1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. Rallin MM-sarja

Timo Pulkkinen on viettänyt F1-varikolla liki tuhat päivää ja lentänyt maailman ympäri 75 kertaa – toimittajan uralle mahtunut sysimustiakin hetkiä

Timo Pulkkisen pitkälle toimittajauralle mahtuu raskaita hetkiä. Hän puhuu Tomin nuoteista -podcastissa Ahveniston ja Korsikan onnettomuuksista, joita hän joutui todistamaan.

Timo Pulkkinen haastatteli Henri Toivosta ennen Korsikan MM-rallin alkua. Haastattelu jäi kaksikon viimeiseksi, sillä Toivonen menehtyi ulosajossa Korsikalla.

Viron MM-ralli ajetaan 15.-18.7. Ennakkotunnelmat ja EK1 nähdään torstaina TV2:ssa kello 20 alkaen. Kaiken rallisisällön löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Timo Pulkkinen tunnetaan moottoriurheiluselostajana ja -toimittaja jo 1980-luvun alkuvuosista lähtien. Alun perin ajatus toimittajan roolista ei kuitenkaan kuulunut Pulkkisen suunnitelmiin.

– En minä koskaan haaveillut tästä ammatista. Tavallaan ajauduin tälle uralle. Sen jälkeen, kun tajusin moottoriurheilun olevan minun juttuni, olen kyllä saanut kaiken tästä ammatista. Siinä mielessä olen todella onnellisessa asemassa, Pulkkinen kertoo Tomin nuoteista -podcastissa.

Timo Pulkkinen muistetaan formula 1 -varikoilta, mutta miehen ura on ollut paljon muutakin. Nuorena miehenä Pulkkinen muutti maailmalle ja ryhtyi kiertämään formulakisoja paitakauppiaana, tehden niinä vuosina takin mm. Bernie Ecclestonelle. Myöhemmin maailma tuli tutuksi rallin MM-sarjaa kiertäen.

Ensimmäisen haastattelunsa Pulkkinen teki jo 1970-luvun loppuvuosina Kalastajatorpan parkkihallissa Hankirallin aattona.

– Sen täytyi olla -77 tai -78. Markku Alén oli kisassa mukana Fiat Mirafiorilla ja minä tein HTV:lle haastattelun. Kyllä minä jotain kysymyksiä olin ilmeisesti pohtinut, sillä kuvassa minulla on joku paperi kädessäni, Pulkkinen naureskelee.

Pulkkinen haastattelemassa Markku Alénia ennen Hankirallia 1970-luvun lopussa.

Tuon haastattelun jälkeen kesti kuitenkin useita vuosia, ennen kuin Pulkkinen vakiinnutti työuransa moottoriurheiluohjelmien parissa.

– Olisin hyvin voinut ajautua keittiöalalle. Ensimmäinen työpaikkani oli Allun Grilli. Paikan omistaja, Allu Kotilainen, ehdotti minulle jopa oppisopimuskoulutusta. Siihen en kuitenkaan lopulta tarttunut. Sen jälkeen tein vielä hommia F1-fanipaitoja tehneessä yrityksessä. Kiersin F1-kisoja ja myin yleisöalueilla paitoja, takkeja ja kaikkea sellaista.

Helikopterionnettomuus katkaisi viikonlopun

Vuonna 1984 Pulkkinen koki yhden työuransa karmeimmista hetkistä. Hän oli kuuluttamassa ratakisaa, kun yleisölennätyksiä tehnyt helikopteri vieri epäonnistuneen laskeutumisen jälkeen yleisön sekaan. Turmassa kuoli viisi ihmistä ja moninkertainen määrä loukkaantui.

– Siinä katkesi lause kyllä täysin kesken järkytyksen takia. Kyllä se yleisön sekaan vierinyt tulipallo on jäänyt ikuisiksi ajoiksi mieleen, vaikkei se uniin ole tullut, Pulkkinen muistelee.

– Hyvin nopeasti kuulutuskoppiin tuli poliisi, joka ilmoitti, että tästä eteenpäin kaikki kuulutukset tulevat vain heidän ohjeistaan. Hän ohjeisti minua toimimaan tuollaisessa tilanteessa. Vuonna 1996 Jyväskylässä Harjun erikoiskokeella tapahtuneen onnettomuuden aikana osasin sitten toimia silloin saamieni ohjeiden mukaan.

Pulkkinen oli paikalla vuonna 1986, kun Henri Toivonen ja hänen kartanlukijansa Sergio Cresto kuolivat ulosajossa Korsikan MM-rallissa.

– Olimme samalla erikoiskokeella, mutta hieman tuon paikan jälkeen. Samassa risteyksessä oli Lancian huoltomies, joka sai tiedon radioonsa. Hän tuli kertomaan onnettomuudesta meille. Kyllä se oli karmea päivä. Tunsin Henkan pikkupojasta lähtien ja olimme tietysti rallin parissa olleet paljon tekemisissä. Edellisiltana tehty haastattelu jäi viimeiseksi.

F1-varikoilla 988 päivää

Pulkkinen kiersi F1-varikkoja vuodesta 2001 vuoden 2015 loppuun. Yhteensä hän laskee lentäneensä noin 75 kertaa maapallon ympäri. Kisojen aikaan varikoilla tuli vietettyä miltei tuhat päivää. Vieläkö ne puuttuvat 12 päivää pitäisi saada kasaan?

– Ei pitäisi. Ei se ole kuin joku luku, ei sen kummempaa. Eikä siinä ole mukana testejä. Jos ne laskee, niin sitten ollaan jo reilusti yli tuhannessa päivässä, Pulkkinen kuittaa.

– Se oli mukavaa aikaa, mutta ehkä siinä ihan loppuvaiheessa tuli vähän leipääntymistäkin mukaan. Kun olet viidennentoista kerran samassa paikassa, ei se enää ihan samalla tavalla sytytä.

Nykyisin Pulkkinen tekee muun muassa SM-rallilähetyksiä Ylen kanaville. Moottoriurheilu sytyttää edelleen.

– Olen kiertänyt toimittajana reilusti yli tuhat tapahtumaa. Mikä tahansa moottoriurheilu kiinnostaa, on sitten kysymyksessä ralli, jokkis tai ratakisa. Kyllä minä olen moottoriurheilumiehiä.

Viron MM-rallin aikataulu ja lähetystiedot

Torstai 15.7.

Shakedown (6,23 km) klo 09.01

Ennakkotunnelmat ja EK 1 (1,64 km) klo 20.00–21.30 TV2

Perjantai 16.7.

EK 2 (12,68 km) klo 09.40

EK 3 (17,05 km) klo 10.28

EK 4 (16,54 km) klo 11.16

EK 5 (17,85 km) klo 12.00–13.00 **TV2
**

Huolto (30 min) klo 13.48

EK 6 (12,68 km) klo 15.34

EK 7 (17,05 km) klo 16.22

EK 8 (16.54 km) klo 17.10

EK 9 (17,85 km) klo 18.00–19.00 **TV2
**

Päivän huippuhetket klo 21.00–21.30 TV2

Lauantai 17.7.

EK 10 (23,53 km) klo 08.06

EK 11 (12,28 km) klo 09.00–10.00 Areena (klo 10.00–11.00 TV2)

EK 12 (22,76 km) klo 10.36

EK 13 (6,70 km) klo 11.39

Huolto (30 min) klo 13.48

EK 14 (23,53 km) klo 15.06

EK 15 (12,28 km) klo 16.00–17.00 TV2

EK 16 (22,76 km) klo 17.34

EK 17 (6,70 km) klo 18.37

EK 18 (1,64 km) klo 20.08

Päivän huippuhetket klo 21.00–21.30 TV2

Sunnuntai 18.7.

EK 19 (7,82 km) klo 07.21

EK 20 (11,72 km) klo 08.09

EK 21 (6,51 km) klo 09.00–10.00 Areena (klo 10.00–11.00 TV2)

EK 22 (7,82 km) klo 11.41

EK 23 (11,72 km) klo 12.29

Rallin huippuhetket ja EK 24 Power Stage (6,51 km) klo 14.00–15.30 TV2

Maanantai 19.7.

Power Stagen kooste klo 10.00–11.00 **TV2
**

Lue myös:

Rauno Aaltonen kertoo erikoisista tapahtumista vuonna 1967 – rallilegendan mukaan voitto Monte Carlossa yritettiin sabotoida

Pekka Koski muistelee vuosiaan Mitsubishin rallivuosien parissa: "Sveitsiläinen lääkärikin joutui ulkopuolisena kylmään mestaruussuihkuun"

Yksi tallimääräys olisi tuonut Mikko Hirvoselle rallin maailmanmestaruuden vuonna 2009 – manageri Timo Jouhki manaa, että se jäi tekemättä