1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. Formula 1

Kimi Räikkösen ja Sebastian Vettelin kolari aiheutti ruuhkan tuomariston pakeille – Ylen F1-asiantuntija kritisoi kisan tiukkaa linjaa

Itävallan F1-osakilpailu tarjosi pitkästä aikaa katsojille paljon mielenkiintoisia tapahtumia – ja myös rangaistuksia. Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildhin mielestä konkarikuljettaja Sergio Perez möhli etenkin Lando Norrisin ohituksessa.

Vanhat tallitoverit Ferrarilta ja hyvät ystävät Kimi Räikkönen ja Sebastian Vettel kolaroivat Itävallassa. Kuva: EPA-EFE/All Over Press

Vaikka Max Verstappen oli ylivoimainen Itävallan osakilpailussa, ei kisaa voi sanoa tylsäksi. Red Bullin ykköskuljettajan takana tapahtui hyvin paljon ja laineet läikkyivät loppuun asti. Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh piti kisaa yhtenä mielenkiintoisimmista pitkään aikaan.

– Se, että rengasseoksia pehmeämmiksi muutettiin tälle viikonlopulle, teki tästä kisasta eriluonteisen kuin viime viikolla. Myös Lando Norrisin nousu McLarenilla kärkitaisteluun, kaikki tiukat ohitustilanteet ja niistä saadut rangaistukset – kyseenalaisia tai ei – teki kilpailusta värikkään, Mildh sanoi.

Kisan tuomaristo joutui tositoimiin heti kilpailun alusta asti. Aikasakkoja napsahteli useaan otteeseen, mutta myös ruutulipun jo heilahdettua tuomaristo otti kahdeksan kuljettajaa kuultavaksi.

Lando Norrisin ja Sergio Perezin taistelu Itävallan osakilpailussa johti aikasakkoihin. Kuva: XPB Images / AOP

Red Bullin Sergio Perez sai peräti kaksi viiden sekunnin aikasakkoa ja oli toisena osapuolena, kun Lando Norrisia rangaistiin toisen kuljettajan radalta työntämisestä. Perez yritti ohittaa Norrisia ulkopuolelta, mutta tila loppui kesken. Mildh oli tapauksesta eri mieltä tuomariston kanssa.

– Mielestäni se oli sellainen tilanne, jossa jokaisen kokeneen kuljettajan pitäisi ymmärtää, ettei siellä ulkopuolella ole koskaan tilaa, pitäisi ohittaa sisäpuolelta, Mildh sanoi viitaten kahdettasadatta F1-osakilpailuaan ajaneeseen meksikolaiskuljettajaan.

– Perez yritti siinä turhaan. Hän olisi varmasti pystynyt ohittamaan Norrisin myöhemmin, sillä hänellä oli lähtökohtaisesti parempi auto. Hän lähti kuitenkin yrittämään ja möhli.

Tuomariston piti noudattaa linjaa

Tuomariston mielestä syy oli kuitenkin Norrisin ja se pudotti sensaatiokuljettajan pois kakkossijalta. Monet muutkin kuin Mildh olivat sitä mieltä, ettei rangaistusta olisi pitänyt antaa Norrisille. Muun muassa Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner sanoi Autosportin mukaan (siirryt toiseen palveluun), ettei pitänyt Norrisia syyllisenä ja että kyse oli vain kilvanajosta.

Kun rangaistus oli annettu, tuomariston oli pakko noudattaa samaa linjaa. Kun Perez syyllistyi vastaavaan toimintaan Charles Leclercin kanssa kamppaillessaan, sai hän aikasakon molemmilla kerroilla ja myös neljä rangaistuspistettä.

– Tämä on se hankaluus: kun ensimmäinen tuomio annetaan, niin sen jälkeen jokaiselle pitää antaa tasa-arvoisesti samanlainen tuomio. Kyllä noita tilanteita pitäisi formula ykkösissä katsoa löysemmin läpi, että päästään ajamaan. Noitahan kansa haluaa nähdä.

Räikkönen teki sen, minkä voi

Tuomaristo rankaisi myös AlphaTaurin japanilaiskuljettaja Yuki Tsunodaa kahdesti siitä, että tämä ajoi sulkuviivan yli varikolla ja Aston Martinin Lance Strollia ylinopeudesta varikolla.

Kimi Räikkösen ja Sebastian Vettelin viimeisen kierroksen kolarin aikana nähtiin tuplakeltaiset liput, joiden mukaan kuljettajien pitäisi hidastaa vauhtiaan, mutta moni ei piitannut näistä. Sen takia Perez, Carlos Sainz, Nikita Mazepin, Leclerc, Nicholas Latifi, Antonio Giovinazzi, Daniel Ricciardo ja Pierre Gasly joutuivat vielä kisan jälkeen tuomariston kuultavaksi.

Sisältöä ei voida näyttää

Ylen palveluissa voidaan näyttää sosiaalisessa mediassa julkaistuja sisältöjä. Tarkista evästeasetuksesi, jos haluat säätää sisältöjen näkymistä Ylen palveluissa. Tarkistamalla evästeasetuksesi voit vaikuttaa näkemääsi sisältöön sivuillamme.

Katso sisältö Twitterissä

Mildhiä harmitti Räikkösen ja Vettelin kolari, sillä suomalaiskuljettaja oli tehnyt hyvän suorituksen kisassa siihen mennessä.

– Kimi teki sen, mitä Alfalla pystyy näissä olosuhteissa tekemään. Hän ajoi perustaktiikalla eli kovilla renkailla pitkä pätkä alussa, noustaan kuudennelle, seitsemännelle sijalle ja sitten pudotaan 15:nneksi. Se on se sama kaava, mihin Alfa Romeo on tottunut, Mildh sanoi.

– Jos Alfa pääsisi aika-ajossa vähän parempiin sijoituksiin, niin Kimikin pystyisi ajamaan parempia kilpailuja. Hän joutuu ajamaan tuollaisella hyvin puolustavalla taktiikalla ja vain tuomaan autoa maaliin vain tasaisesti.

McLaren noussut syvästä kuopasta

McLaren on tarjonnut Mildhin mielestä piristysruiskeen F1-sirkukseen. Organisaatio on kehittynyt viime aikoina todella paljon ja toimii tätä nykyä yhä paremmin.

– Se on ollut todella syvä se kuoppa, mistä McLaren on tällaiseen suorituksiin noussut. Pitää nostaa toimitusjohtaja Zak Brownille ja kuljettajille, varsinkin tässä tapauksessa Norrisille, Mildh kehui.

Lando Norris juhli railakkaasti kolmossijaansa Itävallassa. Kuva: imago images/HochZwei/ All Over Press

Asiantuntijan mukaan talli on hyötynyt siitä, että se siirtyi täksi kaudeksi jälleen Mercedeksen moottoreihin. Se on näkynyt tuloksissa, varsinkin Itävallassa, jossa nuori brittikuljettaja, Lando Norris sijoittui kolmanneksi.

– Lisäksi Norris on osoittanut arvonsa kuljettajana. Hän on McLarenin pitkäaikainen kiinnitys ja varmasti rahan arvoinen. Se oli asia, joka lunastettiin tässä kilpailussa, Mildh sanoi.

Lue myös:

Verstappen ylivoimaiseen voittoon – Bottakselle maukas kakkossija

Verstappen dominoi, Bottas nousi toiseksi! Räikkönen ja Vettel kolaroivat viime hetkillä – Yle seurasi Itävallan F1-kisaa hetki hetkeltä

Nuoren brittikuskin ilmiömäinen suoritus tuskin toistuu kisassa – Ylen F1-asiantuntija povaa myös, että Mercedes on pulassa

Tallipäällikkö paljasti Valtteri Bottaksen räväkän reaktion Lewis Hamiltonin jatkoon – asiantuntija: "50–50-mahdollisuus, saako hän jäädä"