1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. Rallin MM-sarja

Kalle Rovanperä hakee pettymyksille päätöstä Virossa – kartturi kertoo turhautumisesta: "Keniassa tuli ensimmäistä kertaa kyynel silmään"

Viron MM-ralli kilpaillaan torstaista sunnuntaihin. Toyotan Kalle Rovanperä on kärvistellyt neljä rallia peräkkäin heikkojen tulosten kanssa. Nyt Rovanperä haluaa katkaista tuon putken voittoisasti Virossa.

Toyotan Kalle Rovanperä pöllyytti ensin Safari-rallissa hiekkaa, sen jälkeen juuttui siihen. Nyt hän hamuaa voittoa Virossa. Kuva: imago images/PanoramiC/ All Over Press

Viron MM-ralli ajetaan 15.-18.7. Ennakkotunnelmat ja EK1 nähdään torstaina TV2:ssa kello 20 alkaen. Kaiken rallisisällön löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Rallikaravaani pysähtyi viimeksi Kenian savanneilla, nyt ovat vuorossa Baltian soratiet. Viron MM-ralli ajetaan torstaista sunnuntaihin.

Yksi palanen karavaanista on kuitenkin päätyi hetkeksi Suomeen, kun Kalle Rovanperä testasi autoaan Keski-Suomessa.

Rovanperä on kauden mahtavan aloituksen jälkeen pudonnut huonojen rallien alhoon. Neljä viimeisintä rallia ovat sujuneet suomalaiselta heikosti: kisat ovat kariutuneet omiin virheisiin, mutta eritoten auton pettämiseen.

– Tavoite on kääntää kelkka siihen, että meno on jatkossa yhtä hyvää kun alkukautena. Tässä on turha alkaa miettiä enää pisteitä. Pyrimme ajamaan kärkisijoista ja voitoista. Neljän huonon kisan jälkeen olisi tärkeää saada ehjä kisa alle. Se auttaa jo paljon, Rovanperä toteaa Yle Urheilulle.

– Pakko myöntää, Keniassa tuli ensimmäistä kertaa kyynel silmään. Olemme niin tiukasti kisamme hengessä mukana ja teemme parhaamme. Vaikka se jonkin aikaa harmittaa, niin ei se enää tunnu. Jatketaan samalla sykkeellä, kartturi Jonne Halttunen kertoo.

Neljää kisaa mennyt "todella huonosti"

Rovanperän kaksi ensimmäistä rallia tällä kaudella menivät erittäin hyvin. Suomalaiskuljettaja johti parhaimmillaan koko MM-sarjaa Monte Carlon ja Rovaniemen kilpailujen jälkeen.

– Sekä Monte Carlosta että Rovaniemestä jäi hyvä fiilis. Monte Carlo oli aika mielenkiintoinen ralli. Sellainen, jossa kaikki rengasvalinnat ovat aika erikoisia ja haastaviakin. Sopeuduimme kisassa hyvin uuteen rengasvalmistajaamme ja olisimme ilman sunnuntain rengasrikkoa ajaneet podium-paikasta. Rovaniemi oli yllättäen aika haastava viikonloppu auton säätöjen ja muun suhteen, mutta saimme hyvät pisteet, Rovanperä sanoo.

Neljä viimeisintä rallia eivät ole kuitenkaan olleet hänen mieleensä. Vaikka Rovanperä ja Halttunen ovat lähteneet sanojensa mukaan ajamaan samalla asenteella jokaisessa, on eteen sattunut jo turhauttaviakin vastoinkäymisiä.

Kalle Rovanperä (oik.) ja Jonne Halttunen nappasivat helmikuussa Rovaniemen MM-rallissa toisen sijan. Kuva: Yle/Tomi Hänninen

– Ne ovat menneet todella huonosti. Kroatian kisa meni ihan omaan ajovirheeseen ensimmäisellä pätkällä. Ajovirheistä voi kuitenkin aina oppia. Sardiniasta jäi hyvä mieli ja Safari-ralli oli upea kokemus. Auton kanssa tulleet ongelmat ovat pistäneet enemmän harmittamaan, niille kun ei oikeastaan voi yhtään mitään, Rovanperä toteaa.

Ei vain vauhdilla voittoon

Suomalaiskuljettaja sanoo taistelevansa Virossa voitosta vauhdin puolesta. MM-ralli on kuitenkin nuoren kuljettajan sanoin aina "pitkä viikonloppu, jossa tarvitaan hieman muutakin".

– Voittoon tarvitaan myös tasaisuutta ja tuuriakin, ettei tule autoon niitä vikoja tai rengasrikkoja. Vauhdin puolesta uskon ajavamme aina kärkisijoista, hän arvioi.

– Meidän pitää jaksaa muistaa se, että ralli on pitkä. Hirveästi ei saa tulla virheitä, mutta ei myöskään niitä rengasrikkoja tai muuta. Meidän on pidettävä maltti mukana, pelkällä vauhdilla ei Virossa voiteta, kartturi Halttunen puolestaan komppaa kuskiaan.

Toyota-kuljettaja ajoi testikertoja Virossa aiemmin. Hänen mukaansa auto tuntui hyvältä ja koko talli koki auton säädöt onnistuneiksi.

– Niitä ei tarvinnut muuttaa paljoa. Viron kisan pitäisi olla todella hyvä meille ja meidän autollemme, kuten viime vuonna. Silti joka vuosi joku muu voi keksiä jonkun valinnan, säädön tai muun, jolla voi napata etumatkaa. Silloin jos ajamme normaalilla ajosuorituksellamme hyvää tulosta, asiat ovat juuri niin kuin pitääkin.

Loput testiajoista ajetaan Suomessa. Rovanperä kertoo hakevansa kotiteiltä varmistusta siihen, että kaikki on kuten pitää. Lisäksi autoa halutaan vielä kehittää paremmaksi.

Viron MM-rallin aikataulu ja lähetystiedot

Torstai 15.7.

Shakedown (6,23 km) klo 09.01

Ennakkotunnelmat ja EK 1 (1,64 km) klo 20.00–21.30 TV2

Perjantai 16.7.

EK 2 (12,68 km) klo 09.40

EK 3 (17,05 km) klo 10.28

EK 4 (16,54 km) klo 11.16

EK 5 (17,85 km) klo 12.00–13.00 TV2

Huolto (30 min) klo 13.48

EK 6 (12,68 km) klo 15.34

EK 7 (17,05 km) klo 16.22

EK 8 (16.54 km) klo 17.10

EK 9 (17,85 km) klo 18.00–19.00 TV2

Päivän huippuhetket klo 21.00–21.30 TV2

Lauantai 17.7.

EK 10 (23,53 km) klo 08.06

EK 11 (12,28 km) klo 09.00–10.00 Areena (klo 10.00–11.00 TV2)

EK 12 (22,76 km) klo 10.36

EK 13 (6,70 km) klo 11.39

Huolto (30 min) klo 13.48

EK 14 (23,53 km) klo 15.06

EK 15 (12,28 km) klo 16.00–17.00 TV2

EK 16 (22,76 km) klo 17.34

EK 17 (6,70 km) klo 18.37

EK 18 (1,64 km) klo 20.08

Päivän huippuhetket klo 21.00–21.30 TV2

Sunnuntai 18.7.

EK 19 (7,82 km) klo 07.21

EK 20 (11,72 km) klo 08.09

EK 21 (6,51 km) klo 09.00–10.00 Areena (klo 10.00–11.00 TV2)

EK 22 (7,82 km) klo 11.41

EK 23 (11,72 km) klo 12.29

Rallin huippuhetket ja EK 24 Power Stage (6,51 km) klo 14.00–15.30 TV2

Maanantai 19.7.

Power Stagen kooste klo 10.00–11.00 TV2

Lue myös:

Ogier voitti Safari-rallin, mutta japanilaiskuljettaja Katsuta varasti huomion – "Viime kaudella hän oli epävarmin kuljettaja, tällä kaudella varmin"

Kommentti: Sebastien Ogier teki päätöksensä, joten Toyotan ovi on auki suomalaisille – yllätysnimi ei vielä sekoita pakkaa

Rauno Aaltonen kertoo erikoisista tapahtumista vuonna 1967 – rallilegendan mukaan voitto Monte Carlossa yritettiin sabotoida

Pekka Koski muistelee vuosiaan Mitsubishin rallivuosien parissa: "Sveitsiläinen lääkärikin joutui ulkopuolisena kylmään mestaruussuihkuun"

Yksi tallimääräys olisi tuonut Mikko Hirvoselle rallin maailmanmestaruuden vuonna 2009 – manageri Timo Jouhki manaa, että se jäi tekemättä