1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. Rallin MM-sarja

Toisessa kisassa peräkkäin epäonnistunut Kalle Rovanperä vaikutti kadottaneen itseluottamuksensa – asiantuntijan mukaan nuoresta kuskista ei tarvitse olla huolissaan

Kalle Rovanperän tilanteesta ei Yle Urheilun asiantuntijan Miikka Anttilan mukaan tarvitse olla huolissaan, vaikka kaksi viimeistä kilpailua ovatkin menneet heikosti. Seuraava osakilpailu Sardiniassa ei kuulu suomalaisen suosikkeihin, mutta nyt tilanne täytyy vain pystyä nollaamaan.

Kalle Rovanperä Portugalin MM-rallin päätöserikoiskokeella 2021.

Tuoreimmat rallipodcastit ja -videot sekä -uutiset löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Toyotan Kalle Rovanperän viikonloppu Portugalin MM-rallissa oli tuskien taival. Ensimmäisestä erikoiskokeesta lähtien suomalainen haki oikeaa virettä auton kanssa. Vaikka hän ajoikin yhden pohja-ajan perjantaina, kärkikuljettajien kyyti oli vain haave Rovanperälle.

Rovanperä keskeytti kisan lauantaina tekniseen vikaan, mutta hän tuli mukaan vielä sunnuntaina. Power Stagelta irtosi kaksi MM-pistettä, mutta muuten uran ensimmäisestä WRC-kisasta Portugalissa ei kummoisia muistoja jää.

– Vaikea sanoa, miksi viikonloppu oli näin vaikea. Ensimmäisellä lenkillä eivät vain säädöt ja ajaminen tuntuneet sellaisilta, miltä pitäisi normaalisti. Ei vain ollut sellaista vauhtia, mitä olisi pitänyt, Rovanperä myönsi.

– Sen lisäksi oli totta kai oli muutakin renkaiden kanssa ja keskeytys eilen teknisen vian takia keskeytys. Ei ollut hyvä viikonloppu.

Päätöspäivänä Rovanperä halusi kokeilla autossaan uusia säätöjä jo hieman Sardinian tulevaa kisaakin silmällä pitäen.

– Tänään ei oikeastaan ollut muuta ideaa. Powerilla renkaat eivät olleet kovin hyviä, koska emme voineet oikein säästellä niitä aamulla. Ajo oli ihan hyvää, mutta vanhoilla renkailla se oli vähän mitä oli. Saatiin kuitenkin pari pistettä.

Kalle Rovanperä vauhdissa Portugalin testierikoiskokeella 2021.

"Ei pidä tehdä liian suurta numeroa"

Kroatian edellinen kisa päättyi ulosajoon jo avauserikoiskokeella, ja nyt pussiin kertyi vain kaksi pistettä. MM-sarjan kärkipaikka on vaihtunut kahteen hankalaan kisaan, ja sarjan kärjessä porskuttava Sebastien Ogier on yhtäkkiä karannut jo 38 pisteen päähän.

Yle Urheilun asiantuntija Miikka Anttila ei silti ole huolissaan 20-vuotiaan suomalaisen tilanteesta.

– Ei tästä pidä tehdä liian suurta numeroa. Täytyy vain unohtaa kisa ja mennä eteenpäin, MM-sarjan kokenein kartanlukija toteaa.

Rovanperä kertoi perjantaina, että auto oli liian pehmeä ja aliohjasi. Testitiet olivat erilaiset, ja olosuhteet testeissä eivät myöskään olleet optimaaliset. Anttila uskoo, että kokemus tuo viisautta testeihinkin liittyen.

– Kun testaamisesta tulee enemmän kokemusta, hän osaa myös arvioida itse sitä tilannetta enemmän. Hän ei ehkä hiero ja hio autoa niin tarkasti juuri niihin testiolosuhteisiin, jos tietää kuitenkin sen, ettei se monesti ole ihan samanlainen rallissa, Anttila toteaa.

Kalle Rovanperä vauhdissa Portugalin MM-rallissa 2021.

Ylen rallitoimittaja Tomi Tuominen toteaa havainneensa Rovanperässä ensimmäistä kertaa WRC-uralla tiettyä epävarmuutta.

– Sellainen rovanperämäinen itseluottamus hävisi, ja hän ei ollut oma itsensä. Ensimmäistä kertaa sen näki, että homma ei ole siinä kuosissa, missä sen pitäisi olla. Kun se itseluottamus häviää, se vaikuttaa ajamiseen ja ihan kaikkeen.

Tuominen ei usko, että kylmänviileästi urheilemiseensa suhtautuva suomalainen jää murehtimaan asiaa enää tätä päivää pidemmälle.

– Totta kai tällainen syö voitontahtoista ja itsekriittistä kuljettajaa, mutta huomenna siellä on jo eri äijä. Nyt vain valmistautuminen käyntiin ja katseet Sardiniaan. Tietty jos tämänkaltaisia kisoja tulee neljä peräkkäin, voi se ruveta jo vähän vaivaamaankin.

Sardiniasta huonoja muistoja

Seuraavasta kilpailusta Sardiniasta Rovanperällä on WRC-kokemusta jo viime vuodelta, kun kisa ajettiin poikkeuksellisesti vasta lokakuussa. Muistot eivät ole kovin lämpimiä, sillä Yaris lipsahti ulos ensimmäisen kerran jo testierikoiskokeen maaliviivan jälkeen.

Lopullinen niitti ja ensimmäinen keskeytys MM-sarjassa tuli kisan toisella erikoiskokeella, kun hän pamautti rajusti puuhun. Lähtöpaikka viidentenä on hyvä, mutta kisa ei kuulu suomalaisen suosikkeihin.

– Sardinia ei ole suosikkikisoja, mutta täytyy vain yrittää tehdä hyvät valmistelut ja yrittää parantaa viime vuodesta. Ei siinä oikein muuta voi.

Anttila näkee, että Rovanperän kannattaa miettiä lähestymistä kisaan tarkasti.

– Viimevuotinen ulosajo ja huono kisa täällä ovat taustalla, joten siinä mielessä ei ole helppoa lähteä. Tilanne täytyy vain nollata ja lähteä tekemään omaa ajoa.

Toyotalle Portugalin kisa oli torjuntavoitto, sillä vielä perjantaina Hyundai näytti hallitsevan tilannetta selvästi. Thierry Neuvillen ulosajo ja Ott Tänakin takaripustuksen pettäminen avasivat Jari-Matti Latvalan suojateille tien voittoon, ja lopulta neljän joukossa oli kolme Yarista Elfyn Evansin johdolla.

Elfyn Evans Ruotsin MM-rallissa 2020.

Toyotan kaula valmistajien MM-sarjassa on nyt 37 pistettä, kun kolmasosa kaudesta on ajettu. Latvala kiitteli tiiminsä työtä viikonloppuna, mutta myönsi Hyundain olleen aggressiivisempi ja nopeampi osapuoli etenkin kisan alussa.

– Sanoisin, että ehkä me vain olimme hieman varovaisempia. Ei se mielestäni testeistä johtunut, suomalaispomo sanoi Yle Urheilulle.

Tuominen muistuttaa, että kisassa vain yksi aika ratkaisee, ja se on loppuaika.

– Kokonaisuutena Evansin ja Takamoto Katsutan viikonloppu oli sellainen, missä ei tapahtunut mitään. Dani Sordolla auto esimerkiksi sammui, ja ilman sitä hän olisi ollut ennen päätöspäivää melko tasoissa Evansin kanssa.

Japanilaiskuljettaja Katsuta on ottanut Juho Hännisen valmentajaopissa merkittäviä askeleita eteenpäin tällä kaudella, ja viime vuosilta tuttuja virheitä ei ole nähty ollenkaan. Tulossarja 6–6–6–4 kertoo tasaisesta suorituskyvystä, ja asenne on muuttunut.

– Hän ajoi puhtaan kisan, ja ensimmäistä kertaa kisan maalissa kuulin, ettei hän enää puhunut opettelusta, vaan siitä, miten tähtää podiumille. Se on kiva kuulla ja se kertoo, että itseluottamus on kunnossa, Tuominen kehuu.

Takamoto Katsutan kausi on ollut toistaiseksi erittäin onnistunut. Kuva: AOP

Nyt tiimit siirtyvät Sardiniaan, ja siellä täytyy ajaa samalla korilla, moottorilla ja voimansiirrolla kuin Portugalissakin. Päättyneestä viikonlopusta poiketen Italiassa tienpinnassa oleva hiekka on hienompaa, ja tiet urautuvat sekä menevät sitä kautta huonokuntoisiksi.

Sebastien Ogier ja Evans lähtevät MM-sarjan kärkimiehinä auraamaan tietä, joten Latvala on varovainen arvioissaan.

– Hyundait ovat hyvissä asetelmissa, ja sieltä on vaikeaa saada palkintokorokepaikkoja, mutta me tykkäämme haasteista ja niihin pitää olla valmiina. Nyt ehdimme vähän tekemään testiä ennen kisaa, Latvala kertoi.

"Kemiat toimii kundien välillä"

WRC2-luokassa nähtiin suomalaisjuhlat, kun Esapekka Lappi ja Teemu Suninen ajoivat Portugalissa kaksoisvoittoon. Lapin suoritusvarmuus on ihailtavaa, ja kauden toisen kisansa ajanut pieksämäkeläinen paineli vailla ongelmia voittoon yli puolentoista minuutin erolla.

Volkswagen toimi moitteettomasti, ja suomalaisella oli silminnähden hauskaa autossa tutun kartanlukijan Janne Fermin kanssa.

– Hän vain laskee tulemaan rennosti. Kemiat kundien välillä toimivat, ja he ovat tosi hyviä kavereita keskenään. He tekevät hommaa tosissaan, muttei vakavissaan, Tuominen sanoo.

Kauden molemmat kisansa näytöstyyliin voittanut Lappi kertoi kisan jälkeen, että kauden jatkuminen on pitkälti rahasta kiinni.

Kroatian tapaan luokassa toiseksi ajaneen Sunisen matkaa hidasti lauantaina rengasrikko, mutta muuten suomalainen ajoi ehjän ja tasapainoisen kisan. Seuraava haaste odottaa heti Sardiniassa, kun hän vaihtaa Adrien Fourmaux'n kanssa paikkoja ja palaa jälleen WRC-Fordin rattiin.

Esapekka Lappi Volkswagenilla Portugalin MM-rallissa 2021.

Suomalaisella on hyviä näyttöjä Sardinian pölyränneistä, ja tiimikaveri Gus Greensmith näytti Portugalissa kehittyneensä ajamalla uransa parhaan kilpailun.

– Greensmith on hyvä mittari, ja hän tuo Teemulle jonkinlaista painetta. Hänestä on enemmän vastusta kuin aiemmin, ja on hyvä, että hän saa varmasti Teemusta puristettua viisi prosenttia vielä lisää, Tuominen arvioi.

Vaikka Sardinian hitaat ja kimurantit tiet sopivatkin M-Sportille, palkintokoroketaisteluun saakka Anttila ja Tuominen eivät usko Sunisen yltävän.

– Hän pystyy paremmin haastamaan kuin viime vuonna, mutta kun katsoo nimilistaa, vaikeaa se kolmen joukkoon murtautuminen on, Tuominen sanoo.

– Joka pätkällä pitäisi pystyä olemaan viiden joukossa ja koko rallissakin viiden joukossa, Anttila heittää.

Päätöspäivän tapahtumat voi käydä katsomassa hetki hetkeltä tässä artikkelissa.

LOPPUTULOKSET, EK 20/20:

1. Elfyn Evans Toyota 3.38.26,2

2. Dani Sordo Hyundai +28,3

3. Sebastien Ogier Toyota +1.23,6

4. Takamoto Katsuta Toyota +2.28,4

5. Gus Greensmith M-Sport Ford +4.52,7

6. Adrien Fourmaux M-Sport Ford +5.03,4

7. Esapekka Lappi Volkswagen +9.37,2 (WRC2)

8. Teemu Suninen M-Sport Ford +11.20,0 (WRC2)

9. Mads Östberg Citroen +12.01,5 (WRC2)

10. Nikolai Grjazin Volkswagen +12.35,8 (WRC2)

11. Oliver Solberg Hyundai +12.50,7 (WRC2)

KULJETTAJIEN PISTETILANNE 4/12 OSAKILPAILUN JÄLKEEN:

1. Sebastien Ogier Toyota 79

2. Elfyn Evans Toyota 76

3. Thierry Neuville Hyundai 57

4. Ott Tänak Hyundai 45

5. Kalle Rovanperä Toyota 41

6. Takamoto Katsuta Toyota 36

7. Dani Sordo Hyundai 29

8. Craig Breen Hyundai 24

VALMISTAJIEN PISTETILANNE:

1. Toyota 183

2. Hyundai 146

3. M-Sport 64

4. Hyundai 2C Competition 28

Lue myös:

Koronasääntöjä törkeästi rikkoneelle norjalaislupaukselle pitkä kilpailukielto MM-ralleihin

Jari-Matti Latvalan Toyotalle loistopotti Portugalin MM-rallista, Esapekka Lappi jyräsi taas ylivoimaiseen luokkavoittoon: "Vahva kisa meiltä"

Elfyn Evans vakuuttavaan voittoon Portugalin MM-rallissa, Kalle Rovanperälle lohdutuspisteitä Power Stagelta – Yle seurasi päätöspäivän tapahtumat hetki hetkeltä

Kalle Rovanperä keskeytti Portugalin MM-rallin varotoimenpiteenä, Toyota-pomo Latvalan mukaan riski pahemmasta oli olemassa – Tänakin keskeytys katastrofi Hyundaille