Tätä herkullisempaa tilannetta ei voi juuri olla! Nämä viisi asiaa sinun pitää tietää Rovanperän voittotaistosta ja Jyväskylän MM-rallista

Yle Urheilu käy läpi ennakkoasetelmat perjantaina starttaavaan Jyväskylän MM-ralliin. Kalle Rovanperältä odotetaan paljon kotiteillä. Ralliasiantuntija Mikko Hirvosen mukaan kilpailusta on paperilla katsottuna tulossa Toyotan show.

Kalle Rovanperä on suhtautunut maltilla hänen kohdistuneisiin odotuksiin Jyväskylässä. Kuva: Tomi Hänninen

Katso Jyväskylän MM-rallin kaikki erikoiskokeet suorana! Yle Ralli Plus -palvelun löydät osoitteesta yle.fi/mmralli. Sen kautta voit katsoa suoraa Yle Areenan lähetystä tai kuunnella Ralliradiota. Palvelusta löydät myös lähetystiedot ja kaikki kiinnostavimmat videoklipit sekä ralliuutiset.

1) Herkullisimmat asetelmat pitkään aikaan

Kalle Rovanperä ruiskutti voittojuomaa edellisessä MM-rallissa Kreikassa. Miten käy kotiteillä Jyväskylässä? Kuva: Nikos Katikis/LiveMedia/Shutterstock/All Over Press

Perjantaina 21 vuotta täyttävä Kalle Rovanperä on ykkössuosikki voittamaan viikonloppuna Keski-Suomen sorateillä MM-rallin, kun ajetaan historiallinen 70-vuotiskilpailu. Rovanperä tulee kotiralliinsa hirmuvireessä. Oikeastaan juurikaan herkullisempaa tilannetta ei voisi edes olla.

Takana on häkellyttävän ylivoimainen voitto Kreikassa, yllättävä kolmossija Belgian asvaltilla ja sitä ennen vielä nousu kaikkien aikojen nuorimmaksi MM-rallin osakilpailuvoittajaksi Virossa.

Urheiluväki ei ole pitkään aikaan päässyt janoamaan yhtä hyvistä asetelmista suomalaiskuljettajan voittoa kotikilpailussa. Vaikka vuonna 2017 nähtiin kilpailun aikana suomalaisten neloisjohto ja lopulta Esapekka Lapin voitto, edeltävät tulokset eivät olleet kellään suomalaisella niin hyvät kuin nyt.

Viimeksi vastaavanlainen tilanne oli vuonna 2013, kun Jari-Matti Latvalalla oli allaan Volkswagenilla kolme kolmossijaa ja yksi voitto. Tuolloin Latvalan voittokamppailu tyrehtyi jo toiselle erikoiskokeelle, kun hän ajoi mutkan leveäksi ja rikkoi autonsa kiveen.

Yle Urheilun asiantuntija Mikko Hirvonen ei usko, että viimeaikaiset huppusuoritukset kasvattaisivat liikaa paineita Rovanperälle.

– Kalle on niin rento jätkä. Ajattelen tilanteen toisinpäin. Nyt on korkki puhkaistu ja todistettu, että vauhti riittää. On helpompi lähteä kotiralliin ja jatkaa samaa linjaa. Näen tilanteen enemmän niin, että on helpomp lähteä kilpailuun parilla voitolla takataskussa kuin ilman niitä, vuonna 2009 “Jyskälässä” voittoa juhlinut Hirvonen sanoo.

Tänä vuonna rallin reitillä on noin kolmannes uutta tietä nykykuljettajille. Jo aiemmin tällä kaudella on nähty, että uusissa kisoissa ja uusilla teillä Rovanperä loistaa. Hirvonen uskoo, että uudet tiet auttavat Rovanperää kotirallinkin voittokamppailussa.

– Ne tasoittavat kokemuseroa. Kalle on todistanut, että hän uskaltaa tehdä uusilla teillä nuotit kohdalleen. Uskon Kallen olevan kaikilla pätkillä vahva, mutta erityisen vahva uusilla pätkillä, Hirvonen sanoo.

2) Rovanperän kovimmat kilpakumppanit: Päästäänkö Hyundaillla vihdoin Keski-Suomessa palkintokorokkeelle?

Ott Tänak on voittanut kahdella edelliskerralla Keski-Suomessa, mutta nyt hänellä allaan kilpailussa aiempina vuosina alisuorittanut Hyundai. Kuva: Yle/Tomi Hänninen

Kalle Rovanperän kanssa voitosta Jyväskylän MM-rallissa kamppailee ennakkoajatuksissa kovimmin Viron supertähti Ott Tänak. Hyundai-kuljettajalla on nimissään kahdet edelliset voitot Keski-Suomessa, mutta ne tulivat Toyotan ratissa. Hyundai tuli tehdastiimiksi rallin MM-sarjaan vuonna 2014, mutta Jyväskylässä menestys on kiertänyt kaukaa. Hyundai ei ole ollut nimittäin kertaakaan Jyväskylässä palkintokorokkeella.

– Paperilla näyttää, että tämä on Toyotan show. Toisaalta Tänakilla vauhti ja kokemus riittävät voittoon. On vähän merkillinen juttu, miksi Hyundai ei ole yltänyt palkintokorokevauhtiin täällä. Hyundain kuljettajat ovat toivoneet, että pienemmät tiet auttavat heitä. On mielenkiintoista nähdä, onko löydetty eväitä, Hirvonen sanoo.

MM-sarjassa kolmantena pisteen edellä Kalle Rovanperää majaileva Thierry Neuville on ollut Hyundailla Jyväskylässä parhaimillaan neljäs. Fordilla Neuville oli vuonna 2013 toinen, mutta Neuville on myöntänyt Suomen sorateiden grand prix'n olevan vaikea hänen ajotyylilleen.

Neuvillen sijaan voittotaistoon on veikkailtu mustana hevosena kolmatta Hyundai-kuljettajaa Craig Breeniä, vaikka hän olikin ennen kilpailua kovin epävarmoissa tunnelmissa. Kauden aiemmassa nopeassa sorarallissa Breen väänsi Kalle Rovanperää vastaan Tänakin keskeytyksen jälkeen ja oli kilpailussa komeasti toinen. Sama hupputulos tuli Belgiasta.

– Breen voi säväyttää. Hän on vetänyt todella kovat tulokset. Breen ei ole ollut jatkuvasti WRC-auton puikoissa, mutta ei tehnyt virheitä. Hän taistelee palkintokorokepaista täälläkin, Hirvonen arvioi.

3) Jyväskylän MM-rallin myöhäisin ajankohta koskaan ja myös pimeällä ajetaan

Jyväskylän MM-ralli ajetaan nyt koronaviruspandemian aiheuttaman viivästyksen takia poikkeuksellisen myöhään syys-lokakuun vaihteesssa. Normaalisti kilpailu ajetaan heinä-elokuun taitteessa. Koskaan ei ole ajettu MM-rallia Keski-Suomessa näin loppuvuodesta kuin nyt.

Hirvosen mukaan myöhäinen ajankohta voi vaikuttaa aavistuksen kilpailun kulkuun. Perinteisesti Keski-Suomen sorateillä ensimmäisenä reitille lähtenyt on kärsinyt lähtöpaikastaan, kun on joutunut tien auraajaksi. Nyt tilanne voi olla toinen.

– Ei ole niin huono mennä keulalla. On kylmempää ja ei ole niin paljoa irtopölyä kuin kuumana kesäpäivänä, Hirvonen sanoo ja muistuttaa, että MM-sarjan kärkinimi Sébastien Ogier voi silti kärsiä hieman irtopölystä joillain erikoiskokeilla.

Perjantaina ja lauantaina päivän viimeiset erikoiskokeet ajetaan myös pimeällä. Viimeksi Jyväskylässä on ajettu kilpaa pimeässä vuonna 1994. Esimerkiksi perjantai-illan huipentavasta Oittilasta ja lauantai-illan huipentavasta Patajoesta on puhuttu erittäin haastavina erikoiskokeina. Koko reitille haastavuutta tuo vielä päälle muun muassa runsas pikkuteiden määrä.

– Pojat ovat varmasti katsoneet videoita varmasti todella paljon ja nuotituksen jälkeenkin varmasti ovat katsoneet nuotit tarkasti läpi, Hirvonen sanoo.

4) Mestaruustaistelu voi ratketa

Sébastien Ogierilla on ensimmäinen "ottelupallo" mestaruuteen Jyväskylässä. Kuva: imago images/PanoramiC/ All Over Press

Viikonloppuna ajetaan myös samalla koko rallin MM-sarjakauden kolmanneksi viimeisin kilpailu. Sébastien Ogier voi jopa Jyväskylässä varmistaa uransa kahdeksannen rallin maailmanmestaruuden, jos kaikki osuvat ranskalaistähdelle täydellisesti kohdilleen.

Ogier juhlii mestaruutta jo Jyväskylässä, jos hän pystyy takomaan 16 pistettä enemmän kuin Evans, 10 pistettä enemmän kuin Neuville ja 9 pistettä enemmän kuin Rovanperä. Kyseessä on siis hyvin epätodennäköinen skenaario.

Hirvonen uskoo, että Ogier lähestyy kilpailua ranskalaismestarille tuttuun mestaruuksia tuoneeseen tyyliinsä.

– Hän lähtee ajamaan pisteitä ja lähtee taistelemaan voitosta, jos pystyy kohtuullisella riskillä ajamaan siitä. Ogierilla ei ole kuitenkaan mikään tarve ajaa voitosta. Jos lähtöpaikka perjantaina häiritsee, Ogier varmaan vain ottaa tarvittavat pisteet, Hirvonen sanoo.

5) Miten käy muiden suomalaisten Rovanperän takana?

Esapekka Lappi palaa WRC-Toyotan rattiin tänä viikonloppuna. Kuva: Juho Liukkonen / Yle

Rovanperän lisäksi pääluokka WRC:ssä nähdään myös toinen suomalainen, kun Esapekka Lappi on vuokrannut itselleen Toyotan käyttöönsä kilpailuun. Kilpailua pidetään Lapille suurena näytönpaikkana, koska Ogier ei ole enää ajamassa ensi kaudella täyttä sarjaa Toyotan riveissä.

Tiimipäällikkö Latvala on puhunut jo todella positiivisen sävyyn Lapin mahdollisuuksista ajaa ensi kaudella Toyotalla, mutta mitään ei ole virallisesti lyöty lukkoon. Viimeksi Lappi on ajanut Toyotan WRC-autoa kolme vuotta sitten ja edellisestä kilvanajosta ylipäätänsä WRC:llä on lähes kymmenen kuukautta.

Vuonna 2017 Toyotalla Keski-Suomessa voittoa juhlinut Lappi on ollut kovin maltillinen ennen kilpailua. Lappi on puhunut, kuinka avauspäivä menee vielä totutellessa jälleen kerran WRC-autoon. Hirvonen on samoilla linjoilla.

–Taukoa on sen verran, että ei voi odottaa Lapin olevan kärkikahinoissa ensimmäisellä tai toisella pätkällä. Olisi tärkeintä, että vauhti paranee ja voisi myöhemmin ainakin pätkäajoissa haastaa kärkeä, Hirvonen sanoo.

Lapilla on tauosta huolimatta Hirvosen mukaan potentiaalia olla kuitenkin kilpailun musta hevonen ja mahdollisuus taistella palkintokorokepaikoista, jos kaikki palaset loksahtavat kohdalleen.

– Tasaisuutta ensisijaisesti haetaan. Totta kai, jos on viiden porukassa tai ylempänä, aina parempi, Hirvonen kuvailee asetelmia.

Alemmassa WRC2-luokassa on myös kaksi kiinnostavaa suomalaisnimeä: Teemu Suninen ja Jari Huttunen. Suninen päätti loppukesästä yhteistyön M-Sportin kanssa todella vaikean ajanjakson jälkeen ja on nyt isossa näytönpaikassa Printsportin Volkswagen Pololla. Lappi käytti WRC2-luokassa R5-autolla Rovaniemen MM-rallissa näytönpaikkansa mallikkaasti ottamalla ylivoimaisen luokkavoiton samaisella autolla. Hirvonen haluaa nähdä Suniselta vastaavanlaisen suorituksen.

– Ei kärsisi muille R5-kuljettajille hävitä. Teemu on ollut jo muutaman vuoden WRC-auton ratissa ja hänellä on paljon kokemusta. Teemun ei välttämättä tarvitse hallita kilpailua, mutta voitto pitäisi melkeinpä kammeta. Jos haastajat tulevat ohitse, kilpailu vähäisistä tallipaikoista muiden kanssa vain kovenee, Hirvonen muistuttaa.

Huttunen ajaa Hyundailla ja on ajanut vaihtelevan kauden. Huttunen loisti esimerkiksi Sardiniassa ottamalla luokkavoiton ja kokonaiskilpailun viidennen sijan. Sen jälkeen on tullut myös keskeytyksiä. Hirvonen ei näe Huttusella niin suurta näytönpaikkaa kuin Sunisella on Jyväskylässä.

– Jarin pitäisi päästä heti yli testien kaadosta. Hän on antanut jo viime kaudella niin kovat näytöt, että ilman WRC-paikkaa jääminen on jopa vääryys. Nyt testeissä sattui lipsahtamaan, mutta sellaista sattuu, Hirvonen sanoo.

Lue myös: