Juhlaralli edessä!

Jyväskylässä ajetaan tänä vuonna juhlarallikilpailu. Edessä on 70. kerta, kun kilpailu ajetaan. MM-rallista on muodostunut yksi suosituimmista Suomessa järjestettävistä urheilutapahtumista. Tutustu kilpailun historiaan!

1950-luku: Ei sekuntikilpailu, vaan piste- ja kestävyyskilpailu

Jyväskylän Suurajot ajettiin ensimmäistä kertaa vuonna 1951, kun hotelli Jyväshovin isäntä Pentti Barck sai kipinän ikonisesta Monte Carlon kilpailusta.

Alkuun kilpailun voittoa eivät ratkaisseet sekunnit, vaan pisteet. Esimerkiksi vuonna 1953 parintuhannen kilometrin kestävyyskilpailu lähti liikkeellle Oulusta ja huipentui Jyväskylässä taitokokeisiin, kuten jarrutus- ja peruutuskokeisiin.

1960-luku: Ensimmäiset lentävät suomalaiset

1960-luvulla alettiin ajaa kunnolla kilpaa ja ensimmäiset "lentävät suomalaiset" syntyivät. Vuonna 1965 nähtiin peräti neloisvoitto: Timo Mäkinen voittaa, Rauno Aaltonen on toinen, Pauli Toivonen kolmas ja Simo Lampinen neljäs.

Timo Mäkinen oli yksi 1960-luvun suurista suomalaiskuljettajista. Hän ajoi itsensä suomalaiseen rallihistoriaan, kun hän veti ikonisen Ouninpohjan erikoiskokeen läpi konepelti ylhäällä. Mäkinen oli erikoiskokeella peräti kolmas ja voitti koko kilpailun.

1970-luku: Sorateiden grand prix liittyy upouuteen MM-sarjaan

Vuonna 1973 Jyväskylän Suurajoista tuli heti osa upouutta rallin MM-sarjaa. Ihan ilman kritiikkiä ei kisaa sarjaan otettu, koska 1960- ja 1970-luvun taitteessa kilpailun voiton vei aina samat nimet.

1970-luvulla lentäviin suomalaisiin nousi Markku Alén. Ford Escortit hallitsivat tuohon aikaan rallimaailmaa, mutta Alén liiti 1970-luvulla voittoihin Fordin haastajaksi nousseellla Fiat Abarthilla.

1980-luku: B-ryhmän aikakausi, kirkkaimpana Hannu Mikkolan Audi Quattro 

1980-luvulla elettiin ralliautojen kehityksessä hurjaa aikaa, kun niin sanotut B-ryhmäläiset kiihtyivät kovempaa kuin F1-autot. Lentäviin suomalaisiin saatiin vuonna 1985 uusi nimi historialllisella tavalla, kun Timo "Löysä" Salonen voitti Jyväskylän Suurajot ensimmäistä kertaa ja varmisti samalla maailmanmestaruuden.

B-ryhmäläiset olivat niin tehokkaita autoja, että se aiheutti vaaratilanteita. Vuonna 1984 britti Julian Roderick ajoi ulos Humalamäen erikoiskokeella. Kuin ihmeen kaupalla kukaan ei kuollut, vaikka kymmeniä loukkaantui. Vuonna 1986 B-ryhmäläiset kiellettiin, kun Henri Toivonen ja kartturi Sergio Cresto kuolivat Korsikan rallissa.

1990-luku: Kilpailu kiristyy, Carlos Sainzista ensimmäinen voittaja Pohjoismaiden ulkopuolelta

Carlos Sainz taikoi voiton häikäisevästi vuonna 1990 Jyskälässä ja nappasi myöhemmin myös maailmanmestaruuden. Ennen Sainzia Jyväskylän rallin voittajalistoilla oli ollut vain suomalaisia ja ruotsalaisia.

Aina ei kuitenkaan ulkomaalaisilla mennyt putkeen. Myös vuonna 1990 ranskalainen Didier Auriol täräytti ikimuistoisesti kilpailun avanneella Harjun kaupunkierikoiskokeella puuhun. Auriol oppi virheestään ja pääsi juhlimaan voittoa Jyväskylässä kaksi vuotta myöhemmin.

1990-luvun lentävin suomalainen oli Tommi Mäkinen, joka nappasi vuosina 1994–1998 peräti viisi voittoa Jyskälässä peräkkäin. MM-rallin voittoja tuli neljä, sillä vuonna 1995 kilpailulla ei ollut MM-arvoa. Mäkisen putken katkaisi vuonna 1999 vain toinen 90-luvun tähti Juha Kankkunen.

Ulkomaalaisten esiintulosta huolimatta suomalaiset siis myös juhlivat. Vuosina 1996 ja 1997 nähtiin peräti suomalaisten neloisvoitot. Mäkinen ja Kankkunen olivat ykkönen ja kakkonen. Jarmo Kytölehto oli kolmas. Neljäs oli vuonna 1996 Marcus Grönholm ja 1997 Sebastian Lindholm.

2000-luku: Marcus Grönholmin dominointia, historialliset seitsemän voittoa

Marcus Grönholm oli 2000-luvulla kilpailun ehdoton ykkösnimi. Vuonna 2005 Grönholmin rallin keskinopeus oli 122,86km/h, joka on edelleen kaikkien aikojen kahdeksanneksi kovin lukema MM-sarjassa. (siirryt toiseen palveluun)

Grönholm otti historiallisen seitsemännen voittonsa Jyväskylässä vuonna 2007. Grönholm nousi Hannu Mikkolan rinnalle kaikkien aikojen ykköseksi Jyväskylän rallin voittojen määrässä.

2010-luku: Ulkomaalaiset ottavat enemmän rallin valtikasta kiinni – ensimmäisenä brittivoittajana Kris Meeke

Vuonna 2010 Mikko Hirvonen tavoitteli toista peräkkäistä Jyväskylän voittoa, mutta jahti päättyi 150 kilometrin tuntivauhdissa Urrian erikoiskokeella rajuun kaatoon. Fordin ohjaustehostin ei kestänyt ja Hirvonen sekä kartturi Jarmo Lehtinen muuttuivat matkustajiksi.

Samana vuonna saatiin silti Fordin suomalaiskuljettaja voittajaksi. Nuoremmasta polvesta Jari-Matti Latvala nousi esiin, vei voiton ja sai Himoksella sinivalkoisen kunniakujan. Latvala ja kartturi Miikka Anttila voittivat Jyskälän yhteensä kolme kertaa.

2010-luvulla ulkomaalaiset alkoivat ottaa myös kilpailun valtikkaa haltuun. Ranskalaiset Sébastienit Loeb ja Ogier juhlivat vuosina 2011–2013.

Vuosi 2017 oli suomalaisten juhlaa. Suomalaiset olivat jopa hetken aikaa kiinni neloisvoitossa. Vaikka sitä ei tullutkaan, niin Esapekka Lappi pääsi juhlimaan sensaatiomaista voittoa suomalaisjohtoisella Toyotalla uransa neljännessä MM-rallissaan WRC-autolla.

Viime vuosikymmenen loppupuolella nähtiin kuitenkin Keski-Suomessa virolaisten invaasio. Ott Tänak nostatti rallihuumaa Virossa viemällä Toyotalla voitot vuosina 2018 ja 2019.

Tänakista tuli Sébastien Loebin ohella toinen ulkomaalaiskuljettaja, joka on vienyt Jyväskylän MM-rallin kahtena vuotena peräkkäin. Kilpailu viime vuosikymmenellä Keski-Suomen sorateillä oli erittäin tasaista: Kuusi eri voittajaa neljästä eri maasta.

Tänakin voittojen takana alkoi kasvaa seuraava lentävä suomalainen. Kalle Rovanperää ylistettiin vuonna 2018, kun hän ajoi Timo Mäkisen tapaan konepelti ylhäällä. Pihlajakosken erikoiskokeen tapahtumat jättivät jäljen suomalaiseen rallikansaan.

Vuonna 2019 Rovanperä vei ylivoimaiseen tyyliin voiton WRC2 Pro -luokassa Skodalla. Nyt odotukset ovat korkealla, kun Rovanperä pääsee ensimmäistä kertaa kilpailemaan pääluokka WRC:ssä Jyväskylässä. Rovanperä on voittajasuosikki numero yksi, kun 70-vuotisjuhlakilpailu alkaa. Uuden lentävän suomalaisen aikakausi pääsee vauhtiin?

Tekijät

Teksti:

Roope Visuri

Kuvat:

AOP, Getty Images ja Lehtikuva

Videot:

WRC ja Ylen arkisto

Julkaistu 29.9.

29.9.2021 klo 9.22. Täsmennetty, että Tommi Mäkinen ei voittanut viittä Suomen MM-rallia peräkkäin, koska vuonna 1995 kilpailulla ei ollut MM-arvoa.