1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. Rallin MM-sarja

Kommentti: Esapekka Lappi ajaa aivan väärässä sarjassa – suomalaisen dominoinnissa on yksi häkellyttävä piirre

Ilman WRC-sopimusta jäänyt suomalainen on ajanut tällä kaudella kaksi kisaa. Tuloksena kaksi ylivoimaista voittoa. On sääli, jos Lappi ei enää pääse ulosmittaamaan potentiaaliaan korkeimmalla tasolla, kirjoittaa Yle Urheilun Micke Suopuro.

Volkswagenin Esapekka Lappi voitti Rovaniemen MM-rallin WRC2-luokan.
Esapekka Lappi oli Portugalin MM-rallin WRC2-luokassa täysin ylivoimainen: suomalainen voitti niin kilpailun kuin Power Stagen. Lappi on nyt voittanut molemmat tällä kaudella ajamansa kilpailut.

Tuoreimmat rallipodcastit ja -videot sekä -uutiset löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

– Olen leikkinyt lasten kanssa, tehnyt rakennushommia ja harjoitellut päivätöiden tekemistä.

Näin Esapekka Lappi kuvaili valmistautumistaan Portugalin MM-rallin aattona. Kolme päivää myöhemmin hän juhli kauden toista WRC2-luokan voittoa – ja vielä täysin ylivoimaisella, lähemmäs kahden minuutin erolla seuraavaan.

Teemu Suninen ja Nikolai Grjazin antoivat kyllä perjantaina oivan vastuksen, mutta lauantaina pieksämäkeläinen katosi maisemaan.

Rallin päätöspätkällä jaettavista lisäpisteistä ajoivat täysillä edellämainittujen kuskien lisäksi vielä Mads Östberg ja superlupaus Oliver Solberg.

Lopputulos? Lappi rykäisi yli neljän sekunnin pohjat.

Tapa, jolla koko rallin tulos tuli, oli vieläkin häkellyttävämpi. Lappi ei nimittäin puristanut irti kaikkea missään vaiheessa. Sattumalle ei tarvinnut jättää mitään sijaa. Eleetöntä suorittamista alleviivasi kartturi Janne Ferm. Nuotit putoilivat niin rauhalliseen tahtiin, että ainoaksi jännityksen aiheeksi jäi se, kumpi kaksikosta nukahtaa kabiinissa ensimmäisenä.

Leikki sikseen: fakta on, että aina aurinkoinen suomalaiskaksikko kisaa aivan väärällä tasolla.

Lapin tilanne on aivan erilainen verrattuna esimerkiksi sarjakärki Andreas Mikkelseniin. Norjalainen on WRC2-sarjan kilpailijoista lähimpänä tehdaskuljettajaa, vaikka Skoda ei enää virallisesti ole valmistajana mukana. Mikkelsenin tiimi Toksport haluaa tosissaan taistella tallimestaruudesta.

Lappi oli täysin ylivoimainen Portugalin tavoin myös Rovaniemen MM-rallissa helmikuussa. Kuva: Tomi Hänninen

Lappi taas ei tiedä, milloin hän seuraavan rallinsa ajaa vai ajaako ollenkaan. Lappi kerää nimellisesti pisteitä Movisportin tallille, mutta ajaa tukijoidensa tuella suomalaisen Printsportin kalustolla.

Volkswagenin nimen alla on aikanaan kehitetty kelvollinen R5-auto, mutta sen hankkineet asiakkaat eivät ole päässeet nauttimaan uusista kehitysosista muiden tapaan. Siinä missä Skoda, M-Sport ja Hyundai ovat jatkojalostaneet autojaan ja asiakasohjelmiaan eteenpäin, ilmoitti Volkswagen jo viime vuoden puolella vetäytyvänsä kaikesta moottoriurheilutoiminnasta.

Montessa Mikkelsen oli vielä ylivoimainen, mutta kun Rovaniemellä vastaan asettui Lappi, oli tuloksena oli täystyrmäys. Lappi takoi matkalla voittoon kahdeksat pätkäpohjat kymmenestä mahdollisesta.

Mikkelsen ilmoitti ennen kauden alkua, että hänen tavoitteensa on dominoida WRC2-sarjaa. Videoblogissaan norjalainen on esitellyt elämäänsä, johon kuuluu käytännössä vain rallin ajamista tai seuraavaan kisaan valmistautumista.

On monta syytä sille, miksi Lapilla ei ole tehdassopimusta taskussaan. Yksikään niistä ei liity Lapin ajotaitoon tai nopeuteen.

Lappi palasi helmikuun jälkeen ralliauton rattiin Portugalin testeihin. Ajotauko ei mieltä painanut. Itse asiassa Lappi jätti toisen testipäivänsä kokonaan käyttämättä, koska tiesi entuudestaan, että sateiseksi muuttuneissa olosuhteissa ei auton säätöjä saisi sen paremmiksi.

Mikkelsen on ehdoton huippukuljettaja, joka varmasti tekee kaikkensa saadakseen WRC-sopimuksen ensi vuodelle. Mikkelsen joutui jättämään Portugalin väliin koronatartunnan vuoksi. Valitettava sairastuminen saattoi yhdellä tavalla olla norjalaiselle eduksi: tällä hetkellä ei voi mennä takuuseen siitä, että Mikkelsenin kannattaisi ajaa yhtään kisaa Lappia vastaan.

Voi olla, että Mikkelsen pystyisi Lapin haastamaan. Tällä hetkellä tulokset ovat vain vastaansanomattomia. Lappi on WRC2-sarjassa toisena yhdeksän pisteen päässä, vaikka on ajanut yhden kisan Mikkelseniä vähemmän.

Mikkelsen joutui jäämään pois Portugalin MM-rallista positiivisen koronatestituloksen takia. Lapin vauhtiin nähden poisjäänti saattoi olla vain hyvä asia norjalaisen tulevaisuuden kannalta. Kuva: AOP

Lapin ylivoima ei ole tietenkään tullut yllätyksenä. Jo ennen WRC-uransa alkua Lappi hallitsi alempia luokkia mielin määrin. Palkintokaappia koristavat niin rallin EM-sarjan kuin WRC2-luokan mestaruudet.

On monta syytä sille, miksi Lapilla ei ole tehdassopimusta taskussaan. Yksikään niistä ei liity Lapin ajotaitoon tai nopeuteen.

Lappi otti urallaan tietoisen riskin, kun hän siirtyi Toyotalta Citroenille kaudeksi 2019. Suomalainen halusi pois Ott Tänakin varjosta. Päätös oli varmasti oikea, sillä virolaisen varjoon katosivat niin Jari-Matti Latvalan kuin Kris Meeken WRC-urat.

Citroenilla tallitoveriksi tuli toki Sebastien Ogier. Ranskalaistallissa Lapin asema oli silti hyvä. Alku oli tietenkin haastava, mutta puolen kauden jälkeen auto saatiin soviteltua Lapin ajotyylille sopivaksi. Seuraavaksi vuodeksi tiimi oli ottamassa aerodynaamiikan osalta jättiharppausta eteenpäin.

Tuo kausi ei koskaan Citroenin leirissä koittanut, kun valmistaja vetäytyi sarjasta.

Lappi putosi tyhjän päälle. Ajopaikka löytyi M-Sportilta, mutta koronakausi kuritti yksityistallia karulla tavalla. Autoa ei kehitetty, eivätkä tallin kuskit päässeet ajamaan testejä kuin alkukaudesta. Auto oli susi ja Lapin kädet sidotut.

WRC-autolla Lappi on ajanut 41 rallia, joissa hän on sijoittunut palkintokorokkeelle seitsemän kertaa. Aidosti kilpailukykyisellä kalustolla suomalainen on ajanut lähinnä silloin, kun hän otti ensiaskeleita MM-tasolla pääluokassa vuosina 2017–2018.

On sääli, jos Lappi ei enää pääse ulosmittaamaan potentiaaliaan korkeimmalla tasolla. Ylärajojaan 30-vuotias kuljettaja ei ole vielä kolkuttanut. On mahdotonta sanoa, mihin taso lopulta riitää.

Varmaa on kuitenkin se, että tuota tasoa ei tarvitse mitata alaluokissa.

Lappi on yksi niistä kuljettajista, jotka tavoittelevat tehdapaikkaa M-Sportilta ja Toyotalta. Tallipaikkapelistä voit lukea laajemmin tästä.

Lue myös:

Jari-Matti Latvalan Toyotalle loistopotti Portugalin MM-rallista, Esapekka Lappi jyräsi taas ylivoimaiseen luokkavoittoon: "Vahva kisa meiltä"