1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. Rallin MM-sarja

Teemu Sunisen ulosajosta uutta tietoa – tallipomo syytti kuskia, asiantuntija aivan eri linjoilla: "Se oli niin selkeä ongelma"

Teemu Suninen ehti ajaa Sardinian MM-rallissa vain reilut 20 kilometriä ennen ulosajoa. Yle Urheilun asiantuntija Miikka Anttilan mielestä auton ei olisi pitänyt sammua tilanteessa. Suninen kommentoi tilannetta varovaiseen sävyyn.

Teemu Suninen Sardinian MM-rallin testierikoiskokeella 2021.

Tuoreimmat rallipodcastit ja -videot sekä -uutiset löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

M-Sportin Teemu Sunisen Sardinian MM-ralli sai painajaismaisen alun, kun Fiesta luisui ulos tieltä ja suomalainen jäi jumiin penkkaan. 27-vuotias suomalaiskuski teki kaikkensa, jotta Fiesta olisi irronnut penkasta, mutta auto oli vahvasti jumissa. Sunisen kisapäivä päättyi ulosajon seurauksena.

Yle Urheilun ralliasiantuntija Miikka Anttilan saamien tietojen mukaan Sunisen autossa oli selvästi jotain vikaa ulosajotilanteessa.

– Moottori sammui kovassa jarrutuksessa, ja se ei ole normaalia. Ei autoa pitäisi saada jarruttamalla sammuksiin, ja se oli ihan normaali rallitilanne. Siinä pyörät menivät lukkoon ja auto pyörähti kyljelleen ulkomutkaan. Autoon ei tullut minkäänlaisia vaurioita, mutta sinne se jäi. Anttila selvitti.

– Testierikoiskokeen aikana autoon oli vaihdettu jotain osia, ja viimeisellä vedolla tuli hyvä aika. Tulee mieleen, ovatko nämä asiat sidoksissa jotenkin.

M-Sportin tallipäällikkö Richard Millener totesi WRC:n lähetyksessä, että virhe tilanteessa oli Sunisen.

– Se maksoi hänelle mahdollisuudet tälle viikonlopulle. Auto tuodaan takaisin, eikä siinä pitäisi olla mitään suuria vaurioita, Millener sanoi.

Anttilan mukaan kuljettajaa ei voi syyttää.

– Se oli niin selkeä ongelma, että siitä ei voi kuljettajaa syyttää. Kyllä tiimin pitää ottaa tuo omaan piikkiinsä, Anttila viittasi moottorin sammumiseen.

"Vedin käsijarrusta, ja moottori sammui"

Suninen kommentoi tilannetta myöhemmin WRC:n lähetyksessä.

– Se oli hidas mutka oikealle. Vedin käsijarrusta, ja moottori sammui. Ei ollut enää moottoria, jonka avulla olisin päässyt mutkasta ja luisuimme penkkaan.

Suninen oli varovainen sanoissaan kysyttäessä, oliko virhe hänen vai auton.

– Emme ole vielä varmistaneet sitä. Moottori sammui, kun vedin käsijarrusta. Yritimme saada autoa käyntiin, ja auto kuumeni aika pahasti. Menetimme sensorin, eikä moottori enää käynnistynyt.

Suninen pääsi Sardiniassa WRC-auton rattiin ensimmäisen kerran sitten helmikuisen Rovaniemen MM-rallin. Suninen ehti ottaa sorakilometreihin tuntumaa Fordin WRC-autolla vain kilpailua edeltäneellä testierikoiskokeella.

Kun renkaista ei ole kokemusta, on jarrutusmatkojen ja pidon arvioiminen entistä haastavampaa.

– Teemulla oli myös alla ristissä kaksi kovaa ja kaksi pehmeää rengasta, ja se oli ymmärtääkseni ensimmäinen kerta, kun hän ajoi noilla uusilla pehmeillä pyörillä, Anttila sanoi.

Suninen totesi, että kisaan lähteminen oli hyvin haasteellista.

– Ei testejä ja uudet renkaat. En ollut ajanut soralla WRC:llä seitsemään kuukauteen, ja ajotyyli on aika erilainen WRC2-luokkaan verrattuna. Iso sääli ja harmi keskeyttää näin varhain.

– Auton pitäisi olla kunnossa huomiseksi. Jotain pientä korjaamista siinä on.

Sardinian MM-rallin avauspäivää seurataan hetki hetkeltä tässä artikkelissa.

Katso videot Sunisen ulosajosta klikkaamalla jutun kuvia.

Uutista päivitetty klo 18.43: lisätty Sunisen kommentit.

Lue myös:

Tänak dominoi kärkipaikalla, suomalaisten päivästä surkea pannukakku – seuraa Sardinian MM-rallin tapahtumia hetki hetkeltä

Kommentti: MM-rallitalli ei edes halua, että suomalaiskuski pärjäisi – tästä Teemu Sunisen karmeassa tilanteessa on kyse

Neuville nopein Sardinian MM-rallin testierikoiskokeella – renkaitaan hämmästellyt Suninen väläytti huippuvauhtia, Rovanperällä ongelmia ohjauksen kanssa