1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. Formula 1

Bottaksen surkea startti sekä kommunikaatiokatkos tiimin ja Hamiltonin välillä olivat asiantuntijan mielestä kova herätys: "Nolo päivä Mersulle"

Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh uskoo, että Mercedeksen ote on lipsunut viime vuosien ylivoimasta, mutta Hungaroring toimi tallille hyvänä herätyksenä. Max Verstappenin ja Red Bullin tarjoama vastus tuo lisää mielenkiintoa lajia kohtaan.

Mercedes-talli teki taktisen mokan Hungaroringin uusintalähdössä. Lewis Hamilton starttasi ainoana kuljettajana lähtöruudusta. Muut kuljettajat kävivät vaihtamassa renkaat ja starttasivat varikolta. Kuva: imago images/PanoramiC/ All Over Press

Sebastian Vettelin suoritus hylättiin kisan jälkeen, koska tämän autosta löytyi liian vähän polttoainetta.

Hungaroringin F1-kilpailu oli kaikkine käänteineen hyvin erikoinen. Kilpailua värittivät Valtteri Bottaksen aiheuttama joukkokolari, Mercedeksen moka uusintastartissa, Alpine-tallin loistava taistelu voittoon.

Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh totesikin, että kisa osoitti hyvin sen, että aina ei kannata luottaa dataan, vaan käyttää maalaisjärkeä. Tämä nähtiin erityisesti uusintastartissa, jossa kaikki muut tallit päättivät käydä lämmittelykierroksen jälkeen vaihtamassa renkaat, sillä odotettua sadetta ei ollut tulossa.

Ainoastaan Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi lähtöruutuun ja starttasi sieltä yksinään. Seuraavalla kierroksella britti joutui kurvaamaan varikolle renkaanvaihtoon ja putosi kisassa viimeiselle sijalle.

– Tämä oli kaiken kaikkiaan hyvin nolo päivä Mersulle ja tuo oli erikoislaatuinen kömmähdys tiimiltä. Nähtävästi kommunikointi Hamiltonin ja tiimin välillä ei toiminut riittävän hyvin. Päätösvalta jäi varikolle eikä kuljettajalle, Mildh pohti.

– Tämä on otteen lipsumisen merkki, mutta samalla kova herätys.

Hamilton joutui lääkärin pakeille

Valtteri Bottaksen kisa päättyi lyhyeen, sillä hän aiheutti heti startin jälkeen joukkokolarin ensimmäisessä kaarteessa. Bottas myönsi kisan jälkeen, että virhe oli hänen. Mildh muistutti, että Hungaroringin ensimmäinen kaarre on ahdas, eikä siinä kannata ahnehtia.

– Uskon, että tapahtunut oli seurausta siitä, että Bottas teki huonon lähdön. Hänhän oli ainoa, joka epäonnistui startissa ja aiheutti ketjureaktion. Tilanne oli myös se, ettei siinä vaiheessa kenelläkään ollut pitoa.

Hamiltonin nousu viimeiseltä sijalta kolmanneksi oli Mildhin mielestä taattua Hamiltonia. Brittikuljettaja pystyi toipumaan varsin nopeasti häntä kohdanneesta epäonnesta, eikä jäänyt tilanteessa surkuttelemaan. Kun Bottas oli keskeyttänyt, Max Verstappenin auto ei toiminut täydellisesti ja kisa alkoi omalla tavallaan nollasta, Mercedes pystyi rakentamaan ykköskuskilleen sopivan strategian.

– Hänen piti vain päästä nopeasti puhtaaseen ilmaan, koska hänellä oli radan nopein auto. Hän antoi kisassa kaikkensa ja oli kisan jälkeen todella loppu.

Hamilton joutuikin kisan jälkeen lääkärin tarkastukseen. Viime vuonna koronavirustaudin sairastanut kuljettaja arveli, että hän saattaa kärsiä pitkittyneestä koronataudista.

Ocon hyötyi piikkipaikasta

Mildhin mielestä Unkarin osakilpailu osoitti sen, että kun pakkaa päästään sekoittamaan kunnolla, nostaa se esiin autojen laadukkuuden. F1-autojen aerodynamiikka toimii todella hyvin silloin, kun niillä ajetaan puhtaassa ilmassa. Tästä hyötyi esimerkiksi Alpine-tallin Esteban Ocon, joka pääsi hieman yllättäen kolareiden ansiosta kärjeen ja kaasutteli koko kilpailun sekä uransa ensimmäiseen F1-osakilpailuvoittoon.

Letkan perällä ajamaan joutunut Lewis Hamilton taas tuskaili useaan otteeseen talliradioon, ettei pysty ohittamaan edellä ajavia, koska likainen ilma vaikutti autoon niin paljon.

– Moni kuski pystyi näyttämään, kuinka hyviä ja laadukkaita he ovat, kuinka paljon nopeutta, mutta myös harkintakykyä ja malttia heiltä löytyy. Neljänneksi sijoittunut Carlos Sainz oli tästä hyvä esimerkki, Mildh kehui.

Esteban Ocon pääsi yllättäen piikkipaikalle ja hyötyi puhtaassa ilmassa ajamisesta. Hän otti uransa ensimmäisen voiton F1:ssä. Kuva: AFP / Lehtikuva

Mildhin mielestä Alpine osoitti kisassa loistavaa paineensietokykyä. Tiimi antoi Oconille hänen tarvitsemansa tiedon ja tuen, niin ettei toiseksi ajanut Sebastian Vettel päässyt Oconista ohi.

– Lisäksi Fernando Alonso teki loistavan tiimityön pitämällä Lewis Hamiltonia takanaan mahdollisimman pitkään.

Oconin taidot ovat olleet asiantuntijoiden tiedossa jo pitkään ja muun muassa Mildh tiesi odottaa autourheiluyhteisössä paljon pidetyn ranskalaisen voittoa, kunhan hän saisi oikean tilaisuuden.

– Ocon hyödynsi tilanteen oikein. Hän ajoi loistavan kilpailun ja lunasti paikkansa. Se oli häneltä huima työnäyte ja arvonnousu. Uskon kuitenkin, että tavanomaisissa olosuhteissa hän ei olisi välttämättä pystynyt voittamaan. Nyt hän osoitti kilpailijan kykynsä.

Kipinöintiä radalla ja sen ulkopuolella

Lewis Hamilton nousi kolmannen sijansa ansiosta jälleen MM-pisteissä piikkipaikalle, sillä Max Verstappen sai Unkarin kilpailusta vain yhden pisteen. Kaksikon välillä on nyt kuusi pistettä, kun F1-sarja on puolivälissä. Neljä edellistä mestaruutta voittanut Hamilton on saanut tällä kaudella todellisen uhan Verstappenista, eikä kipinää ole isketty pelkästään radalla, vaan ajajat ovat ottaneet sanallisesti yhteen myös kilpailujen jälkeen.

Jukka Mildhin mielestä tällainen kilpailuasetelma ja taistelu lisää vain mielenkiintoa formula ykkösiä kohtaan. Vastaavanlaisia kaksintaisteluita on nähty lajin historiassa lukuisia.

– Kipinöintiä tulee myös tallipäälliköiden puolelta, sillä Toto Wolff ja Christian Horner ovat hyvin erittäin vahvoja ja älykkäitä persoonia. Se vain korostaa heidän kahden välistä taistelua, Mildh sanoi.

– Mersu on saanut tuuditella monta vuotta, ja nyt ollaan sellaisessa tilanteessa, että uhka on oikea. Silloin pannaan kaikki peliin ja valitettavasti – tai oikeastaan onneksi – otteetkin ovat vähän härskimpiä ja kovempia. Jokainen pienikin mahdollisuus protestoida toista vastaan, otetaan esiin.

Formulasirkus palaa kilparadoille seuraavan kerran elokuun lopussa Belgiassa. Mildh muistuttaa, että tallit eivät voi nyt tehdä autoihin mekaanisia tai teknisiä muutoksia.

– Sääntöhän kuuluu niin, että kaikki tehtaat ja toiminta pitää sulkea tauon ajaksi. Tähän on tietenkin varauduttu etukäteen ja autot on kehitetty jo seuraavaan vaiheeseen. Tilanne ei tästä nollaannu, sillä suunnitelmat on tehty valmiiksi, Mildh sanoi.

– Mielestäni ihmisten pitäisikin päästä nyt lepäämään. Kausi on pitkä, paineet ovat valtavat, joten lepo olisi nyt tärkeintä.

Lue myös:

Sebastian Vettelin suoritus hylättiin – Lewis Hamilton nousi kakkossijalle Unkarissa

Mercedes teki käsittämättömän taktisen mokan, Ocon ajoi yllätysvoittoon Unkarissa

Yllätysnimi Oconille avausvoitto, Bottas kolaroi itsensä ja useita kuljettajia ulos – Yle seurasi Hungaroringin F1-osakilpailua hetki hetkeltä