1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. moottoriurheilu

Valtteri Bottaksen teininä haastanut Emma Kimiläinen unelmoi F1-pestistä: "Ehdottomasti seuraavan naiskuljettajan pitäisi olla 32-vuotias mutsi Helsingistä"

Emma Kimiläinen ajoi ensi kerran kartingautoa jo kolmevuotiaana. Teini-iässä hän kilpaili tasapäisesti nykyisen F1-kuljettajan Valtteri Bottaksen kanssa. Pian alkavassa naisten formulasarjassa Kimiläinen tavoittelee jälleen voittoa ja sitä myöten näyttöpaikkaa rata-autoilun kuninkuusluokassa.

Emma Kimiläisen tavoitteena on naisten formulasarjan mestaruus tällä kaudella. Kuva: Jussi Koivunoro / Yle

Emma Kimiläinen on ajanut kilpa-autoja koko ikänsä ja hän on hyvä siinä. Kimiläisellä on vauhti verissä. Innokas lapsi istui autossa kuskin paikalla into pinkeänä jo vuoden ikäisenä.

– Jalat eivät kuitenkaan vielä yltäneet polkimille niin en viitsinyt laittaa moottoria käyntiin. Kolmevuotiaana ylsin polkimiin yhden tyynyn avustuksella ja siitä sitten pääsi ajamaan, Kimiläinen kertoo lapsuumuistojaan Yle Urheilulle.

Viisivuotiaana innokas kuskin alku sai kartingauton, jolla hän osallistui ensimmäisiin kisoihinsa. Kansainvälisiin kisoihin tie vei 13 vuoden iässä.

– 14-vuotiaana olin yksin Euroopassa, Italiassa ja muualla jonkun tiimin mukana. 15-vuotiaana vaihdoin kartingista pikkuformuloihin ja sillä tiellä vieläkin ollaan.

Kimiläinen on samaa ikäluokkaa Mercedes-kuljettaja Valtteri Bottaksen kanssa. He tutustuivat jo kuusivuotiaina ja olivat teineinä tiimikavereita kartingissa. Keskinäiset kisat olivat tasaisia ja molemmat pääsivät juhlimaan voittoja.

Monilahjakas Kimiläinen on ajanut vuosikaudet miesten kanssa kilpaa eri luokissa ja sarjoissa. Vielä viime kaudella Haasin F1-tallissa ajanut Kevin Magnussen on joutunut toteamaan Kimiläisen paremmakseen kisoissa nuorempana. Formula ykkösiä ajaneista kuskeista hän on kisannut myös Marcus Eriksenin ja Nico Hülkenbergin kanssa.

32-vuotiaalla Kimiläisellä on vuosien kokemus kilpa-autoilusta. Hän osallistui ensimmäisiin kartingkisoihinsa alle kouluikäisenä. Kuva: W Series

Tavoitteena naisten formulasarjan mestaruus

Vuoden 2005 autourheilijaksi valitulla Kimiläisellä on toistaiseksi palkintokaapissa pokaaleja kotimaisista ja pohjoismaisista sarjoista. Tavoitteet ovat kuitenkin aivan jossain muualla.

Naisten formulasarja, W Series, lanseerattiin loppuvuodesta 2018 ja ensimmäinen kausi ajettiin 2019. Sarjan taustalla häärii vaikutusvaltaisia hahmoja, kuten entinen F1-kuski David Coulthard. W Seriesin pomo on vahva lakinainen Catherine Bond Muir.

Sarjassa ajetaan F3-autoilla. Tällä kaudella sarjaa ajetaan Euroopan ohella Amerikan mantereella. Voittaja saa palkintorahaa puoli miljoonaa dollaria.

Kimiläinen teki historiaa jo debyyttikaudellaan sarjassa saavutettuaan osakilpailuvoiton ensimmäisenä suomalaiskuskina. Hän ei kuitenkaan päässyt ajamaan kuin puolet osakilpailuista kolarointien ja muiden vaikeuksien takia. Suomalainen oli kauden kokonaistuloksissa viides.

Kimiläisen debyyttikausi W Seriesissä oli rikkonainen, vaikka tilille tuli historiallinen voittokin. Kuva: W Series

Viime vuonna sarjaa ei ajettu radalla pandemian takia, vaan se kisattiin virtuaalisesti iRacing-tietokonepelillä. Kimiläinen ei kokenut virtuaalisesti ajettavia kisoja omikseen, sillä hänen mielestään auto ei ollut hallittavissa samalla tavalla kuin se olisi normaalisti.

– Hyötyä siitä oli ehkä siinä mielessä, että jotkut radat tulivat tutuiksi. Mutta siitä puuttui aika lailla se olennainen, mihin minun talenttini ajamisessa perustuu, eli tuntuma ja nimenomaan perstuntuma. Kun se puuttuu, niin se tekee siitä hankalampaa, murjaisee Kimiläinen.

Tämä kausi ajetaan kuitenkin ihan oikeilla autoilla. Ohjelmassa on kahdeksan osakilpailua. Sarja on tasainen, sillä kaikilla kuljettajilla on samanlaiset autot.

– Kyllä minä lähden sitä mestaruutta hakemaan, niin kuin lähdin silloin vuonna 2019. Täytyy tosiaan toivoa, että ei tule mitään kolareita tai teknisiä ongelmia, jotta saisin ajaa ehjän kauden. Kyllä se tasaisuus on aika lailla avain siihen mestaruuteen.

Naiset ajoivat Formula ykkösissä jo 1958

Formula ykkösten historiassa on nähty viisi naiskuljettajaa. Italialainen Maria Teresa de Filippis oli historian ensimmäinen naiskuski jo vuonna 1958. Hän ajoi Maseratin ja Porschen talleissa.

Vuosina 1974-76 Marchilla, RAM:lla ja Williamsilla ajanut italialainen Lella Lombardi ajoi yhteensä 17 osakilpailussa ja pääsi jopa pisteille.

Viimeksi naiskuljettaja on nähty rata-autoilun kuninkuusluokassa vuonna 1992. Silloinkin kyseessä oli italialainen kuljettaja. Giovanna Amati ajoi kolme osakilpailua Brabhamin tallissa.

Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh uskoo, että naiskuskeja on realistista nähdä tulevaisuudessakin F1-sarjassa.

– Lähtökohtaisesti uskon siihen, kunhan oikeat kuljettajat löytyy. Muutamassa vuodessa se voisi olla mahdollista, Mildh pohtii.

– Matka Formula kolmosista ykkösiin on pitkä. Siihen pitäisi saada väliin esimerkiksi Formula kakkoset, Mildh jatkaa ja toteaa että rata-aikaa tarvittaisiin paljon enemmän.

Naisten formulasarjan kilpailut ovat lyhyitä: vain noin puolituntisia, eikä rata-aikaa tule paljon.

– Formula ykkösiin pääsevät ne parhaat kuljettajat. Jos pystyt ajamaan F1-testeissä onnistuneesti, siihen on mahdollisuudet. Mutta jo testeihin pääsy on vaikeaa, asiantuntija painottaa.

Nähdäänkö Formula ykkösissä naiskuski tulevina vuosina? Emma Kimiläinen uskoo siihen. Kuva: Sam Bloxham / W Series

Kimiläinen uskoo F1 naiskuljettajaan lähiaikoina

Naisten formulasarjan tärkeä uudistus avaa kuljettajille lisää mahdollisuuksia. Tulevan kauden kilpailut käydään F1-viikonloppujen yhteydessä, mikä on hyvä näyteikkuna naiskuskeille.

– Se on tärkeä juttu meille ja tietenkin itselleni, että pystyn näyttämään oikeille ihmisille taitoni. Toivottavasti saan jalan johonkin oven väliin, pohtii Kimiläinen.

Hän uskoo, että Formula ykkösissä nähdään pian naiskuski.

– Aivan ehdottomasti sen pitäsi olla 32-vuotias mutsi Helsingistä. Se olisi aika mieletön tarina. Menisi aika monta sellaista stereotypiaa ja ennakkokäsitystä murskaksi kertaheitolla ja sehän olisi vain positiivista, suomalaiskuski naurahtaa.

Kimiläisen kausi alkaa juhannusviikonloppuna Itävallasta. Mestaruus ratkotaan viimeistään lokakuun viimeisenä viikonloppuna Meksikossa.

Lue myös:

Ylen F1-asiantuntija ymmärsi, miksi Valtteri Bottas avautui rajusti tiimilleen – "Valtterin tilanne on tukala"

Turhautunut Bottas kiroili radioaalloilla - "Eturenkaani olivat ihan loppu, ei mitään jäljellä"