1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. Formula 1

Vaarallinen kolari olisi voinut viedä Lewis Hamiltonin hengen – tällainen on halo-turvakaari, joka pelasti F1-supertähden

Vuonna 2018 käyttöön otettu halo-turvakaari herätti aluksi myös kritiikkiä. Enää ei liene tarpeellista kinastella siitä, onko halo tarpeellinen formula ykkösissä.

Max Verstappenin auton rengas osui kolarin jälkeen Lewis Hamiltonin auton turvakaareen.

Sunnuntain Monzan F1-osakilpailun puhuttavin tilanne nähtiin kilpailun puolivälissä, kun Mercedeksen Lewis Hamilton ja MM-sarjaa johtava Max Verstappen kolaroivat mutkassa. Verstappenin auto lensi tilanteessa Hamiltonin auton päälle. Tilanne näytti todella vaaralliselta, mutta vuonna 2018 käyttöön otettu halo-turvakaari pelasti Hamiltonin hengen.

Alla olevasta twiitistä näkee hyvin, kuinka halo suojasi Hamiltonin päätä. Jos kuva ei näy, näet sen täältä. (siirryt toiseen palveluun)

Sisältöä ei voida näyttää

Ylen palveluissa voidaan näyttää sosiaalisessa mediassa julkaistuja sisältöjä. Tarkista evästeasetuksesi, jos haluat säätää sisältöjen näkymistä Ylen palveluissa. Tarkistamalla evästeasetuksesi voit vaikuttaa näkemääsi sisältöön sivuillamme.

Katso sisältö Twitterissä

– Tunnen itseni onnekkaaksi. Luojan kiitos halolle, se taisi pelastaa minut, Hamilton kommentoi kilpailun jälkeen.

Halo-turvakaari otettiin käyttöön, koska kuljettajien turvallisuutta haluttiin parantaa. Ennen haloa autourheilussa nähtiin vakavia loukkaantumisia ja kuolemia, jotka johtuivat siitä, että kuljettajien pään yläpuolella ei ollut kunnon suojaa. Muun muassa Henry Surteesin F2- ja Justin Wilsonin Indycar-onnettomuuksissa kuljettajien päähän osui hetkeä ennen onnettomuutta kanssakilpailijoiden auton osia.

Surtees kuoli vuonna 2009, kun ulosajaneen auton takarengas osui brittikuskin päähän. Wilson puolestaan kuoli 2015, kun kilpakumppanin autosta irtosi keulapala, joka sinkoutui Wilsonin englantilaisen aiheuttaen vakavan päävamman.

Halo-turvakaaren piti tulla F1-autoihin jo kaudelle 2017, mutta liian nopea aikataulu esti suunnitelmat. Lisäksi haloa kritisoitiin rajusti, koska sen ulkonäöstä ei pidetty.

Ennen halon käyttöönottoa suunniteltiin myös kokonaan umpinaisia ohjaamoita, mutta FIA ja Formula 1 päätyivät testien jälkeen halo-turvakaareen. Ennen kuin halo otettiin käyttöön, kohtasi se myös paljon vastustusta. Viimeistään sunnuntain onnettomuuden jälkeen lienee selvää, että halolla on paikkansa kuninkuusluokassa.

Etenkin kuljettajien päätä isoilta osumilta suojelevan halon miinuksia ovat se, että se peittää hieman kuljettajien näkyvyyttä ja se ei suojaa kuljettajia pieniltä irto-osien osumilta, koska rakenne on avoin.

Punaisen halo-turvakaaren pitäisi kestää kaksikerroksisen bussin paino. Kuva: xpbimages.com

– F1-kuljettaja katsoo hyvin pitkälle, kun hän ajaa seuraaviin kaarteisiin. Kuljettaja on pari askelta edellä autoa. Näkökenttää halo ei haittaa. Tärkeintä on, että etupyörien reunat näkyvät tarkasti. Siitä ei ole mitään estettä, Yle Urheilun F1-asiantuntija Jukka Mildh linjasi vuonna 2018.

Tähän mennessä halo on pelastanut F1-sarjassa Hamiltonin lisäksi ainakin Romain Grosjeanin hengen.

Sisältöä ei voida näyttää

Ylen palveluissa voidaan näyttää sosiaalisessa mediassa julkaistuja sisältöjä. Tarkista evästeasetuksesi, jos haluat säätää sisältöjen näkymistä Ylen palveluissa. Tarkistamalla evästeasetuksesi voit vaikuttaa näkemääsi sisältöön sivuillamme.

Katso sisältö Twitterissä

Jos video Grosjeanin onnettomuudesta ei näy, näet sen täältä. (siirryt toiseen palveluun)

Lue myös:

F1-kuljettajan karmeasta onnettomuudesta julki järkyttäviä yksityiskohtia – kritisoi aiemmin rajusti keksintöä, joka pelasti nyt hengen

Hamilton ja Verstappen eri linjoilla hurjasta kolarista – asiantuntija avaa tilanteen taustoja ja suitsuttaa McLarenia: "Sekoitti pakkaa"

McLarenit käsittämättömästi kaksoisvoittoon! Bottas kolmas, kärkikuskien kilpailu päättyi katastrofaalisesti ulosajoon

Mercedes-pomo Wolff sahaisi halo-turvakaaren pois F1-autoista