1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. Cristiano Ronaldo

Cristiano Ronaldo heitti sokerijuomat sivuun ja otsikot huusivat pörssikurssien laskusta – suomalaisprofessori kertoo, mistä asiassa oli oikeasti kyse

Coca-Colan pörssikurssi laski Cristiano Ronaldon tempauksen jälkeen. Professori Vesa Puttosen mukaan tapauksessa on tehty "kärpäsestä härkänen".

Cristiano Ronaldo nosti kohun siirtämällä pulloja lehdistötilaisuudessa. Kuva: Getty Images

– Se ei ole niin suoraviivaista, että Cristian Ronaldo sanoo juovansa vettä ja saman tien Coca-Colalta häviää neljä miljardia. Se on mielestäni yliampuva tulkinta, urheilumarkkinoinnin asiantuntija Arto Kuuluvainen sanoo.

Jalkapallon EM-kisoissa nousi maanantaina sponsorointikohu, kun Cristiano Ronaldo siirsi pöydälle asetellut virvoitusjuomapullot sivuun lehdistötilaisuuden aluksi. Ronaldo myös tarttui vieressä olleeseen vesipulloon ja totesi toimittajille portugaliksi "vettä".

Tempauksen jälkeen muun muassa brittimedia The Guardian uutisoi (siirryt toiseen palveluun), että Coca-Colan osakekurssi laski lyhyessä ajassa 1,6 prosenttia eli neljä miljardia dollaria. Uutisista välittyi kuva, että Ronaldon tempaus oli syy notkahdukselle.

Aalto-yliopiston rahoituksen professori Vesa Puttonen muistuttaa, että yhtiö maksoi samana päivänä osinkoa osakkeenomistajilleen.

– Tässä tapauksessa otsikot ovat olleet raflaavampia kuin itse asia puoltaa. Jos kurssi laski noin 56 dollarista noin 55 dollariin, niin siitä reilut 40 senttiä selittyy osingon maksuilla. Eli teknisillä syillä kurssi olisi laskenut muutoinkin muutamalla miljardilla, Puttonen sanoo.

Kun pörssikurssin laskusta vähentää osinkojen maksun, muutos on alle prosentin luokkaa.

– Kurssithan muuttuvat päivittäin muutoinkin helposti prosentin verran, ellei 2-3 prosenttiakin joskus ilman mitään kummempia uutisia. Siinä mielessä tässä on tehty kärpäsestä härkänen.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Puttonen ei väheksy sitä, etteikö huippu-urheilijoiden sanomisilla tai tekemisillä olisi suurta merkitystä, sillä heillä on paljon faneja ja seuraajia.

– Ymmärrän, että Coca-Cola ja Ronaldo ovat isoja brändejä ja EM-kisat on iso tapahtuma, mutta tässä on enemmän kohinaa kuin substanssia, Puttonen kertoo.

Ronaldo ei jäänyt ainoaksi pääsponsorin tuotteita sivuun siirtäneeksi pelaajaksi, sillä myöhemmin ranskalaistähti Paul Pogba siirsi edessään olleen Heinekenin alkoholittoman olutpuollon lattialle Saksa-ottelun lehdistötilaisuudessa.

Pogban tapauksessa kyse saattoi olla myös hänen uskonnollisesta vakaumuksestaan. Pogba on Reutersin mukaan muslimi, joten hän ei ymmärrettävästi halunnut olla televisiokuvissa edes alkoholittoman oluen kanssa.

"Mieletön vaikutusvalta"

Sponsorointikohu kuvastaa kuitenkin lajin absoluuttisten huippupelaajien merkitystä vaikuttajina. Cristiano Ronaldo on edelleen lajinsa supertähti, jolla on hieman alle 300 miljoonaa seuraajaa Insragramissa. Siksi kaikki, mitä Ronaldo tekee tai jättää tekemättä, kiinnostaa ihmisiä.

– Ronaldo on yksi tämän maailman vaikutusvaltaisimpia ihmisiä kaikkine seuraajineen ja valtavan somesuosionsa kautta. Huipputähdet ovat äärimmäisen kovia vaikuttajia. Jos mietitään globaalisti sosiaalista mediaa, niin siellä on kardashianeita ja muita, mutta Ronaldo ja muut (urheilijat) ovat kärjessä, Kuuluvainen sanoo.

Dosentti, bränditutkija Kirsti Lindberg-Revon mukaan kovimmat huippu-urheilijat ovat aivan valtavia vaikuttajia.

– Heille on tullut aivan mieletön vaikutusvalta. Ensimmäinen suuri nimihän oli David Beckham. Adidas teki Beckhamista elinikäisen brändikumppanin ja maksoi hänelle 180 miljoonaa dollaria. Siitä ovat lähteneet nämä ihan mielettömät brändilähettelijöiden tuet liikkeelle, Lindberg-Repo kertoo.

Lindberg-Repo uskoo, että Ronaldo siirsi juoman pois lähettyviltään tarkoituksella ja teki asiasta mediailmiön.

– Hänellä on erittäin vahva oma urheilujuoma. Hän teki tästä mediailmiön, mutta halusiko hän dissata Coca-Colaa vai tuoda esiin omaa juomaansa, bränditutkija pohtii.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Kasvaako myynti?

Coca-Cola toipui neljän miljardin dollarin pörssinotkahduksestaan nopeasti. Bränditutkijan mukaan onkin mahdollista, että yhtiö kääntää tilanteen edukseen vahvalla markkinointikoneistollaan.

– He ovat tehneet sen monta kertaa. Minä ennustan, että heidän myynti tulee lisääntymään.

Näin tapahtui edellisen kerran vuonna 2018, kun NFL-pelaaja Colin Kaepernick aloitti urheiluvälinejätti Niken mainoskasvona. Tilanne oli uudenlainen, sillä Kaepernick oli aloittanut polvistumiset amerikkalaisen jalkapallon ammattilaisliiga NFL:ssä ja suututtanut Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin.

Mainossopimuksen julkaisemisen jälkeen Niken arvo laski nopeasti noin neljä miljardia dollarilla.

– Pörssi laski, mutta niin laski myös kilpailijoilla. Pari viikkoa sen jälkeen Nike teki kaikkien aikojen digitaalisen myyntiennätyksensä. Jos katsomme yhtä pientä hetkeä, emme voi tehdä niin isoja johtopäätöksiä, Kuuluvainen muistuttaa.

Ranskan tähtipelaaja Paul Pogba piilotti olutpullon televisiokuvista Saksa-ottelun lehdistötilaisuudessa. Kuva: Getty Images

Positiivisuudella on vaikutusta

Ronaldon ja Pogban tapauksessa urheilijoiden teko oli hyvin maltillinen. Entä jos huippu-urheilija lähtisi puhumaan aktiivisesti jotain yritystä vastaan. Voisiko heidän puheensa vaikuttaa brändiin merkittävästi?

Lindberg-Revon mukaan voi, mutta enemmän positiiviseen kuin negatiiviseen suuntaan.

– Heidän puheet voi vaikuttaa brändiin merkittävästi, jos heillä on brändilähettiläinä joku erityisen positiivinen, myönteisiä tunteita brändiä kohtaan herättävä viesti.

– Mutta heidän negatiivinen viestinsä ei saavuta samaa tasoa, siinä ei ole samaa uskottavuutta. Sen yrityksen on täytynyt käyttää lapsityövoimaa Atlantan Coca-Colan tehtailla monen vuoden ajan, jotta se negativinen viesti tuhoaisi sitä brändiä pidemmällä aikavälillä. Positiivisella viestillä saa enemmän vaikutusta.

Ronaldon ja Pogban tapauksien merkittävyyttä Euroopan jalkapalloliitto Uefan suhteen lisää se, että molemmat juomabrändit ovat EM-kisojen pääsponsoreita.

– Ronaldo on äärimmäisen vaikutusvaltainen, tärkeä ja arvokas Uefalle. Uskaltaisivatko he edes antaa rangaistusta, jos hän ottaisi räväkämminkin kantaa? Mitä siitä syntyisi, jos he vaikka hyllyttäisivät Ronaldon sen takia, että heidän tulkintansa mukaan hän olisi rikkonut heidän sponsoridiiliä? Kuuluvainen pohtii.

–Mitä olisi seurannut, jos Ronaldo olisi sanonut, että en juo sokerilientä ja ottanut vahvemman kannan asiaan. Sitähän me emme koskaan saa tietää, mutta ajatusleikkinä ihan mielenkiintoinen asia.

Lue myös:

"Luulen, että hän vähän näykkäisi minua" – Pogba ei vaadi Rüdigerille rangaistusta

Huomasitko tämän? Saksan Rüdiger näytti puraisevan Ranskan tähteä – "On vaikea todistaa, että hän upotti hampaansa Pogban selkään"

Kentälle lyyhistynyt Tanskan tähtipelaaja Christian Eriksen saa tahdistimen