1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. ralliautoilu

Rallimaailman superlupauksen ura jäi puolitiehen – Toni Gardemeister oli aina väärässä paikassa väärään aikaan

Toni Gardemeisterin vuonna 2008 päättyneeseen rallikuskin uraan mahtui paljon vastoinkäymisiä. Useaan kertaan tallipaikka lähti yllättäen alta.

Toni Gardemeister omistamansa ralliauton vierellä. uonna 2014. Kuva: Mika Moksu / Yle

Tuoreimmat rallipodcastit ja -videot sekä -uutiset löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

90-luvun puolivälissä rallimaailman suurimpiin lupauksiin kuulunut Toni Gardemeister nousi ralliammattilaiseksi Timo Jouhkin manageroimana. Gardemeisterin ura ei kuitenkaan lähtenyt nousukiitoon, vaan enemmänkin päinvastoin. Valkealainen ajautui liian monta kertaa vääriin tiimeihin, joutuen taistelemaan sijoituksista kärjen takana alitehoisella autolla.

– Ensimmäinen kokemus tuli jo lähes heti Timo Jouhkin yhteistyön alettua. Meillä oli sopimus Nissanin kanssa, mutta tiimi päätti vetäytyä rallista kokonaan juuri ennen kauden alkua. Veimme asian oikeuteen ja voitimme sen selvästi. Tiimi joutui maksamaan sellaiset korvaukset, että ajoimme niiden avulla monta kisaa A-ryhmän autolla sillä kaudella, muistelee Toni.

Gardemeister sai lopulta sopimuksen Seatin kanssa vuoden syksyllä 1998, päätyen Harri Rovanperän tallikaveriksi. Seat ajoi tuolloin etuvetoisilla, mutta seuraavalla kaudella espanjalaistiimi siirtyi WRC-luokkaan nelivetoisella Cordoballa. Gardemeister sijoittui Seat WRC-debyytissa Uudessa-Seelannissa sensaatiomaisesti kolmanneksi Tommi Mäkisen ja Juha Kankkusen jälkeen.

– Silloin kaikki onnistui. Auto tuntui todella helpolta ajaa, eikä hyviin aikoihin tarvinnut puristaa. Aika pian sen kisan jälkeen totuus tuli silmille. Tiimissä ei ollut riittävästi tietotaitoa, eikä budjettikaan varmasti ollut riittävä. Jäimme altavastaajiksi.

Lopulta Seat vetäytyi MM-sarjasta vuoden 2000 jälkeen. Gardemeisterilla oli Seatin sopimusta jäljellä vielä vuosi, mutta taas oli haettava vauhtia muualta. Kaudella 2001 Gardemeister ajoi Peugeotin vuokra-autolla, mutta Jyväskylään ja Uuteen-Seelantiin hän sai paikan Tommi Mäkisen rinnalta Mitsubishin tehdastiimissä.

– Ne kisat eivät menneet hyvin, täytyy myöntää. Ajotyylini ei sopinut yhtään siihen autoon, enkä kotiutunut siihen missään vaiheessa. Jyväskylästä odotin hyvää tulosta, mutta sitä ei tullut.

Gardemeister sai sopimuksen Skodan kanssa kaudesta 2002 eteenpäin. Odotukset kohdistuivat tuleviin vuosiin.

Toni Gardemeister Skodan ratissa vuonna 2011. Kuva: imago sportfotodienst/ All Over Press

– Tiimi ajoi alkuun kilpailukyvyttömällä Octavialla, mutta tiesimme jo silloin, että heille on tulossa uusi malli, josta tehdään myös WRC-auto.

Tuo uusi automalli oli Fabia, josta piti tulla kärkitiimien haastaja. Toisin kuitenkin kävi.

– Fabia oli lopulta jopa huonompi kuin Seat oli koskaan ollut. Sitä ei saatu toimimaan missään vaiheessa. Siinä taisi tapahtua paljon virheitä jo suunnittelupöydällä.

Fordille suurin odotuksin

Toni Gardemeisterin ura näytti lähtevän oikeaan suuntaan vuonna 2005, kun hän sai sopimuksen Fordille. Tässä vaiheessa taustajoukot halusivat panostaa Gardemeisterin uraan kaiken, ja pitkään nuotteja lukenut Paavo Lukander joutui väistymään Jakke Honkasen tieltä.

– Siinä haettiin kaikkea mahdollista. Jakke oli siihen aikaan todella sporttinen ja tietysti jo kokenut kartturi. Minäkin sain uutta virtaa kuntoiluun Jaken kanssa.

Jos sopimus oli tuntunut alun perin unelmalta, karisivat odotukset valitettavan pian kauden alettua.

– Ford ei panostanut sinä vuonna yhtään. Kaikki budjetti oli lyöty uuden auton kehitystyöhön. Me emme ajaneet kauden aikana juurikaan testiä, kisoihin lennettiin halpalentoyhtiöillä ja kaikkea tällaista. Asfaltilla auto oli kilpailukykyinen, mutta soralla se jäi jälkeen.

Gardemeister sai tietää kauden lopussa, ettei hänen sopimustaan Fordin kanssa jatketa.

– Tietysti kellojen olisi pitänyt soida aiemmin, kun en saanut missään vaiheessa nähdä vilaustakaan uudesta autosta sen kehitysvaiheessa. Viimeisessä kisassa olimme sillä mukana, mutta silloinkin näin auton vasta juuri ennen testierikoiskokeen alkua. Pian sitten kauden viimeisen EK:n jälkeen sain kuulla, että tiimissä ajavat seuraavalla kaudella Marcus Grönholm ja Mikko Hirvonen.

Kahden rikkonaisen vuoden jälkeen Gardemeister sai vielä sopimuksen MM-sarjaan Suzukin kanssa vuosiksi 2008–2009.

Toni Gardemeister ajoi vuonna 2008 Suzukilla. Kuva: imago sportfotodienst/ All Over Press

– Siinäkin oli taas isot odotukset. Auto tuntui testeissä hyvältä, mutta todella nopeasti selvisi, ettei siitä touhusta tule mitään, ei sitten yhtään mitään. Panostus loppui totaalisesti jo joulukuun 2007 jälkeen.

Vuoden 2008 viimeisen kilpailun loppupalaverissa paikalla ollut Suzukin johtokunnan jäsen ilmoitti, ettei tehdas halua jatkaa WRC-projektia. Tiimi oli näin vain yhden vuoden mukana MM-sarjan pääluokassa japanilaisen yksityisyrityksen pyörittämänä.

– Meillä oli kuitenkin sopimus toimintaa pyörittäneen tiimin kanssa myös seuraavasta vuodesta. Sitäkin yritettiin ensin kiistää, mutta palkat he lopulta maksoivat myös vuodelta 2009.

Vuosi 2008 jäi Toni Gardemeisterin viimeiseksi rallin MM-sarjassa.

Lue myös:

F1-kuskit pettivät Robert Lappalaisen – "Jouduin ostamaan heille Harley Davidsonit"¨

Yksi tallimääräys olisi tuonut Mikko Hirvoselle rallin maailmanmestaruuden vuonna 2009 – manageri Timo Jouhki manaa, että se jäi tekemättä

Jari-Matti Latvalalta yllätyspaljastus – Sebastien Ogier on esittänyt poikkeuksellisen toiveen uransa jatkosta