1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. Rallin MM-sarja

Hyundain superalku tuhoutui Neuvillen ulosajoon, Pirellin rengasfarssi ihmetyttää asiantuntijaa: "Oikea ongelma, joka tulee vain pahenemaan"

Hyundai näytti jyräävän Toyotan yli Portugalin MM-rallissa, mutta sitten kolmoisjohto mureni. Yle Urheilun asiantuntija kertoo, miksi Pirellin renkaiden ongelmat puhuttavat huoltoparkissa. Suomalaisten rallipäivä on ollut yhtä vuoristorataa.

Hyundain Thierry Neuville vauhdissa Portugalin MM-rallissa 2021.

Tuoreimmat rallipodcastit ja -videot sekä -uutiset löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Hyundai näytti Portugalin MM-rallissa kyntensä perjantaiaamuna hyökkäämällä Dani Sordon, Thierry Neuvillen ja Ott Tänakin johdolla kolmoisjohtoon. Tiimi on ollut aiemminkin vahva syheröisillä ja kovapintaisilla sorateillä, mutta nyt Andrea Adamon johtama tiimi on näyttänyt osaamistaan myös pehmeämmillä baanoilla.

Kolmoisjohto tuhoutui päivän seitsemännellä erikoiskokeella, kun Neuville ajoi ulos ja rikkoi autonsa. Hän ei pystynyt korjaamaan autoa siirtymällä ja joutui näin keskeyttämään erinomaisesti sujuneen kisansa.

– Siinä oli perinteisesti liian kova tilannenopeus. Aika harvoin noita käy, että nuotti on liian nopea, kuten Thierry sanoi nyt käyneen, Yle Urheilun asiantuntija Miikka Anttila toteaa.

Thierry Neuville lähikuvassa.

Neuvillen perässä ajanut Toyotan Elfyn Evans joutui ajamaan hiljakseen belgialaisen pölypilvessä, mutta hän sai laskennallisen tasa-ajan kärkinoteerauksen pätkälle kellottaneen tallikaverin Sebastien Ogierin kanssa.

Täysin uutena erikoiskokeena ja vain kertaalleen ajettava Mortaguan erikoiskoe oli hankala myös muun muassa Sordolle, joka sammutti autonsa neulansilmässä ja menetti aikaa käynnistellessään Hyundaita.

Käänteet pätkällä johtivat siihen, että Tänak nousi kisan kärkeen 2,7 sekunnin erolla Evansiin. Sordo on kolmantena 3,4 sekunnin päässä.

Kolme pohja-aikaa ajanut Dani Sordo putosi seitsemännellä erikoiskokeella kolmanneksi. Kuva: AOP

"Ei ole kivaa, jos rallit ratkeavat näin"

Neuvillen ulosajotilanteessa ei ollut kyse renkaista, mutta renkaat ovat olleet päivän puheenaihe Portugalissa. MM-sarjassa siirryttiin tälle kaudelle Pirellin renkaisiin, ja nyt ajetaan ensimmäistä sorarallia.

Kuski toisensa perään on kokenut rengasrikkoja, ja renkaiden kuluminen on osoittautunut suureksi ongelmaksi. Sordo kuvaili, että renkaan pinta irtoaa omituisesti, eikä hän ole koskaan nähnyt mitään vastaavaa. Kalle Rovanperä joutui vaihtamaan iltapäivälenkillä alle jo aamulla käytetyn pehmeän renkaan, joka oli aivan lopussa jo ennen pätkän alkua.

Ongelmia oli myös alemmissa luokissa. WRC2-luokassa Mads Östberg kärsi aamulla rengasrikon ja putosi Esapekka Lapin sekä Teemu Sunisen värittämästä kärkitaistelusta. Lappi johtaa, toisena on Nikolai Grjazin, josta Suninen on seitsemän sekunnin päässä.

Suninen kärsi renkaista välillisesti: hän olisi nimittäin lähempänä venäläiskuskia ellei olisi saanut rengasrikkoista Östbergiä kiinni. Norjalaisen nostattama pölypilvi nimittäin haittasi Sunisen näkyvyyttä.

Todellinen epäonnen soturi oli WRC3-luokassa erinomaisen päivän ajanut Emil Lindholm, jonka peräkkäiset rengasrikot kahdella erikoiskokeella saivat seurakseen vielä hitaan rengasrikon. Hän joutui keskeyttämään päivän kuuden erikoiskokeen jälkeen.

Sisältöä ei voida näyttää

Ylen palveluissa voidaan näyttää sosiaalisessa mediassa julkaistuja sisältöjä. Tarkista evästeasetuksesi, jos haluat säätää sisältöjen näkymistä Ylen palveluissa. Tarkistamalla evästeasetuksesi voit vaikuttaa näkemääsi sisältöön sivuillamme.

Katso sisältö Twitterissä

Anttila muistuttaa, että Pirelli valmistautui tämänkautisiin sorakisoihin ajattamalla Petter Solbergin ja Andreas Mikkelsenin voimin Pirellin omaa autoa viime syksynä Sardiniassa, jossa rengasvalmistaja ajoi myös kilometrikaupalla testiä.

Anttilaa ongelma ihmetyttää.

– Ei tässä nyt olla edes niin ääriolosuhteissa kuin Sardiniassa. Tämä on ihan selkeästi oikea ongelma, joka tulee olemaan vain pahenemaan, kun lauantaina ajetaan esimerkiksi 37 kilometrin pätkä kahdesti.

Ylen rallitoimittaja Tomi Tuominen ei uskonut, että renkaat nousisivat näin merkittävään rooliin.

– Eihän se nyt kivaa ole, jos rallit alkavat ratketa tuollaisiin asioihin. Veikkaan, että aika isoilla kirjaimilla keskustellaan Pirellin kanssa nyt näistä asioista, Tuominen sanoo.

– Kahden viikon kuluttua Sardiniassa tulee olemaan ihan sama tilanne, ja merikontit Kenian ralliinkin ovat jo matkalla.

Andrea Adamo sivalsi myös WRC:n lähetyksessä Pirelliä.

– Voisin kertoa Danin rengasongelmasta aika pitkän tarinan, ja sanotaan näin, ettei se asia liity meihin tiiminä mitenkään, Adamo puhisi.

Rovanperällä vielä mahdollisuutensa

Rovanperän päivä on ollut mollivoittoinen. Aamulla hän lähti liikkeelle varovaisesti, ja auton pehmeys sekä aliohjaaminen vaikeuttivat suomalaisen menoa. Iltapäivällä hän paransi ajamalla muun muassa pohja-ajan neljännelle erikoiskokeelle, mutta sijoitus on vasta kuudes.

Kisan yllätyksellisyyden ja arvoituksellisuuden kannalta rengasmurheet ovat tuoneet oman mausteensa. Lauantaina edessä on todella pitkä päivä, kun Porton ympäristössä ajetaan seitsemän pätkää ja 165 ek-kilometriä.

Rovanperänkään ero kärkeen ei ole kuin 25 sekuntia.

– Yksi ek-voitto tuli, mutta ehkä hän otti alussa liian varovasti ja autossakin oli ongelmaa. Huomenna on pitkiä pätkiä, ja ihan mitä tahansa voi tapahtua, Anttila muistuttaa.

Perjantain päättävää Lousadan yleisöerikoiskoetta voi seurata TV2:ssa kello 21 alkaen. Päivää on seurattu hetki hetkeltä tässä artikkelissa.

Lue myös:

Tänak Portugalin MM-rallin kärkipaikalla, Rovanperä alavireisen päivän päätteeksi kuudentena – Yle seurasi vaiherikkaan perjantain tapahtumat hetki hetkeltä

Portugalin MM-rallissa koronatapaus – testierikoiskokeella ajaneella norjalaiskuskilla tartunta

Muistatko tämän järkyttävän ulosajon? Katso, miten Jari-Matti Latvalan Ford pyöri rinnettä alas – näin kartanlukija kertaa hengenvaarallista tilannetta

Toyotan Evansille kärkiaika, Kalle Rovanperä kolmanneksi nopein – näin ajettiin Portugalin MM-rallin testierikoiskokeella