Edesmennyt lääkäri löysi Kimi Räikkösen salaisuuden häkellyttävistä hetkistä, jollainen nähtiin jo uran alussa: "Hän sanoi, että Kimi on fiksumpi kuin Schumacher"

Kimi Räikkönen on valloittanut uransa aikana ajokykyjensä ohella erityislaatuisella persoonallaan. Suomalaiskuski ei ottanut turhia paineita ensimmäisenä GP-viikonloppuna, kun hänet piti herättää torkuilta puoli tuntia ennen starttia.

Räikkönen on viimeisin suomalainen ja Ferrarilla F1-mestaruuden voittanut kuljettaja. Kuva: AOP / Gero Breloer

Kimi Räikkönen kertoi keskiviikkoiltana Instagram-tilillään, että hänen uransa Formula ykkösissä päättyy tähän kauteen. Räikkönen sanoi päätöksen syntyneen jo viime talvena. 41-vuotiaan suomalaiskuskin ilmoitus F1-uran päättymisestä ei tullut yllätyksenä Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildhille.

– Tämä on iso menetys lajille, mutta täysin ymmärrettävä ratkaisu. Formula ykkösiin on tulossa ensi vuonna useita sääntömuutoksia. Siinä mielessä ajoitus on mielestäni täydellinen, Mildh kommentoi.

Rata-autoilun kuninkuusluokkaan nousee nykyisin yhä nuorempia kuljettajia. Kun Räikkönen istui Sauberin F1-autoon vuonna 2001, hän oli 21-vuotias. Silloin hän oli poikkeuksellinen nuori tulokaskuski F1-sarjassa, joka koostui pääosin kokeneista kuljettajista.

– Hän tuli aikaisin mukaan ja pääsi yllättämään. Kävi hyvä onni, palaset loksahtivat Sauberin kanssa ja hänen taitonsa tunnistettiin nopeasti, Mildh kertaa.

Mildhin mielestä Räikkösen arvostettavimpia ominaisuuksia on ollut, miten hän on pystynyt sopeutumaan muutoksiin läpi uransa. F1-autot ja koko lajin luonne ovat muuttuneet merkittävästi 20 vuoden aikana.

Räikkösen uran ylivoimainen kohokohta on vuoden 2007 maailmanmestaruus, jonka hän voitti Ferrarilla. Siitä eteenpäin suomalainen on kuulunut italialaistallin suuriin kuljettajiin. Vaikka Räikkösen ura ei pääty Ferrarilla, kuuluu hänen edustamansa Alfa Romeo samaan konserniin.

– Kun kerran perheeseen pääsee, siellä pysyy. Hän tulee olemaan aina erittäin arvostettu kaveri Italiassa, Mildh sanoo.

Räikkönen ja Ferrari-perhe juhlimassa maailmanmestaruutta vuonna 2007. Kuva: AOP

Räikkönen on tunnettu paitsi kilvanajostaan, myös värikkäästä persoonastaan. Mildh painottaa, kuinka Räikkönen on nostanut Suomen brändiä autourheilussa: siitä, mistä Keke Rosberg ja lukuisat rallin maailmanmestarit aloittivat, Räikkönen on vienyt maineen uudelle tasolle.

Vaikka Räikkösellä on ollut aina ristiriitainen suhde median valokeilaan, hänen fanijoukkonsa on laaja ympäri maailmaa. Rutikuivia kommentteja lehdistötilaisuuksissa latelevan ja toisaalta kilpailutilanteessa tulisuutensa näyttävän suomalaisen persoonasta on pidetty.

– Hän on pitänyt loppuun asti kiinni siitä, että erottuu kaikista muista. En usko, että se on ollut mitään tietoista brändin rakentamista vaan hän on ollut oma itsensä ja toiminut sen mukaan. Jos ei se kelpaa, niin sitten ei, mutta hyvin on näyttänyt kelpaavan, Mildh nauraa.

Mikä sitten Räikkösestä on tehnyt niin poikkeuksellisen kilpa-ajajan? Asiantuntijan mukaan salaisuus on piillyt kyvyssä keskittyä olennaiseen.

Räikkönen ei ole pelännyt näyttää tunteitaan väsymyksestä velmuiluun lehdistötilaisuuksissa. Kuva: Roland Weichrauch / EPA

Mildh muistaa edesmenneen urheilulääkärin Aki Hintsan luonnehtineen Räikköstä "Formula ykkösten fiksuimmaksi kuskiksi".

– Hän sanoi, että Kimi on fiksumpi kuin (Michael) Schumacher. Kysyin, että mistä se tulee. Hintsa vastasi, että Kimi osaa säästää energiansa parhaiten kaikista kuljettajista. Hänellä on eniten energiaa lähtöviivalla.

Energian säästämisellä Hintsa viittasi muun muassa Räikkösen ensimmäiseen F1-kisaan: 21-vuotias tulokas piti herättää päiväunilta, kun starttiin oli enää puoli tuntia.

– Hän ei ottanut turhia murheita vaan keskittyi olennaiseen ja piti asiat suoraviivaisina. Tätä kautta hän pystyi suorittamaan hyvin, Mildh kiteyttää.

Tuolloin Sauber-tallin fysioterapeuttina työskennellyt Josef Leberer on muistellut, kuinka herätetty suomalaiskuski aneli saada nukkua vielä viisi minuuttia.

– En ole nähnyt senkaltaista äärimmäistä viileyttä koskaan. Se tuli hänelle luonnostaan. Annoin hänen nukkua vielä muutaman minuutin, koska lepo on tärkeää, Leberer kertasi F1-sarjan nettisivuilla (siirryt toiseen palveluun).

Räikkönen sijoittui uransa avauskisassa kuudenneksi ja teki heti lähtemättömän vaikutuksen F1-piireihin. Kuva: AOP

Mildh ounastelee, että Räikkösen on vaikea pysytellä täysin pois moottoriurheilun parista, vaikka F1-ura päättyy. Asiantuntija uskoo, että Jäämiehellä voisi olla annettavaa, kun luodaan olsouhteita tulevaisuuden kuljettajille.

– Hänellä on voimavaroja, valtavat suhteet ja nimeä monessa suhteessa. Täytyy muistaa, että siellä on myös Robin-poika kasvamassa. Voisin kuvitella, että häneen ja lapsiin laitetaan aika paljon voimavaroja tästä eteenpäin.

Räikkösen jälkeen F1-sarjan suomalaisedustus on jäämässä toistaiseksi Valtteri Bottaksen varaan. Mildhin mukaan sinivalkoisten kuskien tie rata-autoilun kuninkuusluokkaan on tulevaisuudessa yhä kivisempi.

– Hirveästi on lahjakkaita kuskeja, mutta nyt pitäisi saada vain otolliset olosuhteet, joissa pystyttäisiin kasvattamaan seuraava F1-kuljettaja. Voi olla kyllä, että sellaista ei vähään aikaan synny. Toisaalta F1-kuljettajien ikärakenne tulee nuortumaan koko ajan, mikä tarkoittaa, että uusia tähtiä voi tulla nopeastikin yhä nuorempina.

Räikkönen on ajanut urallaan 344 F1-osakilpailua. Hän on ottanut niissä 21 voittoa ja 103 palkintosijaa. Kuluvaa kautta on jäljellä yhdeksän osakilpailua. Räikkösen jäähyväiskisa ajetaan 12. joulukuuta Abu Dhabissa.

Lue myös: