Naisten määrä rallin huipulla kummeksuttaa lajilegendaa – syövän selättänyt Reeta Hämäläinen, 33, on yksi harvoista

Emil Lindholmin kartturi Reeta Hämäläinen on yksi harvoista naisista, joka kilpailee tänä viikonloppuna Jyväskylän MM-rallissa. Rallissa naisten määrä on vähentynyt uraa uurtaneen laji-ikonin Michele Moutonin vuosista. Mouton ei lähtisi ratkaisemaan ongelmaa samalla tavalla kuin formuloissa on tehty.

Reeta Hämäläinen haluaa olla tulevaisuudessa kartanlukijana WRC-luokassa rallin MM-sarjassa. Kuva: Tomi Hänninen

Katso Jyväskylän MM-rallin kaikki erikoiskokeet suorana! Yle Ralli Plus -palvelun löydät osoitteesta yle.fi/mmralli. Sen kautta voit katsoa suoraa Yle Areenan lähetystä tai kuunnella Ralliradiota. Palvelusta löydät myös lähetystiedot ja kaikki kiinnostavimmat videoklipit sekä ralliuutiset.

JYVÄSKYLÄ.

– Elän parhaillaan unelmaani ja saan tehdä sitä, mitä haluan, Reeta Hämäläinen kuvailee.

Viime viikolla rallin Suomen mestaruuden ottaneen Emil Lindholmin kartanlukijana toimiva Hämäläinen, 33, on kulkenut pitkän tien nykypisteeseen saakka. Kaksikko kilpailee Skodalla WRC3-luokassa Suomen MM-rallissa. Kun edellisen kerran Jyväskylässä MM-rallia ajettiin reilut kaksi vuotta sitten, Hämäläisen tilanne oli täysin toinen.

Hänellä diagnosoitiin vuonna 2019 syöpä, eikä kartanlukija ehtinyt kilpailla kuin yhdessä rallissa vuoden aikana. Tuli lähes vuoden mittainen tauko. Rallin lisäksi Hämäläinen saa virtaa hevosista. Ne olivatkin henkireikä ja eteenpäin puskeva voima vaikeina hetkinä.

– Minulla on kaksi hevosta. Niiden kanssa on vain selvittävä. Ei voinut jäädä kotiin, vaikka olisi mikä tahansa olo. Oli vain katseltava eteenpäin, Hämäläinen toteaa.

Hämäläisestä puhuttiin jo vajaa vuosikymmen sitten lupaavana kartanlukijana. Syövästä toipumisen jälkeen ura on lähtenyt uuteen lentoon.

– Olen ollut aika innokas ja tuntunut siltä, että haluan edetä näissä hommissa. Haluan tulla niin hyväksi kartanlukijaksi kuin pystyn. Olen halunnut olla nöyrä oppimaan uutta. Aina on jotain uutta opittavaa, Hämäläinen sanoo.

Reeta Hämäläinen tositoimissa Jyväskylän MM-rallissa testierikoiskokeella. Kuva: Tomi Hänninen

"Oli aika epätodellinen olo"

Viime vuoden syyskuussa Hämäläisestä tuli kaikessa hiljaisuudessa ensimmäinen suomalaisnainen, joka osallistui MM-ralliin WRC-autolla. Hän toimi Viron MM-rallissa Kimmo Kurkelan kartturina.

– Täytyy myöntää, että koronan ja syövän aiheuttaman tauon jälkeen olin aika innoissani, Hämäläinen kuvailee.

– Syövän aiheuttaman tauon aikana vahvistui, että ralli on minun juttuni. Ralli oli se juttu, mitä halusin tehdä.

Toukokuussa Hämäläisestä tuli Lindholmin kartturi. Kaksikko suuntasi heti Portugalin MM-ralliin taistelemaan WRC3-luokan pisteistä. Lindholmia on pidetty yhtenä rallin kirkkaimmista suomalaistoivoista.

– Emil soitteli, olinko kiinnostunut. Olin tietysti. Oli hetken aikaa epätodellinen fiilis, sainko oikeasti tämän puhelun, Hämäläinen kertaa.

Alun vaikeuksien jälkeen Hämäläinen ja Lindholm ovat päässeet pikkuhiljaa kipuamaan tuloslistoilla ylöspäin. Edellisessä MM-rallissa Kreikassa tuli WRC3-luokassa kolmossija.

– Haave on mennä niin pitkälle kuin tässä lajissa oikeasti pääsee. Olisi todella hienoa päästä jossain kohtaa ajamaan MM-sarjaa WRC-autolla. Sinne on kuitenkin pitkä tie. Tiedostan itsekin, että vielä on kehityttävä, Hämäläinen sanoo.

Hämäläinen kuuluu tänä viikonloppuna harvinaiseen joukkoon, koska hän on yksi harvoista naisista kilpailemassa Keski-Suomen sorateillä. Hämäläisen lisäksi kartanlukijana WRC3-luokassa on tshekkiläinen Karolína Jugasova. ja WRC-luokkien ulkopuolella karttureina toimivat Anne Heinonen sekä Suvi Nisula. Kartanlukijoita on siis edes useampi, kun taas naiskuljettajia on vain yksi eli myös WRC-luokkien ulkopuolella tänä viikonloppuna ajava Molly Taylor.

Hämäläisen oma kipinä ralliautoiluun syttyi oman perheen moottoriurheiluinnostuksen kautta.

– Iskän kautta aloitin kartanlukijahommat. Olin isän karttuna historicin EM-sarjassa Tshekissä, Hämäläinen muistelee ensimmäisiä askeliaan parikymppisenä.

Ralliautoilussa pitäisi periaatteessa olla yhtä hyvät menestysmahdollisuudet miehille ja naisille. Ei pitäisi olla mitään syytä, miksi naiskuljettajia tai -kartanlukija ei voisi olla lajin huipulla. Rallissa ei ole esimerkiksi samanlaisia fyysisiä rajoitteita kuin monessa muussa urheilulajissa.

– Totta kai ymmärrän, että olen nainen ja se on harvinaisempaa rallissa. Näen kuitenkin pystyväni ihan samaan kuin miehetkin, Hämäläinen sanoo.

Vaikka Hämäläinen kehuu lajin ilmapiiriä yleisesti ottaen kivaksi ja avoimeksi, on hän välillä jonkin sortin ennakkoluuloihin törmännyt.

– Totta kai välillä huomaa uuteen tiimiin mennessä, että pitää olla todella tarkka. Joutuu näyttämään muille, että osaan toimia ammattimaisesti ja olen hyvä tekemisessäni, Hämäläinen sanoo.

Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen aloittivat yhteistyön toukokuussa. Kaksikon avauspäivä oli Jyväskylässä mallikas. R5-autoista edellä on vain kaksikko Teemu Suninen - Mikko Markkula. Kuva: Tomi Hänninen

Lajilegenda ei halua naisten sarjaa ralliin

Lajilegenda Michéle Mouton seuraa myös rallia paikan päällä Keski-Suomessa tänä viikonloppuna, kun hän toimii kansainvälisen autourheiluliiton FIA:n turvallisuusdelegaattina. Mouton kilpaili 1970- ja 1980 -luvulla ensiksi kartanlukijana ja sitten tunnetummin kuljettajana. Mouton oli ensimmäinen ja edelleen toistaiseksi ainoa nainen, joka onkuljettajana voittanut rallin MM-sarjan osakilpailun. Yhteensä voittoja tuli neljä. Kartanlukijoiden puolella kaksi naista on päässyt juhlimaan MM-rallin voittoa vähintään kerran.

Miksi naisia ei ole tällä hetkellä enemmän lajin huipulla tai edes mukana kisaamassa?

– Rallissa tilanne on aika outo. Minun aikanani oli enemmän naisia kuin nyt. Ratapuolella tilanne on täysin toinen. Asiat muuttuvat. En tiedä syytä. Ehkä emme markkinoi tarpeeksi, Mouton sanoi Yle Urheilulle.

Formuloiden puolella naiskuljettajien asemaa on lähdetty parantamaan omalla naisten formulasarjalla. W Series -nimeä kantava sarja sai myös nimekkäitä tukijoita. Sarjan tavoitteena on rikkoa lasikatto, johon naiskuljettajat törmäävät alemmissa formulaluokissa.

Sarjan suomalaistähden Emma Kimiläisen sanoin monen naisen formula-ura tyssää usein viimeistään F3-tasolle. W Seriesin on toivottu auttavan naisia pääsemään paremmin esille ja sitä kautta saamaan heille parempia ajopaikkoja. Tänä vuonna, sarjan toisella kaudella, sarjan kilpailut ajetaan F1-kilpailujen yhteydessä.

Mouton ei syttynyt Yle Urheilun haastattelussa sille, että rallissa lähdettäisiin yrittämään samaa kuin formuloissa.

– Emme halua tehdä jotain samaa. Meillä pitää olla rallissa mahdollisuus siihen, että kaikki kilpailevat yhdessä. W Series on hyvää mainosta naiskuljettajille, koska heidän ei tarvitse maksaa ja kaikki on järjestetty ja he voivat kisata F1-kisojen yhteydessä. Se on kaikki hyvää mainosta, mutta jos ei kilpaile parhaita vastaan, ei kehity, Mouton sanoo.

Michele Mouton Suomen MM-rallissa 2018. Kuva: Tomi Hänninen

Mouton lisää perusteluiksi oman urakehityksensä.

– En olisi kehittynyt samalla tavalla kuljettajana, jos en olisi kisannut parhaita vastaan. En olisi kehittynyt samalla tavalla, jos en olisi kilpaillut minua nopeampia miehiä vastaan. Minun piti taistella ja todistaa, että olisin heidän tasollaan, Mouton sanoo.

Moutonin mukaan FIA on aloittanut oman ohjelmansa tukeakseen lupaavia nuoria eteenpäin moottoriurheilussa. Hän nostaa esiin 17-vuotiaan hollantilaisen Maya Weugin, joka nousi alkuvuodesta ohjelman kautta ensimmäisenä naisena Ferrarin akatemiakuljettajaksi.

– Vihdoin voimme auttaa ja markkinoida lahjakkaita nuoria. Olemme valmiina auttamaan kaikkia halukkaita, Mouton sanoo.

Hämäläisen mukaan lajin ruohonjuuritasolla on järjestetty naisille mahdollisuuksia tulla mukaan moottoriurheiluun.

– Jos on yhtään kiinnostunut, kannattaa ilman muuta ottaa yhteyttä ja kysyä vaikka autourheiluseuroilta. Yleensä sitä kautta pääsee johonkin suuntaan, Hämäläinen sanoo.

Lue lisää: