1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. ralliautoilu

Pekka Koski muistelee vuosiaan Mitsubishin rallivuosien parissa: "Sveitsiläinen lääkärikin joutui ulkopuolisena kylmään mestaruussuihkuun"

Suomen rallitoimintaa arvostettiin suuresti Japanissa. Tästä hyvänä esimerkkinä Lancerin kehitystyön alkuvaiheet. Mitsubishi Ralliart Finlandin takana oli yksi mies, Pekka Koski, joka on Tomin nuoteista -podcastissa vieraana.

Mitsubishin kansainvälinen rallitoiminta muistetaan Tommi Mäkisestä, joka kiisi urallaan neljään maailmanmestaruuteen 4itsubishin ratissa. Kuva: / All Over Press

Tuoreimmat rallipodcastit ja -videot sekä -uutiset löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Suomen Mitsubishin maahantuojan pyörittämä Mitsubishi Ralliart Finland voidaan katsoa yhdeksi suurimmaksi kotimaiseksi rallitiimiksi koskaan. Vaikka tiimissä ei ollutkaan yhtään palkattua ihmistä, sen toiminta oli täysin ammattimaista. Kaiken näkyvän takana toimintaa pyöritti käytännössä yksi mies, Pekka Koski.

– Kun menin aikanaan Helkama-autoon töihin, ensimmäiseksi minulle todettiin, ettei tässä firmassa ajeta enää rallia, Koski muistelee hymyillen.

Maahantuoja oli jo pyörittänyt rallitoimintaa, mutta 80-luvun puolivälin jälkeen tilanne oli toinen. Tilanne muuttui vuonna 1988.

– Kaikki lähti keväällä -88, kun olimme lehdistön kanssa koeajamassa Mitsubishi Galant Galant VR4 -autoa. Tehdas kertoi siinä yhteydessä, että he haluavat panostaa kyseisellä mallilla silloiseen N-ryhmään, koska siinä oli myös liiketoiminnallisia näkymiä.

– Tuota pikaa markkinoille tuli Galantin Dynamic 4 -malli, joka oli sama auto, mutta ilman turbomoottoria. Tehdas luokitteli niihin autoihin paketin, jolla se auto saatiin muutettua N-ryhmän turbomoottoriseksi autoksi. Näitä autoja maahantuoja tilasi kaksi kappaletta. Toisen osti Tommi Mäkisen taustajoukot, ja toinen meni kotimaassa Arto Kumpumäelle.

Mitsubishi Galantin kilpailukyky tuli välittömästi esiin, sillä Kumpumäki voitti vuonna 1990 N-ryhmän SM-kultaa täysin ylivoimaisesti.

– Mestaruusjuhlissa eräs toimittaja ja pari muuta innokasta hakivat porukkaa kylmään suihkuun keskellä yötä. Kaikki muut ymmärsivät idean, mutta yksi täysin ulkopuolinen sveitsiläinen lääkäri suuttui melko tavalla, nauraa Koski.

Arto Kumpumäen mestaruus muutti käytännössä kotimaan kilpailukaluston kertaheitolla. Nyt kaikkien piti saada Mitsubishi Galant.

– Galanteja myytiin kotimaan rallipoluille parin vuoden aikana vajaa kaksikymmentä kappaletta.

Kun Mitsubishi toi markkinoille Lancer-mallin ja sen eri versiot, olivat myyntilukemat jo aivan toiset.

– Kaikkiaan Mitsubishi Ralliart Finlandin vuosina myytiin 258 kilpa-autoa.

Suomen rallitoimintaa arvostettiin suuresti Japanissa. Tästä hyvänä esimerkkinä Lancerin kehitystyön alkuvaiheet.

– Japanilaiset lensivät Suomeen ja halusivat kuulla Jouko Puhakalta kommentteja uuden N-ryhmän auton ominaisuuksista ja muutoksista. Tässä vaiheessa meille ei edes kerrottu mikä se malli tulee olemaan, mutta Lanceriksi se lopulta paljastui. Meille sanottiin vain, että mahdollinen tulevaisuuden ralliauto.

Koski korostaa, ettei maahantuojalla ollut yhtään palkattua henkilöä rallitoiminnan parissa, eikä hänenkään varsinainen työnkuvansa liittynyt autourheiluun. Silti liikevaihto rallitoiminnan parissa oli parhaimmillaan noin kymmenen miljonaa markkaa.

– Kuukausipalkkaa sain maahantuojalta aivan toisista tehtävistä. Ralliasioita hoidin vapaa-ajalla omasta ilostani.

Mitsubishin kansainvälinen rallitoiminta muistetaan Tommi Mäkisestä, joka kiisi urallaan neljään maailmanmestaruuteen juuri Mitsubishin tiimissä.

Podcastissa selviää myös, miksi sveitsiläinen lääkäri noudettiin täysin sattumalta kylmään suihkuun ensimmäisissä Mitsubishin mestaruusjuhlissa Joensuussa.

Lue myös:

F1-kuskit pettivät Robert Lappalaisen – "Jouduin ostamaan heille Harley Davidsonit"

Rallimaailman superlupauksen ura jäi puolitiehen – Toni Gardemeister oli aina väärässä paikassa väärään aikaan

Turkin rallimestari Kalevi Aho muistelee uraansa Tomin nuoteista -podcastissa – keskeytys Afrikassa johti unohtumattomiin tapahtumiin: "Vaimo ei kuullut meistä viikkoon mitään"