1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. Rallin MM-sarja

Rauno Aaltonen kertoo erikoisista tapahtumista vuonna 1967 – rallilegendan mukaan voitto Monte Carlossa yritettiin sabotoida

Rallilegenda Rauno Aaltonen koki kilpauransa aikana lukuisia vastoinkäymisiä niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Niistä hän kertoo Tomin nuoteista -podcastissa.

Rauno Aaltonen kuuluu alkuperäisiin Flying Finn -kuljettajiin. Kuva: Imago Sport / AOP

Tuoreimmat rallipodcastit ja -videot sekä -uutiset löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Alkuperäisiin Flying Finn -kuljettajiin kuuluva Rauno Aaltonen koki kilpauransa aikana lukuisia vastoinkäymisiä niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Hämmästyttävän lahjakas Aaltonen ajoi menestyksekkäästi veneillä, moottoripyörillä ja autoilla.

Veneurheilussa hän saavutti seitsemän kotimaan mestaruutta, sekä yhden pohjoismaiden mestaruuden. Moottoripyörien puolella paras saavutus oli TT-osakilpailun (nykyinen Road Racing) 125-kuutioisten voitto Ruotsin Hedemorassa vuonna 1957.

Aaltonen oli lähellä voittaa myös Päijänteen ympäriajon, mutta hänen mukaansa kyseenalainen aikarangaistus vei selvän ykköstilan.

– Olimme isolla joukolla odottamassa pääsyä aikatarkastusasemalle, kun järjestäjät pyysivät siirtämään pyöriä lisätilan toivossa. Sanoin, etten voi siirtää, sillä ylittäisin siinä samalla aikatarkastusaseman keltaisen lipun ja se tarkoittaisi rangaistusta. Järjestäjän edustaja sanoi, että tule vaan, se on nyt ihan ok. Samalla kun siirsin pyöräni keltaisen lipun toiselle puolelle, tämä järjestäjä otti aikakorttini ja merkitsi siihen viiden minuutin aikarangaistuksen, Aaltonen muistelee.

Aaltonen kertoo puhuneensa järjestäjien kanssa asiasta heti seuraavalla aikatarkastusasemalla.

– Siellä minulle sanottiin, että asia tullaan hoitamaan kuntoon. Maalissa tilanne oli kuitenkin toinen. Kilpailun lehdistöpäällikkö tuli luokseni ja sanoi, että olipa sinulla huono tuuri, kun menetit voiton. Syyksi hän sanoi, etten tehnyt protestia asiasta.

– Mielestäni minua kohtaan toimittiin törkeästi. Asia painaa mieltäni edelleen. Ei se, että menetin voiton, vaan tapa miten minua kohdeltiin. Olisin voittanut kisan ylivoimaisesti ilman tuota rangaistusta.

Aaltonen oli uransa aikana mukana jos jonkinlaisissa tempauksissa. Kuvassa nopeuslaskija Kalevi Häkkinen ja Aaltonen ottivat mittaa toisistaa Hirvensalon laskettelumäessä 1970-luvulla. Kuva: V.K. Hietanen

"Hätääntynyt mies pyyhki rangaistuksen pois"

Vuoden 1966 Monte Carlo -rallin tapahtumat on puitu monissa yhteyksissä useaan kertaan. Tuona vuonna järjestäjät hylkäsivät kaikki brittiläiset autot erittäin kyseenalaisin perustein saadakseen ranskalainen auton voittajaksi. Muiden muassa brittiläisillä Mineillä ajaneet Timo Mäkinen ja Rauno Aaltonen olivat diskattujen kuljettajien joukossa. Näin Citroenilla ajanut Pauli Toivonen nousi kisan voittoon.

Rauno Aaltonen kertoo Tomin nuoteista -podcastissa, että saman diskauksen koki tuona vuonna noin parikymmentä brittiläistä autoa. Seuraavana vuonna Aaltonen ajoi Monten voittajaksi, mutta tuolloinkin voitto yritettiin hänen mukaansa sabotoida.

– Tästä ei olla kovinkaan paljon puhuttu aiemmin. Olimme lyhyellä tauolla, jossa järjestäjien edustaja tarkisti ajovaloja. Hän piti konepeltiä auki ja pyysi vaihtamaan valoja. Samalla hän paiskasi konepellin rajusti kiinni. Kun hän seitsemännen kerran teki saman, toisesta ajovalosta katkesi kuuma hehkulanka, jolloin lyhyet valot eivät enää sillä puolella toimineet. Järjestäjä otti hymy kasvoillaan aikakorttimme ja kirjoitti siihen aikarangaistuksen, joka olisi pudottanut meidät kärkipaikalta.

Aaltonen sanoo, ettei hän sulattanut kisajärjestäjän toimintaa. Hän kertoo menneensä miehen luo ja painaneensa hänet konepeltiä vasten.

– Käteni nostin hänen kurkulleen ja sanoin, että sinulla on nyt kymmenen sekuntia aikaa. Hätääntynyt mies pyyhki rangaistuksen pois. Paikalla oli viitisenkymmentä toimittajaa, mutta kukaan ei kirjoittanut episodista mitään.

Voitto oli Aaltosen mukaan uhattuna myös viimeisen erikoiskokeen lähdössä.

– Eteemme starttasi kisassa toisena ollut Vic Elford Porschella. Kun tuli meidän vuoro, järjestäjä ilmoitti, että on tapahtunut onnettomuus ja meidän pitää odottaa. Odotimme pitkän tovin, jonka aikana alkoi todella rankka lumisade. Kun lunta oli tullut riittävästi, järjestäjä ilmoitti meidän starttiajan olevan käsillä. Ajoimme liukkaalla kelillä ulos kertaalleen, mutta onneksi Elford oli menettänyt aikaa jostain muusta syystä erikoiskokeella ja voitimme kisan lopulta muutamalla sekunnilla. Ove Andersson nousi Elfordin ohi toiseksi.

Rauno Aaltonen osallistui lempikilpailuksi nousseeseen Safari-ralliin peräti 23 kertaa, mutta kertaakaan hän ei voittanut kilpailua. Vuonna 1981 hän oli voittaja kaksi päivää, kunnes tuomariston päätös muutti tuloksia. Tuosta episodista Aaltonen kertoo tarkemmin uudessa podcast-jaksossa.

Kenian MM-rallin aikataulu ja lähetystiedot:

Keskiviikko 23.6.

Shakedown (5,40 km) kello 13.01

Torstai 24.6.

EK 1 (4,84 km) kello 14.00 TV2

Ennakkotunnelmia ja torstain huippuhetket kello 21.00–21.30 TV2

Perjantai 25.6.

EK 2 (13,34 km) kello 08.09

EK 3 (32,68 km) kello 09.05

EK 4 (18,87 km) kello 10.18

Huolto (30 minuuttia) kello 12.22

EK 5 (32,68 km) kello 13.46

EK 6 (19,51 km) kello 14.42

EK 7 (18,87 km) kello 15.55

Huolto (45 minuuttia) kello 17.29

Päivän huippuhetket kello 21.00–21.30 TV2

Lauantai 26.6.

EK 8 (14,67 km) kello 08.08

EK 9 (20,33 km) kello 09.00–10.00 Yle Areena (TV2 kello 10.00–11.00)

EK 10 (31.04 km) kello 10.22

Huolto (30 minuuttia) kello 12.37

EK 11 (14,67 km) kello 14.05

EK 12 (20,33 km) kello 15.00–16.00 TV2

EK 13 (31,04 km) kello 16.22

Huolto (30 minuuttia) kello 18.07

Sunnuntai 27.6.

EK 14 (11,33 km) kello 07.26

EK 15 (10,56 km) kello 08.30–09.30 Yle Areena (TV2 kello 10.00–11.00)

EK 16 (9,17 km) kello 10.45

EK 17 (9,18 km) kello 11.25

Rallin huippuhetket ja EK 18 Power Stage (10,56 km) kello 13.00–14.30 TV2

Maanantai 28.6.

Power Stagen kooste kello 10.15–11.15 TV2

Lue myös:

Pekka Koski muistelee vuosiaan Mitsubishin rallivuosien parissa: "Sveitsiläinen lääkärikin joutui ulkopuolisena kylmään mestaruussuihkuun"

F1-kuskit pettivät Robert Lappalaisen – "Jouduin ostamaan heille Harley Davidsonit"