1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. Rallin MM-sarja

Kommentti: MM-rallitalli ei edes halua, että suomalaiskuski pärjäisi – tästä Teemu Sunisen karmeassa tilanteessa on kyse

Teemu Sunisen tulokset MM-ralleissa ovat erinomaisia lähtökohtiin nähden. M-Sport on kuitenkin tehnyt selväksi, että suomalainen on tallille vasta varavaihtoehto, kirjoittaa Yle Urheilun Micke Suopuro.

Synkkä kierre. Mitä kipeämmin Teemu Sunisen pitäisi päästä pois M-Sportilta, sitä kireämmäksi tallin ote suomalaisesta kasvaa. Kuva: Tomi Hänninen

Sardinian MM-ralli ajetaan 3.–6.6. Ennakkolähetys TV2:ssa kello 21.00. Kaiken rallisisällön löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Teemu Suninen pääsee Sardiniassa WRC-auton rattiin ensimmäisen kerran sitten helmikuisen Rovaniemen MM-rallin.

M-Sportin Ford Fiesta näytti Kroatiassa ja Portugalissa pitkästä aikaa suorituskykyiseltä, kiitos yli vuoden päivät odotetun moottoripäivityksen. Ranskalaistulokas Adrien Fourmaux, 26, ylsi yksittäisiin huippuaikoihin Kroatiassa, Gus Greensmith, 24, taas Portugalissa.

Sunisen, 27, tilanne näyttää siis paperilla kutkuttavalta: autolla ehtii ja lähtöpaikka takajoukoissa suosii.

Todellisuudessa tilanne on aivan toinen. Itse asiassa se on karmea.

Ensinnäkin Suninen ajaa vuoden ensimmäiset sorakilometrinsä WRC-autolla torstain testierikoiskokeella.

Vertailun vuoksi Fourmaux ja Greensmith testasivat Portugalia varten päivän mieheen.

Suomalaisen vauhti ei ole mystisesti kadonnut. Itse asiassa lähtökohtiin nähden Suninen on pärjännyt erinomaisesti.

Rovaniemen jälkeen Suninen on kisannut WRC2-sarjassa. Testipäiviä ei ole juuri siunaantunut luokkaa alempanakaan. Portugalia varten Suninen sai testata R5-autoa yhden päivän ajan, mutta testitien ja -ajan hän jakoi kolmen muun kuljettajan kanssa.

Vaikuttaa siltä, että M-Sportilla ei olla edes etäisesti kiinnostuneita siitä, miten Suninen pärjää. Ainakaan brittitiimi ei anna eväitä onnistumiselle.

Miten tilanteeseen sitten on päädytty? Pääsyitä on kolme – ja niitä kaikkia yhdistää raha.

Teemu Sunisen kauden avausralli Monte Carlossa päättyi näin karusti. Väliajoissa vauhti oli kohdillaan, mutta taso jäi ulosmittaamatta, sillä suomalainen ajoi ulos jo avauspätkällä. Kuva: imago images/Eibner/ All Over Press

1. Koronakurimus

Syistä ensimmäinen on ymmärrettävä. Malcolm Wilsonin omistama M-Sport on yksityistalli, jota koronapandemia kouraisi syvältä. Yhtiön ralli- ja ratapuolen liiketoiminta kyykkäsivät pahasti, kun maailma sulkeutui.

Säästöt heijastuivat Suniseen jo viime kaudella, kun suomalainen ei enää nähnyt työvälinettään juuri muualla kuin kilpailuissa.

Tästä huolimatta Suninen ylsi Meksikossa kolmanneksi ja ajoi Turkissa paikasta viiden joukossa ennen kuin Fiesta petti kivikossa. Vauhdillisesti Suninen ei jäänyt tallitoveri Esapekka Lapin jalkoihin, vaan oli esimerkiksi soralla pieksämäkeläistä nopeampi.

M-Sport on joutunut vähentämään henkilöstöään karulla tavalla. Yhtiön rallitoiminnoistakin on potkittu pihalle siellä vuosikausia työskennelleitä osaajia.

Kyse on tragediasta myös lajin kannalta, sillä M-Sport on olennainen osa rallin MM-sarjaa vuodesta 1997 saakka. Se on tarjonnut työtä ja kannatellut MM-sarjaa myös silloin, kun autonvalmistajien kiinnostus on ollut laskussa.

Historiasta huolimatta M-Sportin toimintaa ei voi käsitellä silkkihansikkain. Irtisanomisista ja säästöpaineista johtuen tallin ilmapiiri tuskin on levollinen.

2. Punaisen härän voitelu

M-Sport on lyönyt kaikki paukut ensi kauteen. Ford tukee uuden sukupolven auton kehitystyötä, mikä helpottaa yksityistiimin taakkaa.

Sen sijaan kuluvalla kaudella M-Sport on mukana vain osallistumassa, ei menestymässä. Tekniset murheet ovat syöneet suorituskykyä entisestään, eikä ihme: varaosat tuskin hohtavat uutuuttaan säästökuurin jäljiltä.

Tallin kaikki kuljettajat ovat lahjakkuuksia, mutta silti maksukuskeja. Greensmithin kauden kustantaa britin suvun bensayhtiö, Fourmaux taas on Ranskan autourheiluliiton tukema. Rahapinkan paksuus heijastuu myös testikilometrien määrään.

Näistä testeistä tuskin tihkuu tietoa Suniselle, sillä britin ja ranskalaisen näkökulmasta suomalainen on ajopaikasta kamppaileva vastustaja, ei tallitoveri.

Esapekka Lappi ja Teemu Suninen ajoivat viime vuonna tallitovereina hyvässä hengessä. Vaikka kaksikko kilpaili koko vaikean kauden toisiaan vastaan, he jakoivat myös ahkerasti tietoja keskenään. Kuva: AOP

Fourmaux on kolmikosta ainoa, jonka menestyminen voi hyödyttää M-Sportia taloudellisesti lyhyellä tähtäimellä. Ranskalainen on suuren markkina-alueen kuljettajalupaus, jota tukee Red Bull. Energiajuomayhtiön panostukset moottoriurheiluun tunnetaan.

Ei olisi mikään ihme, jos M-Sport näkisi Fourmaux'n kautta väylän laajempaan yhteistyöhön Red Bullin kanssa. Lahjakas kuljettaja onkin jo päässyt testaamaan myös ensi vuoden autoa useamman päivän ajan.

Juuri Red Bullin vuoksi M-Sport lienee ensi kauden osalta kiinnostunut myös norjalaisesta Andreas Mikkelsenistä, joka on jo vuosikausia ollut yksi monista brändin keulakuvista.

Mikkelsen on rakentanut WRC2-ohjelmansa etupainotteisesti eli hän ajaa sarjaan vaadittavat 6–7 kilpailua kauden avauspuolikkaalla. Kukaan MM-sirkuksen huoltoparkissa ei yllätyisi, jos Mikkelsen ilmestyy loppukaudesta lähtöviivalle punainen härkä M-Sportilta vuokratun WRC-auton kyljessä.

Suninen on M-Sportin tämän kauden kolmikosta selvästi meritoitunein, mutta meriitit eivät arjessa näy. Greensmith ajaa WRC-tasolla koko kauden, Fourmaux ja Suninen puolikkaan.

Näennäisesti Fourmaux ja Suninen ovat saaneet valita WRC-ohjelmaansa ne kilpailut, joihin he haluavat osallistua.

Todellisuudessa näyttää siltä, että Fourmaux on se, joka saa valita rallinsa ensimmäisenä. Ranskalainen ajaakin seuraavan WRC-kilpailunsa Keniassa, sillä ralli on varmuudella mukana kalenterissa myös ensi vuonna.

Suniselle huono uutinen on se, että Fourmaux tuskin haluaa kisata Viron tai Suomen kaltaisissa nopeissa soraralleissa, joissa M-Sport on suorituskykynsä vuoksi ollut kaikista eniten perässä muita talleja.

Suninen kyllä osaa ajaa kovaa, mutta ilman testejä ja voittavaa autoa voi tuloksen nähdä pölyisimmästäkin kristallipallosta.

3. Tänakin ja Evansin strategia

Sunisen tilanteesta karmean tekee se, että M-Sportin kannalta on parempi, jos suomalainen ei menesty tällä kaudella lainkaan.

Suninen ei nimittäin ilman tuloksia herätä kiinnostusta muissa talleissa. Näin ollen M-Sportin ei tarvitse huolehtia siitä, että suomalainen tekisi sopimuksen muualle. Parhaimassa tapauksessa talli saa Sunisesta tulevaksi vuodeksi puoli-ilmaisen kuljettajan.

Tärkeintä on, että Suninen on M-Sportille varma varavaihtoehto, jos yritykset haalia tallin näkökulmasta kiinnostavampia nimiä ovat epäonnistuneet.

Strategiassa ei ole mitään uutta. Vastaavalla tavalla pääomistaja Malcolm Wilson on pitänyt takavuosinaan talutushihnassaan Elfyn Evansia ja Ott Tänakia.

Ott Tänak puski pitkään päätään seinään M-Sportilla. Vasta siirto Toyotalle vapautti tulevan maailmanmestarin potentiaalin. Kuva vuodelta 2017, jolloin Jari-Matti Latvala lohdutti Puolan rallissa pettynyttä virolaista. Kuva: AOP

Virolainen ajoi MM-uransa alusta asti Fordilla. Vuodeksi 2013 hän putosi M-Sportilta tyhjän päälle ja oli lopettaa uransa. Tänak sai Wilsonilta uuden mahdollisuuden vuonna 2014, jolloin hän raivasi WRC2-sarjan kautta tiensä tehdastalliin. Sieltä hänet kuitenkin pudotettiin vielä kertaalleen silloiseen kakkostiimiin kaudeksi 2016.

Kun Tänak löi viimein läpi vuonna 2017, jätti hän heti M-Sportin taaksensa. Virolainen puhkesi kukkaan Toyotalla ja voitti dominoiden maailmanmestaruuden kauden 2019 päätteeksi.

Evans on kulkenut saman polun. Kahden M-Sportilla ajetun WRC-kauden jälkeen Evans pudotettiin WRC2-tasolle vuodeksi 2016. Edellisellä kaudella kahdesti palkintokorokkeelle nousseen kuljettajan piti siis todistaa tasonsa Wilsonille alaluokassa. Virallisen ykköstiimin ajohaalarit Evans puki päällensä seuraavan kerran vasta vuonna 2018 – MM-rallivoittajana.

Kun Suninen ja Evans aloittivat kauden 2019, he olivat lähes samalla viivalla. Suninen oli säännöllisesti nopeampi, mutta Evans erottui tasaisuudellaan. Tommi Mäkinen kiinnostui, eikä Evans epäröinyt.

Puuppolaan saapuessaan Evans ei ollut mestarikandidaatti, mutta lopulta walesiläinen jäi tittelistä yhden liukkaan mutkan ja kahdeksan pisteen päähän.

Sunisesta voi ja pitää puhua Tänakin ja Evansin kanssa samassa lauseessa.

Suomalainen debytoi WRC-tasolla häikäisevästi vuonna 2017: avauskisassa Puolassa yhdet pohjat ja kuudes tila. Heti perään Jyväskylässä Suninen ajoi palkintokorokepaikasta. 2018 tilille kirjattiin uran ensimmäinen palkintokoroketila. MM-rallia hän johti ensi kerran yötauolla Ruotsissa 2019.

Teemu Suninen yltänyt WRC-uransa aikana kolmesti palkintokorokkeelle. Viimeksi hän onnistui tempussa reilu vuosi sitten Meksikossa. Kuva: AOP

Suomalaisen vauhti ei ole mystisesti kadonnut. Suninen ei vain ole saanut kesän 2019 jälkeen käsiinsä kilpailukykyistä kalustoa, eikä testiohjelmaa.

Itse asiassa lähtökohtiin nähden Suninen on pärjännyt erinomaisesti.

Tästä osoituksena voidaan pitää kahta peräkkäistä kakkostilaa WRC2-luokassa. M-Sportin R5-autolla ei kukaan – ei edes Fourmaux – ole pystynyt ajamaan säännöllisesti yhtä lähellä luokan voittotaistelua sitten vuoden 2017.

Silloin juuri Suninen ajoi kuusi rallia, joista hän voitti yhden ja nousi palkintokorokkeelle yhteensä neljästi.

Fourmaux ei ole voittanut WRC2-luokkaa vielä kertaakaan. Viime kaudella hän ajoi kuusi MM-rallia WRC2-sarjassa yltäen kolmesti podiumille.

Olisi kutkuttavaa nähdä, mihin Suninen yltäisi suorituskykyisellä autolla ja edes yhden päivän ennakkotesteillä. Se tosin vaatisi maisemanvaihdosta, joka taas ei toteudu ilman tuloksia.

Niitä Suninen joutuu metsästämään jatkossakin kädet sidottuina.

Lue myös:

Kommentti: Esapekka Lappi ajaa aivan väärässä sarjassa – suomalaisen dominoinnissa on yksi häkellyttävä piirre

Jyväskylän MM-rallin reitti julki! Pätkiä pimeässä, Rovanperälle hyviä uutisia – katso tästä, missä rallia ajetaan

Sardinia MM-rallin aikataulu ja lähetystiedot:

Torstai 3.6.

Shakedown kello 10.01

Ennakkolähetys kello 21.00–21.30 TV2

Perjantai 4.6.

EK 1 (22,29 km) kello 09.02
EK 2 (14,36 km) kello 10.02
EK 3 (22,29 km) kello 11.47
EK 4 (14,36 km) kello 12.47
EK 5 (12,08 km) kello 15.47
EK 6 (14,97 km) kello 16.47
EK 7 (12,08 km) kello 18.32
EK 8 (14,97 km) kello 19.32

Huippuhetket kello 21.00–22.00 TV2

Lauantai 5.6.

EK 9 (15,00 km) kello 09.00–10.00 Yle Areena / **TV2 (10.00–11.00)
**EK 10 (22,08 km) kello 10.08
EK 11 (15,00 km) kello 11.30–12.30 **TV2
**EK 12 (22,08 km) kello 12.38
EK 13 (14,70 km) kello 16.10
EK 14 (13,03 km) kello 17.08
EK 15 (14,70 km) kello 18.40
EK 16 (13,03 km) kello 19.38

Huippuhetket kello 21.00 TV2

Sunnuntai 6.6.

EK 17 (15,25 km) kello 08.33
EK 18 (7,79 km) kello 09.30–10.30 **TV2
**EK 19 (15,25 km) kello 11.09

Rallin huippuhetket ja EK 20 Power Stage (7,79 km) kello 13.00–15.30 TV2

Maanantai 7.6.

Power Stagen kooste kello 10.45–11.45 TV2