1. yle.fi
  2. Yle Urheilu
  3. moottoripyöräily

Leijonalegenda Timo Jutila on mukana tukemassa lahjakasta ratamoottoripyöräilijää Vertti Takalaa – ensimmäinen SM-kulta tuntui sukukalleuksissa asti

Tulevaisuuden haaveekseen Vertti Takala sanoo kansainvälisen menestyksen lisäksi ammattilaisuuden. Supersport600 -luokassa kuljettajat joutuvat käytännössä maksamaan tallipaikoistaan 100 000–300 000 euroa kaudessa.

Timo Jutila kertoo Vertti Takalasta
Timo Jutila kertoo Vertti Takalasta

Ratamoottoripyöräilijä Vertti Takalan pyörässä ja kypärässä komeilee kilpailunumero 95, eikä numeron herättämä assosiaatio petä. Vuoden 1995 jääkiekon MM-kultajoukkueen kapteeni Timo Jutila on nimittäin ollut mukana tukemassa Takalan uraa.

Numeron ja Jutilan yhteys on kuitenkin vain hauska sattuma. Alun perin Takala valitsi kyseisen kilpailunumeron, koska se on hänen syntymävuotensa. Ratamoottoripyöräilylupauksen ja kiekkolegendan yhteistyö puolestaan starttasi yhteisen tuttavan aloitteesta.

Äänekoskelta kotoisin oleva Takala ajaa tänä vuonna ensimmäistä kauttaan tuotantopyöriin perustuvassa Supersport600 -luokan MM-sarjassa suomalaisen Kallio Racing -tallin kuljettajana. Pyöränkäsittelytaidon Takala on hankkinut jääradalta, missä hän on tähän mennessä saalistanut puolen tusinaa SM-mitalia.

Tulevaisuuden tavoitteet ovat kuitenkin asfaltilla ja nimenomaan menestymisessä kansainvälisillä kisa-areenoilla. Toukokuisena haastattelupäivänä hänen on tarkoitus ajaa Alastaron moottoriradalla pieni viimeistelytesti ennen ensimmäiselle kisaturneelle lähtöä.

Varsinainen testaaminen vesittyy kuitenkin pelkäksi kuvauspäiväksi. Ei auta, vaikka matkan aikana Forssan kohdalla koettu räntäsade ja nollakeli ”kohentuvat” Alastaroon saavuttaessa vesisateeksi ja neljäksi lämpöasteeksi.

Vertti Takala on Supersport600 -luokan MM-sarjassa Kallio Racing -tallin kuljettaja. Kuva: Jussi Jäkälä

– Eipä ole koskaan ennen tarvinnut kypärän sisään huppua kesällä, mutta nyt se on pakko laittaa, Takala virnistää ennen radalle lähtöään.

Kesän 2021 helteet ovat vasta haaveiden asteella.

"Samalla kolautin sukukalleudet tankkiin oikein huolella"

Liekö juuri masentavan koleat olosuhteet, jotka loihtivat kuljettajan mieleen myös muutaman vuoden takaisen muiston.

Kun ruutulippu heilahti SM-sarjan päätöskilpailussa Virtasalmen Motoparkissa syksyllä 2018, vasta edelliskaudella asfaltilla ajamisen aloittanut Takala varmisti Superstock 600 -luokassa uransa ensimmäisen Suomen mestaruuden. Juhlinta alkoi kuitenkin kivuliaasti.

– Maaliintulon jälkeen päätin tarjota yleisölle kunnon burnoutin. Kytkimen päästettyäni takarengas ei kuitenkaan alkanut sutimaan, vaan keula pomppasi pystyyn. Sain tilanteen pelastettua, mutta samalla kolautin sukukalleudet tankkiin oikein huolella.

– Yleisökin varmasti näki, ettei homma mennyt ihan putkeen, mutta tuskin kukaan arvasi, että meikäläiseen myös sattui – ja kovaa. Hihkuin kypärän sisällä ilosta ja samalla väänsin itkua kivusta varikolle takaisin körötellessäni. Enää en yritä polttaa kumia, vaikka voittaisin mitä tahansa, Takala kuvailee ikimuistoista hetkeään.

Ammattiura mielessä

26-vuotias äänekoskelainen on samassa kilpailuluokassa ajavan Niki Tuulen ohella ainoa suomalaiskuljettaja, joka tällä kaudella ajaa MM-tasolla ratamoottoripyöräilyn soololuokissa.

Tulevaisuuden haaveekseen Takala sanoo kansainvälisen menestyksen lisäksi ammattilaisuuden. Tavoitteeseen yltäminen on kuitenkin kaikkea muuta kuin helppo urakka. Esimerkiksi Supersport600 -luokassa ajamisestaan saa palkkaa tiettävästi vain muutama kärkikuljettaja. Käytännössä kuljettajat joutuvat maksamaan tallipaikoistaan huimat 100 000–300 000 euroa kaudessa.

Vertti Takala haaveena on ammattilaisura. Kuva: Jussi Jäkälä

– En tietenkään voi mitään tarkkoja summia omasta puolestani kertoa, mutta kyllä siinä kuusinumeroisissa summissa liikutaan, Takala sanoo.

Hänen mukaansa rahoituksen kasaaminen on läpi vuoden jatkuva palapeli, jossa on ainakin yhtä paljon haastetta kuin kaasukahvan kääntämisessäkin. Vasta 15-vuotiaana moottoripyöräilyn aloittaneen Takalan kehityskäyrä asfaltilla on mennyt koko ajan tasaisesti ylöspäin ja nimenomaan kansainvälisillä radoilla.

Suomalaisittain siitä tekee poikkeuksellisen se, että hän ei näytä vaativan pitkää totuttelua Etelä-Euroopan vauhdikkaisiin kilparatoihin. Kivuliaissa merkeissä voittamansa SM-kullan jälkeen hän siirtyi kilpailemaan kahdeksi kaudeksi Espanjan mestaruussarjaan.

– Itselläni on sellainen tuntuma, että olen aika nopea oppimaan ja omaksumaan uusia juttuja. Väitän, että moneen viime kausien kisakumppaniin nähden minulla on kasassa korkeintaan kymmenesosa heidän kilometrimäärästään, Takala sanoo.

Kallio Racingin tallipäällikkö Vesa Kallio. Kuva: Jussi Jäkälä

– Kyllähän kuskivalintoja tehdessä näytöt ja vauhti ovat se suurin juttu, mutta sponsoreiden merkitystäkään ei voi unohtaa. Budjetti on vähän sellainen veteen piirretty viiva. Vertin kanssa teimme yhteistyötä jo viime kaudella, kun hän ajoi Espanjan sarjassa meidän junioritiimissämme, Kallio Racingin tallipäällikkö Vesa Kallio sanoo.

– Tekeminen oli sen verran nousujohteista, että syksyllä aloimme pohtia MM-sarjaan siirtymisen olevan hänen kohdallaan hyvä askel kehityksen kannalta. Vauhdin puolesta hänellä ei ole hätää, kunhan into ja ajatus pysyvät rauhallisessa tekemisessä, Kallio jatkoi.

Tallipäällikön viimeinen kommentti taitaa olla pieni muistutus kuljettajan suuntaan, sillä tämän kauden ensimmäinen testijakso Barcelonassa päättyi Takalan osalta leikkausta vaatineeseen solisluuvammaan.

Myös MM-debyytissään Aragonissa Takala sortui ensimmäisessä kisaerässä kaatumiseen, mutta oli toisessa erässä lupaavasti kahdeksas. Kärkikymmenikköön hän ylsi myös heinäkuisessa Assenin osakilpailussa, mutta oppirahojakin on maksettava edelleen. Tsekin Mostissa pyörä romuttui aamun warm up:ssa niin pahasti, että kisastartti jäi väliin.

Kaluston iskukyky nojaa pitkälti omaan tietotaitoon

Kallio Racing on tehnyt Supersport600-luokan MM-sarjassa vahvaa tulosta. Tallin ensimmäiset palkintosijat sekä osakilpailuvoiton muutama vuosi sitten toi Niki Tuuli. Kaudella 2018 Kallio Racing teki historiaa ja vei maailmanmestaruuden kuljettajanaan saksalainen Sandro Cortese, jonka menestyksessä on ennenkin ollut suomalaissävyä. Kaudella 2012 Cortese kaasutteli Moto3 -luokan maailmanmestariksi Ajo Motorsport -tallin kuljettajana.

Valkeakoskella päämajaansa pitävän Kallio Racingin kohdalla kilpailukaluston iskukyky nojaa pitkälti omaan tietotaitoon ja tallin pyörittäminen on koko perheen juttu. Vesa Kalliolla on taustallaan menestyksekäs kilpailu-ura sekä jäällä että asfaltilla ja 2000-luvun alussa hän sai kokemusta MotoGP-sarjastakin 125cc ja 250cc luokissa.

Mika Kallio puolestaan on tallin toiminnassa mukana tiiviisti aina, kun MotoGP-testikuljettajan rooli antaa myöden. Niin ikään pitkän kilpailu-uran omaava Hannu-isä huolehtii pitkälti pyörän viritystyöstä yhdessä säätöguru Antti Naukkarisen kanssa.

Kisakunnossa 600-kuutioisen Supersport -pyörän huipputeho liikkuu 140 hevosvoiman tuntumassa ja huippunopeus on noin 290 km/h. Vakiokuntoisen pyörän terästämiskeinoina säännöt sallivat käytännössä sylinterikannen muutostyöt sekä pakoputken, iskunvaimentimien ja kytkimen vaihdon. Aika näyttää, millaisiin tuloksiin Vertti Takalan ja suomalaistallin yhteistyö johtaa.

Hihassa jokeri

Espanja on ratamoottoripyöräilyn mahtimaa ja sen suhteen Takalalla on hallussaan myös yksi jokerikortti: nimittäin paikallinen luottomekaanikko Guillermo Rojas. Hänen avullaan suomalaiskuljettajalle on tarjoutunut hyvä tukikohta Espanjassa asumiseen sekä harjoituspyörän säilyttämiseen.

– Guillermo toimi mekaanikkonani espanjalaistiimissä, jonka väreissä ajoin kokeiluluonteisesti ensimmäiset kisani Espanjassa kauden 2018 päätteeksi. Meillä synkkasi heti tosi hyvin ja kutsuin hänet seuraavana talvena Suomeen vierailulle ja jäärataa ajamaan. Sitten esitin hänelle tärkeän kysymyksen: tulisitko mekaanikokseni? Ja hän vastasi kyllä! Takala nauraa.

– Siitä lähtien hän on toiminut luottomekaanikkonani. Hän on opiskellut kilpamekaanikoksi, mutta sanoo hyvän porukan ja yhteishengen olevan hänelle se oleellisin juttu. Guillermo asuu San Asensiossa, missä hänen vanhempansa viljelevät rypäleitä. Hänen serkullaan puolestaan on siinä Tempranillo-viljelmien liepeillä musiikkistudio ja saan asua siellä, vähän niin kuin rockareille varatussa yöpymistilassa, Takala avaa kortteeriaan.

Harjoitusolosuhteet ovat siis kohdallaan eikä suomalaiskuljettajan avovaimokaan kuulemma ole puolisonsa Espanja-kytköksistä mustasukkainen.

– Ihan hyviä kavereita he ovat Guillermon kanssa, Takala vakuuttaa.

Lue myös:

Niki Tuuli toivoo palauttavansa legendaarisen tallin kärkikahinoihin

KymiRingin MotoGP-osakilpailu peruttu – "Kova isku, harmittaa isosti"