Sisäpiiriläinen kertoo Jari-Matti Latvalan roolista Toyotan huippukaudella ja hämmästelee Kalle Rovanperää: "Ei ole koskaan aiemmin nähty"

Toyotan tekninen johtaja Tom Fowler on ollut mukana alusta saakka Toyotan tuoreimmassa MM-ralliprojektissa. Fowler on tehnyt töitä jo aikanaan myös Marcus Grönholmin ja Mikko Hirvosen kanssa.

Tom Fowler toimii Toyotan teknisenä johtajana ja on nähnyt kokonaan japanilaisen autonvalmistajan tuoreimman ajanjakson rallin MM-sarjassa. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRC

Katso Jyväskylän MM-rallin kaikki erikoiskokeet suorana! Yle Ralli Plus -palvelun löydät osoitteesta yle.fi/mmralli. Sen kautta voit katsoa suoraa Yle Areenan lähetystä tai kuunnella Ralliradiota. Palvelusta löydät myös lähetystiedot ja kaikki kiinnostavimmat videoklipit sekä ralliuutiset.

JYVÄSKYLÄ. Jyväskylän MM-ralliin lähdetään kutkuttavassa tilanteessa, kun Kalle Rovanperä lähtee Toyotalla suurimpana ennakkosuosikkina Keski-Suomen sorateille. Jari-Matti Latvalan Toyotakin on erinomaisessa tilanteessa. Tiimi johtaa MM-sarjaa ennen kauden kolmanneksi viimeisintä kilpailua. Hyundai on jäänyt 57 pisteen päähän.

Latvala siirtyi yllätyksellisesti Toyotan tallipäälliköksi Tommi Mäkisen tilalle tälle kaudelle. Nyt kuitenkin tuurilaisen debyyttikaudesta tallipäällikkönä näyttää tulevan heti menestyksekäs. Kuljettajien sarjassa Toyota-kuljettajat Sébastien Ogier ja Elfyn Evans ovat kaksoisjohdossa. Myös Rovanperä komeilee neljäntenä vain pisteen perässä Hyundain Thierry Neuvillea.

– Toki meillä on ollut tuuria, kun Hyundailla on ollut teknisiä murheita. Haluan silti korostaa, että meidän kuljettamme eivät ole tehneet paljoa virheitä. He ovat ajaneet kovaa ja tasaisesti, Latvala sanoo.

Toyotan tekniset murheet ovat Hyundaihin verrattuna suhteellisen vähäisiksi. Vaikka Toyotallakin on ollut omat ongelmansa, autot eivät ole joutuneet jättämään kilpailua kesken ennen aikojaan lukuun ottamatta Kalle Rovanperää.

– Esimerkiksi Sébastien Ogier pystyi Safari-rallissa iskunvaimenninongelmien kanssa ajamaan ja jatkamaan matkaa. Evansilla oli Kreikassa vaihdelaatikko-ongelmia, mutta se korjattiin huollossa ja Evans pystyi tuomaan vielä pisteitä, Latvala muistuttaa.

"Jari-Matilta voi kysyä mitä vaan ja hän tietää vastauksen"

Latvala ei johda Toyotalla kaikkea, vaan rallitiimi pyörii neljän johtajan voimin. Johtotiimissä ovat Latvalan lisäksi tekninen johtaja Tom Fowler, urheilutoimenjohtaja Kaj Lindström ja projektijohtaja Yuichiro Haruna.

Julkisuudessa on puhuttu avoimesti, että Latvalan rooli on olla tiimipäällikkönä keulakuva. Myös Latvala sanoo yhdeksi tehtäväkseen tiimin mediakasvona toimimisen, mutta muitakin tehtäviä löytyy.

– Minun hommani on aika pitkälle keskustella tiimin ja kuljettajien kanssa, jos on jotain murheita ja kehitettäviä asioita. Vien sen sitten eteenpäin. Yritän luoda tiimin sisällä hyvää fiilistä ja tsempata kuljettajia, Latvala sanoo.

Urheilujohtopuolella Latvala kertoo myös mielipiteensä ainakin yhdessä asiassa.

– Ajan kilpailujen erikoiskokeet itsekin läpi ja olen apuna rengasvalinnoissa. Annan siinä oman näkemykseni, kun olen itsekin nähnyt tiet. Kuljettaja toki loppupeleissä tekee päätöksen, Latvala sanoo.

Tekninen johtaja Tom Fowler on ollut mukana alusta saakka Toyotan tuoreimmassa ralliprojektissa ja oli teknisen johtajan roolissa jo, kun Toyota palasi Tommi Mäkisen johdolla MM-sarjaan vuonna 2017. Fowler on nähnyt siis sisäpiiristä tiimin toimintaa jo pitkään.

Mitä Latvala on tuonut tiimiin verrattuna Tommi Mäkiseen?

– Jari-Matti rakastaa rallia ja hänellä on paljon energiaa rallia varten. Hän tietää jokaisen yksityiskohdan lajista. Häneltä voi kysyä ihan mitä vaan rallista ja hän tietää vastauksen, Fowler kehuu.

– Joka tiimissä ja lajissa voi olla vaikeita aikoja ja motivaation pitää olla korkealla, jotta tulee huippusuorituksia. Jari-Matti on todella kova motivaattori.

Tom Fowler pääsi tuulettamaan esimerkiksi helmikuussa 2017 Ruotsissa, kun nykyinen tallipäällikkö Jari-Matti Latvala ajoi Toyotalla nykyprojektin ensimmäisen voiton. Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Rovanperää ei voi verrata muihin

Fowler on kokenut tekijä rallin MM-sarjassa. Hän on päässyt työskentelemään monien suomalaisten ralli-ikonien kanssa. Fowler oli esimerkiksi Mikko Hirvosen kisainsinöörinä M-Sportilla ja on tehnyt töitä myös Marcus Grönholmin kanssa.

– On vaikea hehkuttaa Kallea tarpeeksi viime kisojen suorituksista. Hänen suorituksensa ovat olleet uskomattomia, Fowler kuvailee

Fowlerin mukaan Rovanperää on vaikea verrata kehenkään muuhun.

– Hän on niin nuori ja nuorin voittaja koskaan. Hänen kehityskulkunsa on jotain sellaista, mitä ei ole nähty koskaan aiemmin, Fowler muistuttaa.

Fowlerin mukaan Rovanperä näyttäytyy tiimin tekijöille samanlaisena kuin median edessäkin.

– Kalle on erittäin rauhallinen ja laskelmoiva. Hän pitää ajatuksensa itsellään. Kun Kalle sanoo jotain, se on erittäin tärkeää, Fowler huomauttaa.

Keski-Suomen sorateilla nähdään tänä viikonloppuna peräti viisi Toyotaa pääluokka WRC:ssä. Rovanperän, Ogierin ja Evansin lisäksi neljättä Toyotaa käskyttää tuttuun tapaan japanilaissuojatti Takamoto Katsuta. Viidennen WRC-auton on tähän viikonloppuun vuokrannut Esapekka Lappi, joka voitti Toyotalla vuonna 2017 Jyväskylässä. Nyt hän palaa WRC-Toyotan rattiin lähes kolmen vuoden tauon jälkeen.

Mihin tulokseen Fowler olisi tyytyväinen viikonlopun jälkeen?

– Sijat 1-2-3-4-5, Fowler letkauttaa.

Lue lisää: