1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. ralliautoilu

Lyhytelokuvasta tuli kestohitti – Ari Vatasen nousu Pikes Peakin huipulle kerää katsojia vuosittain: "Se on aito, eikä tekemällä tehty"

Ari Vatasen menestys Paris-Dakar -aavikkokisassa oli upeaa, mutta matkan varrelle mahtui myös yksi erikoisempi episodi. Vatasen Peugeot nimittäin varastettiin kesken kilpailun. Vatanen kertaa tapausta Tomin Nuoteista -podcastissa.

Ari Vatanen vuonna 1984 RAC-rallissa Britanniassa. Kuva: Mike Powell / Allsport / Getty Images

Tuoreimmat rallipodcastit ja -videot sekä -uutiset löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Ari Vatasesta tehty lyhytelokuva Climb Dance (siirryt toiseen palveluun) on noussut todelliseksi klassikoksi vuosien varrella. Pikea Peak -mäkikisan testien yhteydessä kuvattu filmi on kuvattu vuonna 1989. Samana vuonna Vatanen myös voitti kisan, ajamalla Peugeotillaan reittiennätyksen.

– Testasimme samaan aikaan, ja eikä niiden päivien tarkoituksena ollut niinkään sen filmin tekeminen. Haimme kullanarvoista tietoa turbosta, renkaista ja kaikesta. Filmi syntyi sivutuotteena. Saimme testata vain pari tuntia päivässä aamuseitsemästä yhdeksään, sen jälkeen tie vapautettiin normaaliin käyttöön. Se osui tietysti aamuauringon aikaan, Vatanen kertoo Tomin nuoteista -podcastissa.

Filmin kenties tunnetuin kohta on se, missä Vatanen nostaa kätensä häikäisysuojaksi ja jatkaa ajamista yhdellä kädellä.

– Kukaan ei ollut tullut ajatelleeksi, että autossa olisi hyvä olla häikäisysuoja. Ei sitä tilannetta oltu mitenkään käsikirjoitettu. Minä vain nosti käteni suojaksi, kuten olisi tehnyt kuka tahansa muukin. Me vain testasimme ja filmiryhmä filmasi. Olen myöhemmin sanonut, että kättä voit nostaa, mutta jalkaa kaasulta ei, Vatanen muistelee.

– Emme mitenkään voineet aavistaa, kuinka hieno filmi siitä tuli. Se puhuttelee ihmisiä vieläkin. Kun katsoo sitä isolta ruudulta, laittaa huoneesta valot himmeälle, ja laittaa äänet kovalle. Jo pelkkä alun pianomusiikki enteilee jotain, ja sitten auto ryöpsähtää silmille. Se on huikea alku.

– Filmi on kestänyt aikaa. Kenties sen takia, että se on aito, eikä tekemällä tehty.

Paris-Dakar -rallissa 1988 auto varastettiin kesken kilpailun

Ari Vatasen menestys Paris-Dakar -aavikkokisassa oli upeaa, mutta matkan varrelle mahtui myös yksi erikoisempi episodi. Vatasen Peugeot nimittäin varastettiin kesken kilpailun.

– Siitähän on olemassa kaikenlaisia salaliittoteorioita, joihin ihmiset ovat ihastuneita hyvin monessa asiassa. Mutta totuus on se, että se todella varastettiin. Tulimme illalla huoltoon ja veimme auton Parc Ferme -alueelle Malin Bamakossa, jossa ei ollut kunnon vartiointia. Se oli vain sellainen stadion, missä parveili tuhansia ihmisiä. Aamulla tallipäällikkö Jean Todt tuli sanomaan, että auto on varastettu. Varkaat olivat soittaneet hänelle ja vaativat lunnaita.

– Joku oli illalla kysynyt viattomasti, että miten sellaisen auton saa käyntiin. Siinä ei tarvinnut kuin laittaa virrat päälle ja painaa nappia, ovissa ei ollut edes mitään lukkoja. Koska kaikkia kilpailussa mukana olleita vehkeitä huollettiin ja korjattiin koko yö ja käytiin välillä kokeilemassa, kukaan ei ihmetellyt, kun yksi Peugeot lähti liikkeelle.

Lopulta Vatanen sai autonsa takaisin, mutta kisan aikataulusta hän oli jo siinä vaiheessa myöhässä.

– Eihän sellaista autoa mihinkään siellä piiloon saanut, joten se löytyi. Radiossa annettiin vihjepalkkio, jonka jälkeen paikallinen asukas ajoi polkupyörällä meidän hotelliin. Ongelmaksi muodostui se, ettei hotelliin päästetty paikallisia, joten vartija ja tämä paikallinen aloittivat kiivaan neuvottelun vihjepalkkion jakamisesta.

Vatanen hylättiin aluksi, mutta Peugeot teki vastalauseen, jonka myötä suomalaiskuski pääsi jatkamaan kisaa. Valitusta ei kuitenkaan lopulta hyväksytty, joten Vatanen putosi kisasta pois vain päivä ennen maalia. Kisan voittoon ajoi tuona vuonna Juha Kankkunen kartturinsa Juha Piirosen kanssa.

Vatanen muistelee jaksossa myös lukuisia keskusteluja vaimonsa kanssa. Samanlaisia, joita todennäköisesti moni muukin on kokenut.

Rita on varmaan monesti, syystäkin minuun hermostuessaan, pyytänyt minua häipymään Timbuktuun. Paris-Dakar -rallin aikana sitten aika monta kertaa menimmekin sinne, ja kirjoitin Ritalle joka kerta sieltä rakkauskirjeen, että nyt minä olen täällä Timbuktussa, minne toivoit minun menevän. Pari niistä taisi tulla ihan perille asti, Vatanen nauraa.

Kaikki Tomin nuoteista -podcastit löytyvät täältä.

Lue myös:

Ari Vatanen nosti Peugeotin huipulle, ja oli kuolla sen ratissa

Suomen MM-ralli sai uuden pääsponsorin – AKK-pomojen mukaan Suomen jatko MM-kalenterissa saa sinetin pian

Sanavalmis väriläiskä ja järkkymätön neuvottelija – maailmanmestari Timo Salonen muistelee Tomin nuoteista -podcastissa ralliuraansa: "Revin sen sopimuspaperin ja heitin roskikseen"