä pyörällä. Mutta se jää nähtäväksi, en odota sellaista itseltäni vielä.

Giancomo Agostini hallitsi ratamoottoripyöräilyä 1960- ja 1970 -luvuilla. Italialainen voitti viidestätoista mestaruudestaan kolmetoista MV-Agustan pyörällä. Kuva: Peter Pittilla/All Over Press

Tuuli lähtee kauteen maltillisin tavoittein, onhan ajokki ja talli sekä osa radoistakin uusia. Ajotuntuma on kuitenkin ollut niin hyvä, että tavoitteet on vaikea pitää alhaalla.

– Päällimmäisenä ajatuksena olisi ajaa kuuden sakkiin näissä ensimmäisissä kilpailuissa, se olisi tosi hyvä. Olen yrittänyt olla niin, että ei olisi niin kauheasti odotuksia vielä tässä kauden alussa.

Tallikaan ei ole iskenyt Tuulin harteille vielä valtavia menestyspaineita. Suomalaiskuski kuitenkin tietää, että kärkisijoja olisi hyvä napata. Talli toivoo näkevänsä kuljettajansa kolmen joukossa kauden mittaa.

– Tietysti toiveena on sijoittua MM-pisteissä kolmen joukkoon, ajaa jokainen kisa maaliin ja tuoda mahdollisimman paljon pisteitä.

Tuulen mukaan MV-Agustan pyörä on sellainen, ettei kärkisijoille edes ole mahdollisuuksia kaikilla radoilla. Varsinkaan, kun säätömahdollisuuksia on vähemmän kuin MotoGP-sarjan ajokeissa.

– Niilläkin radoilla on ajettava mahdollisimman hyvä tulos ja otettava ne pisteet, jotka on otettavissa. Pitää kerätä pisteitä, että sijoittuisi lopputuloksissa kolmen tai ainakin viiden sakkiin.

Kauden alku näyttää kuitenkin hyvältä, sillä ensimmäiset kisat ajetaan Agustalle sopivilla radoilla.

– Kauden avaava Aragon on aina sopinut hyvin Agustalle. Samoin seuraava eli Estoril. Kokonaisuutena noin puolet on hyviä ja puolet vähän hankalia. Toisaalta minun ajotyylini on aika erilainen kuin tallin edellisellä kuskilla oli, niin ei ihan suoraan tiedä, mitkä ovat hyviä ja mitkä ei.

Lue myös:

KymiRingin MotoGP-osakilpailu peruttu – "Kova isku, harmittaa isosti"