1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. Formula 1

Keke Rosberg olisi loistanut rankalla ajotyylillään uudessa sprinttikisassa – F1-asiantuntija kertoo, miksi uudistus on tärkeä koko lajille

Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildhin mielestä sprinttikisan nopeatempoisuus houkuttaa lajin pariin nuorta yleisöä, jota F1 tarvitsee pysyäkseen hengissä. Uuden kisaelementin lisääminen hellii myös kuljettajien kilpailuvaistoa.

Sadan kilometrin pikakilpailussa on jaossa lisää MM-pisteitä, mikä voi sataa esimerkiksi Alfa Romeon Kimi Räikkösen laariin. Kuva: Getty Images

Formula ykkösissä tehdään lauantaina historiaa, kun Britannian gp-kilpailussa ajetaan F1-historian ensimmäinen sprinttikisa.

Sprintti muokkaa kisaviikonloppua uusiksi niin, että Silverstonessa kaasutellaan perjantaina yhdet vapaat harjoitukset ja sen jälkeen aika-ajo, joka määrittää lähtöjärjestyksen lauantain pikakisaan.

Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildhin mielestä uudistus on tervetullut, koska kuljettajat haluavat lähtökohtaisesti kisata niin paljon kuin mahdollista.

– Joskus harjoittelukin saattaa olla näille kavereille tylsää hommaa. Sprinttikisa voi tuoda uutta sykettä tekemiseen, ja on hyvä, että tällaista lähdetään kokeilemaan nyt käytännössä, Mildh taustoittaa F1-formaatin uudistusta.

Sprintin mukaantulo sähköistää koko kisaviikonlopun

Noin sadan kilometrin ja 17 kierroksen mittaisessa sprintissä on lauantaina jaossa MM-pisteitä kolmelle parhaalle. Mildhin mielestä sprinttikilpailussa voitaisiin jakaa enemmänkin pisteitä, kuten Formula kakkosissa.

– Ehkä olisi oikeudenmukaisempaa ja tasaisempaa, jos useampi kuin kolme parasta saisi sprintistä pisteitä. Se olisi ollut hyvä ratkaisu, mutta jostain pitää aloittaa, Mildh sanoo.

Uudistuksen avulla on kuitenkin ennen kaikkea tarkoitus kosiskella uusia faneja lajin pariin.

– Nopeatempoisuus palvelee nuorta yleisöä, jota F1 todella tarvitsee pysyäkseen hengissä. Kolmen päivän tapahtuman huipentuminen sunnuntaihin ei enää nykypäivän yleisölle riitä, Mildh sanoo.

– Tarkoituksemme on järjestää yleisölle parempi show ja luoda merkittäviä tapahtumia kaikille kolmelle kisapäivälle, sarjan moottoriurheilujohtaja Ross Brawn perustelee.

Mildhin mukaan F1-koneisto pyrkii samalla saamaan kuljettajien ajokokemusta koko viikonlopun osalta mielekkääksi. Sen kannalta on tärkeää pystyä ajamaan enemmän ja enemmän täysillä.

Sisältöä ei voida näyttää

Ylen palveluissa voidaan näyttää sosiaalisessa mediassa julkaistuja sisältöjä. Tarkista evästeasetuksesi, jos haluat säätää sisältöjen näkymistä Ylen palveluissa. Tarkistamalla evästeasetuksesi voit vaikuttaa näkemääsi sisältöön sivuillamme.

Katso sisältö Twitterissä

– Heti kun valot sammuvat, on ihan sama, onko kyseessä lyhyt vai pitkä stintti. Siinä mennään kuitenkin täysillä koko ajan, Mildh naurahtaa.

Kolmanneksen lyhyemmällä sprinttimatkalla kuljettajat pystyvät myös ajamaan aggressiivisemmin.

Enemmän ohituksia ja kilvanajoa

Sprinttikilpailu määrittelee lähtöruudut sunnuntain varsinaiseen kilpailuun, jossa on jaossa MM-pisteitä tavalliseen tapaan.

Sprinttikisan on määrä olla F1-kisaohjelmassa myös syyskuussa Italiassa ja vielä sen jälkeen kauden aikana yhdessä kilpailussa, mahdollisesti Brasilian gp:ssä, jos koronatilanne ei aiheuta sen perumista.

Kisatapahtumien lisäämisen perimmäinen porkkana on korostaa kilvanajoa ja saada aikaan enemmän ohituksia.

– Harjoitusten seuraaminen tv-lähetyksestä on aika tylsää katsottavaa, koska se ei ole varsinaista suorittamista. Nyt joka päivä ajetaan tuloksellinen osuus, Mildh huomauttaa.

Pikakilpailussa jää pois myös ylimääräinen sekoilu varikkosuoralla.

– Kuljettajat pääsevät nauttimaan pelkästä ajamisesta, kun varikolla ei tarvitse käydä. 17 kierrosta voidaan helposti viedä läpi pehmeällä renkaalla, jolloin mennään kovaa koko ajan.

Sprinttikisa voi saada kuljettajia ottamaan lisää riskejä. Kuvassa Ferrarin Charles Leclerc, joka ajoi seinään Monacon aika-ajoissa. Kuva: Clive Rose / Formula 1 / Getty Images

Adrenaliinitasot tappiin heti perjantaina

Mildhin mukaan kuljettajien ja yleisön ohella uudistus vaikuttaa myös tallien toimintaan. F1-auto on suunniteltu kestämään nimenomaan 300 kilometrin kilpailu.

– Kun auto muuttuu ensi vuodeksi, uudet formaatit voidaan ottaa auton suunnittelussa huomioon. Sen takia nämä kolme testikilpailua antavat lisätietoa, miten tätä voitaisiin tulevaisuudessa jatkaa, Mildh analysoi.

Talleille myös kisa-aikataulun kiristyminen aiheuttaa päänvaivaa. Ennen perjantain sprinttikarsintaa ohjelmassa ovat vain yhdet vapaat harjoitukset, joissa autojen säädöt pitäisi saada heti kohdalleen.

Sprinttiuudistuksen myötä perjantain rutiininomainen harjoituspäivä muuttuu suorittamiseksi, kun kuljettajien adrenaliinitaso on aika-ajon myötä viritettävä tappiin jo ensimmäisestä päivästä lähtien.

Mildhin mukaan kuljettajien jaksamisen ei kuitenkaan pitäisi olla ongelma, sillä uudistuksen jälkeenkin radalla tulevat suurin piirtein samat kilometrit täyteen. Uudistus tukee kuitenkin heikommin pärjäävien tallien kuljettajia.

– Puolen tunnin sprinttikisa ei ole fyysisesti mikään ongelma, mutta kuljettajat päätyvät varmasti ottamaan enemmän riskejä. Lauantain sprinttikisa antaa lähtöruudukon häntäpuolella oleville hyvän mahdollisuuden saada parempi lähtöpaikka sunnuntain kilpailuun.

Alfa Romeo on tästä hyvä esimerkki, sillä Kimi Räikkösen kisavauhti on ollut tällä kaudella huomattavasti aika-ajovauhtia parempaa.

– Jatkossa jos Kimi ajaa hyvän sprinttikisan lauantaina, hän voi parannella sunnuntain kisan lähtöasetelmaa merkittävästi, Mildh sanoo.

Räikkösen mietteitä sprinttiuudistuksesta voi lukea lisää täältä.

F1:n nettisivujen mukaan (siirryt toiseen palveluun) sprinttikilpailu olisi sopinut mainiosti myös suomalaislegenda Keke Rosbergin aggressiiviselle ja akrobaattiselle ajotyylille. Rosberg kellotti kaikkien aikojen nopeimman kierrosajan vuoden 1985 Britannian Grand Prix -karsinnassa Silverstonessa.

Tuolloin Rosberg kiersi radan vain 65,591 sekunnissa säädyttömällä yli 257 kilometrin keskituntinopeudella.

Sprinttikisa olisi sopinut täydellisesti Keke Rosbergin aggressiiviselle ajotyylille. Kuva: Getty Images

Uudistuksen ei ole tarkoitus sotkea mestaruustaistoa

Pirelli tuo kisaviikonloppuun tavanomaista suuremman määrän renkaita. Silverstonella käytössä on kolme kovinta rengasseosta.

Tiimit saavat valita vapaasti renkaat, joilla lähtevät lauantain sprinttikisaan.

– Renkaat ja auton säädöt sekä tekniikan kestävyys pitää miettiä täysin uudella tavalla. Renkaat ovat kuitenkin keskiössä, sillä renkaiden rasitus on kilpailussa harjoituksia paljon kovemmalla tasolla. Se sekoittaa pakkaa, Mildh toteaa.

Formula ykkösten kärkitaistelua sprinttiuudistus tuskin kuitenkaan sekoittaa.

Kolmen peräkkäisen gp-voiton putkessa paahtava Red Bullin Max Verstappen on MM-sarjan pistekärkenä se kuljettaja, jonka muut haluavat haastaa.

MM-pisteissä viidentenä oleva Mercedeksen Valtteri Bottas haluaa puolestaan haastaa edelleen ehtineet Red Bullin Sergio Perezin ja McLarenin Lando Norrisin.

Lue myös:

Formuloissa hypätään viikonloppuna uuteen aikakauteen – Kimi Räikkösen kisavauhdista voi olla etua uudessa sprinttikisaformaatissa

Timo Pulkkinen on viettänyt F1-varikolla liki tuhat päivää ja lentänyt maailman ympäri 75 kertaa – toimittajan uralle mahtunut sysimustiakin hetkiä

Valtteri Bottas teki sopimusneuvottelujen keskellä loistosuorituksen – Ylen F1-asiantuntija kehui suomalaiskuskin tiimityötä: "Hän ajoi suunnitelman mukaan"

Australian F1 ja MotoGP peruttiin toistamiseen koronan vuoksi – syynä pandemiasta johtuvat rajoitukset ja logistiset haasteet