F1-kisat hyvästelevää Räikköstä rakastetaan maailmalla, mutta suomalaisen käytös maksoi paikan Ferrarin auringossa – "Mielestäni se oli Kimiltä iso virhe"

Italialaisen Pino Allievin mukaan Kimi Räikkönen yltää Ferrarin historiassa kymmenen parhaan kuljettajan joukkoon. Kärkisijat eivät tule kyseeseen, koska Räikkösen ja intohimoisten fanien suhde jäi Allievin mukaan yksipuoliseksi.

Kimi Räikkösen menestyksekäs F1-ura päättyy tähän kauteen. Parhaiten hänet muistetaan vuoden 2007 maailmanmestaruudesta. Kuva: Paul-Henri Cahier/Getty Images

Yksi F1-varikon legendaarisimmista toimittajista, italialainen Pino Allievi vastaa Yle Urheilun puheluun kotoaan Comojärven rannalta. Puhelun aihe on sama kuin jokaisella formuloita seuraavalla viime vuorokauden aikana.

Huimaa suosiota nauttiva Kimi Räikkönen ilmoitti keskiviikkona ennätyspitkän uransa päättyvän tähän kauteen. Kauteen, jonka loppupuolella, tarkalleen 17. lokakuuta, hän viettää 42-vuotissyntymäpäiviään.

– Jokainen lajia seuraava osasi odottaa tätä uutista. Kimi on loistava kuljettaja, muttei voi iälleen mitään. Hän on liian vanha formula ykkösiin, vuodesta 1978 F1-varikolla vaikuttanut, La Gazzetta dello Sportin ja Italian yleisradioyhtiön RAIn palveluksessa työskennellyt Allievi sanoo.

Ferrarin pääjohtajana vuosina 2014–2018 työskennellyt, sittemmin edesmennyt Sergio Marchionne ja Pino Allievi keskustelemassa Shanghaissa kaudella 2016. Kuva: imago sportfotodienst / All Over Press

Tilastojen valossa sanoissa on viisautta. Räikköstä vanhempana mestaruuden on voittanut vain kaksi kuljettajaa: Giuseppe Farina Alfa Romeon ratissa 43-vuotiaana vuonna 1950 ja Juan Manuel Fangio neljästi, vuosina 1954–1957, ollessaan 43–46-vuotias.

Vuonna 1956 Fangio voitti mestaruuden Ferrarilla, jonka ajajat hallitsivat 1950-lukua, F1-sarjan avausvuosikymmentä. Kymmenestä kuljettajien MM-tittelistä neljä meni Ferrarin kuljettajille. Vuosien saatossa mestaruuksien lukumäärä on kasvanut 15:een. Siinä se on pysynyt vuodesta 2007, jolloin Räikkönen juhli punaisessa ajohaalarissa uransa ensimmäistä ja viimeistä kuljettajien maailmanmestaruutta.

Suorituksesta entistä merkittävämmän teki, että Räikkönen saavutti MM-tittelin heti ensimmäisellä kaudellaan Ferrarilla. Suomalainen korvasi Michael Schumacherin, jonka seitsemästä mestaruudesta viisi tuli Ferrarilla vuosina 2000–2004. Räikkönen teki heti sen, mihin Schumacher ei enää viimeisinä Ferrari-vuosinaan (2005 ja 2006) pystynyt.

– Schumacherin valtavuosien jälkeen Ferrarilla ei ole ollut kertaakaan sarjan parasta autoa. Näin ei ollut myöskään vuonna 2007. Se nostaa Räikkösen saavutuksen arvoa, Allievi arvioi titteliä, jonka Räikkönen vei pisteen erolla McLarenin kaksikkoon Lewis Hamiltoniin ja Fernando Alonsoon.

Satumaisesta aloituksesta huolimatta Räikkösen ja Ferrarin yhteiselosta ei tullut unelmaliittoa. Yhteistyö päättyi hetkellisesti vuonna 2009, mutta sai jatkoa kausina 2014–2018.

Ferrarin pääjohtaja Luca di Montezemolo, maailmanmestaruuden vastikään voittanut Kimi Räikkönen ja tallipäällikkö Jean Todt kuvattuna lokakuussa 2007. Kuva: European Pressphoto Agency EPA / All Over Press

19 F1-vuodestaan Räikkönen vietti kahdeksan Ferrarilla, viisi McLarenilla, kolme Alfa Romeolla, kaksi Lotuksella ja yhden Sauberilla. Autourheilun kuninkuusluokan suurin talli määritti siis ajallisesti eniten Räikkösen uraa.

– Italialaiset ovat aina rakastaneet suomalaisia moottoriurheilijoita kuten Jarno Saarista, Teuvo Länsivuorta ja Markku Alénia. Kimi ei ollut poikkeus. Hänet muistetaan Ferrarilla erittäin miellyttävänä henkilönä ja loistavana kuljettajana, Allievi sanoo mutta huomauttaa perään, että kuskin paikka Ferrarilla pitää sisällään muutakin kuin ajamisen.

Muotialalla nykyisin vaikuttava Lapo Elkann ja Pino Allievi keskustelemassa Interlagosin varikkoalueella Brasiliassa 2014. Lapo Elkann on Ferrarin nykyisen puheenjohtajan John Elkannin pikkuveli. Veljekset kuuluvat kuuluisaan Agnellin sukuun, sillä heidän äitinsä on autojätti Fiatia vuosina 1966–1996 johtaneen Gianni Agnellin tytär. Kuva: imago sportfotodienst / All Over Press

Allievin mukaan Ferrarin intohimoiset fanit, tifosit, olivat tottuneet Schumacher-vuosina tähteen, joka oli tasainen ja aina valmis antamaan kaikkensa auton kehitystyöhön.

– Viimeistään, kun lukee Kimin elämäkerran, jokainen ymmärtää, mitä Kimi teki ja halusi olla. Siinä oli myös oma viehätyksensä: tifosit rakastivat Räikköstä myös siksi, ettei hän ollut schumimainen robotti, vaan inhimillisempi versio hänestä, Ferrarin kuskisiirroista Schumacherin liikkeitä myöten ensimmäisenä uutisoinut Allievi sanoo.

Hän painottaakin, ettei tifosien hierarkiassa mestaruuksilla pötkitä vielä pitkälle: saadakseen rakkautta on myös annettava takaisin samalla mitalla. Allievin mukaan Räikkönen jää Ferrarin historiaan top 10 -kuljettajana, mutta kärkisijoille suomalaisella ei ole asiaa.

Gilles Villeneuve (6 voittoa) on rakastetuin Ferrari-hahmo, jonka jälkeen tulevat Clay Regazzoni (4 voittoa) ja Jean Alesi (1 voitto). Vasta sen jälkeen tulee esimerkiksi Schumacher (72 voittoa). Räikkönen (10 voittoa) rankkautuu kymmenen suosituimman joukkoon, mikä on toki sekin upea saavutus tallin historian huomioiden.

– Kimin ja tifosien välinen suhde oli liian yksipuolinen. Kannattajat rakastivat häntä, mutta Kimi antoi mielestäni minimin mitä tulee kuljettajan ja tifosien väliseen kommunikaatioon. Mielestäni se oli Kimiltä iso virhe, Allievi sanoo.

Kimi Räikkösen viimeinen voitto Ferrarilla nähtiin Yhdysvaltain GP:ssä lokakuussa 2018. Kuva: imago sportfotodienst / All Over Press

Allievi korostaa silti, että Räikkönen on jättänyt F1-historiaan merkittävän jäljen paitsi lukuisilla ennätyksillään myös ajotyylillään.

– Mielestäni Kimiä kuvaa parhaiten, että mitä vaikeammasta radasta oli kyse, sitä paremmin hän ajoi. Ei ole sattumaa, että hän voitti Spassa neljästi ja Suzukassa 17. lähtöruudusta.

– Kimin ura oli ailahteleva, mutta parhaimmillaan hän oli uskomaton kuski. On ollut sääli nähdä hänet viimeisinä vuosinaan sijoilla 18 ja 19, sillä ne eivät ole tehneet oikeutta hänen taidoilleen, Allievi sanoo.

Kimi Räikkösen viimeiset kaudet Alfa Romeolla eivät tuoneet enää aiempien vuosien kaltaista menestystä. Kuva: imago sportfotodienst / All Over Press

Lue lisää: