1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. Formula 1

Valtteri Bottaksen kohtalo Mercedeksellä selviää syyskuussa – suomalaiskuski tavoittelee ehjiä kisoja vaikean alkukauden jälkeen: "Paljon pisteitä on mennyt hukkaan"

Bottas haki virettä Formula ykkösten syyskauteen nimikko-duathlonissaan Pajulahdessa. Loppukautta F1-sarjassa koettelevat jatkosopimuskeskustelu ja heti Span osakilpailuun tullut lähtöruuturangaistus.

Perinteinen Valtteri Bottas -duathlon kilpailtiin Pajulahdessa
Perinteinen Valtteri Bottas -duathlon kilpailtiin Pajulahdessa

Kun starttihetkestä on kulunut hieman reilu tunti ja 22 minuuttia, Valtteri Bottas ylittää maalilinjan juosten, ilmavasti hypähtäen. Muutamaa sekuntia myöhemmin hän kuitenkin istahtaa nurmikolle puuskuttamaan. Mutta vain hetkeksi.

Bottaksella on takanaan duathlon. Viiden kilometrin maastojuoksu, 20 kilometrin maastopyöräily ja sen päälle vielä kolme kilometriä maastojuoksua. Nopeasta palautumisesta päätellen formulatähden fysiikka on kohdallaan.

– Ennätys parani taas, vaikka olosuhteet eivät olleet mitenkään helpot. Pohja oli reitillä aika pehmeä sateiden jälkeen. Oman ennätyksen parantaminen oli tavoitteena ja siitä lähti melkein minuutti. Ainakaan kunnosta ei tule loppukausi jäämään kiinni, Bottas sanoo hikinoroja pyyhkien.

– Oli mukava päästä päättämään kesäloma taas täällä kotikonnuilla tällaiseen tapahtumaan. Viime vuonna tätä ei voitu järjestää, mutta oli hienoa, että nyt saatiin taas jengi liikkeelle.

Oman Valtteri Bottas -duathloninsa jälkeen kuskia kutsuvat tällä viikolla kuitenkin työt ja fysiikan lisäksi koetellaan myös henkistä lujuutta. Belgian Span F1-osakilpailussa odottaa viiden lähtöruudun rangaistus Unkarin kilpailun kolaroinnista.

Lisäksi arvuuttelu ensi kauden tallipaikasta alkaa jälleen porisemaan muutaman viikon hiljaiselon jälkeen.

Tiedätkö itse tällä hetkellä ensi kauden työantajasi?

– En halua sanoa siitä oikein mitään. Ei viitsi vielä spekuloida juuta eikä jaata, Bottas vastaa.

Miten Hamilton vaikuttaa?

Mercedeksen toisesta kuljettajasta odotettiin päätöstä kesätauon aikana, mutta tallipäällikkö Toto Wolff kertoi hiljattain saksalaisen Bild -lehden haastattelussa, että päätös tehdään syyskuun aikana. Seuraavat osakilpailut saattavat siis vielä olla tietynlaisia näyttöpaikkoja suomalaiskuljettajalle. Wolff vahvisti jälleen, että valinta tehdään vakautta edustavan Bottaksen ja tulevaisuutta edustavan George Russellin välillä.

Multimestari Lewis Hamilton jatkaa Mercedeksellä kaksivuotisella sopimuksella ja pitäisi Bottaksen mielellään tallikaverinaan, koska viisivuotinen tallikaveruus on sujunut ilman kitkaa – ja tietysti britin kannalta loistavin tuloksin.

Toisaalta, Bottas on edelliskausilla pystynyt varsinkin aika-ajoissa loistamaan, tarjoten Hamiltonille hyvän vauhtimittarin. Hamiltonin mielipidekin varmasti vaikuttaa jossain määrin kuljettajavalinnan palapelissä.

Hamiltonin ja Nico Rosbergin tulikivenkatkuinen päätösvuosi ”tallikavereina” on vielä tuoreessa muistissa. Britin debyyttikaudella 2007 kahnaukset silloisen McLaren -tallikaveri Fernando Alonson kanssa puolestaan olivat osaltaan johtamassa siihen, että Kimi Räikkönen pystyi huipentamaan hienon loppukirinsä maailmanmestaruuteen. Hamilton on kahdesti hävinnyt MM-taistelun juuri niillä kausilla, jolloin on joutunut sotajalalle oman tallikaverinsa kanssa. Kolmatta mahdollisuutta sille hän ei varmasti halua antaa.

Mercedeksen ylivoiman katoamisen myötä tiimipelin merkitys on tämän kauden mestaruustaistelussa entistä tärkeämpää. Voiko olla jopa niin, että seuraavissa osakilpailuissa Bottaksen paras työnäyte oman tallin suuntaan ei ole raaka nopeus, vaan kiekkokaukalosta lainattu ”meidän peli”?

– Oikeastaan tilanne on sen osalta ihan sama. Koetan maksimoida jokaisen viikonlopun ja kaipaan voittamista, joten se on aina ensimmäinen asia mielessä. Jos se ei ole mahdollista, niin sitten pelataan tiimille.

Millainen Valtteri Bottas radalla nähdään loppukaudella?

– Toivottavasti parempi kuin alkukaudella. Suorituskyky on ollut muuten ihan hyvä, mutta alkukausi on ollut aika epäonnekas ja katkonainen. On tullut monta keskeytystä ja paljon pisteitä on mennyt hukkaan. Koetetaan saada hyviä puhtaita kisoja ja niitä voittojakin.

Bottaksen duathlon-kisaurakka Pajulahden maastossa kestää suunnilleen saman ajan Monzan GP:n kanssa.

Voiko tätä verrata fyysisenä rasituksena johonkin F1-kilpailuun?

– On tämä aika erilaista rasitusta. Tämä käy enemmän jalkoihin ja hengityselimiin. Autossa tuntee erilaista rasitusta, mutta kovaa hommaa sekin on, suomalaiskuljettaja naurahtaa.

Lue myös:

Japanin F1-kilpailu on peruttu toisena vuonna peräkkäin

MM-rallia ajettiin F1-radalla, jonka toimitusjohtaja kuoli viime yönä – rikosta epäillään

Sebastian Vettelin suoritus hylättiin – Lewis Hamilton nousi kakkossijalle Unkarissa

Bottaksen surkea startti sekä kommunikaatiokatkos tiimin ja Hamiltonin välillä olivat asiantuntijan mielestä kova herätys: "Nolo päivä Mersulle"