Rovanperän voittohaaveille Keski-Suomessa lopullinen niitti! Katso, miksi suomalaistähti täräytti ulos: "Alkoi legendaarinen heilurikello"

Kalle Rovanperä törmäsi hiekkakasaan, kun auto lipsahti pois tieltä Patajoen erikoiskokeella.

EK10: Rovanperä ulos Patajoen erikoiskokeella
EK10: Rovanperä ulos Patajoen erikoiskokeella

Katso Jyväskylän MM-rallin kaikki erikoiskokeet suorana! Yle Ralli Plus -palvelun löydät osoitteesta yle.fi/mmralli. Sen kautta voit katsoa suoraa Yle Areenan lähetystä tai kuunnella Ralliradiota. Palvelusta löydät myös lähetystiedot ja kaikki kiinnostavimmat videoklipit sekä ralliuutiset.

**JYVÄSKYLÄ.**Rallin suomalaistähti Kalle Rovanperä täräytti ulos Patajoen erikoiskokeella juuri ennen päivähuoltoa. Rovanperä ajautui tien vasempaan reunaan Toyotallaan ja auto pyörähti sen jälkeen hiekkakasaan toiselle puolelle tietä.

– Vähän lähti sakkaaamaan. Eikä sitten kerenyt korjaamaan tai auto ei ainakaan ehtinyt reagoimaan korjauslikkeeseen. Pyörä putosi pikkuisen ojaan, Yle Urheilun ralliasiantuntijoista Mikko Hirvonen sanoi.

– Ongelma alkoi aiemmin oikealla taittuvasta mutkasta. Hän joutui korjaamaan ulospäin. Siitä alkoi legendaarinen heilurikelloliike. Mentiin puolelta toiselle. Varmaan vastaantuleva risteys oli jo mielen päällä. Ei ollut paljon tehtävissä, toinen asiantuntija Henri Haapamäki selvitti.

Rovanperän pienetkin haaveet Jyväskylän MM-rallin voittokamppailusta murenivat.

– Kyllä se voittotaistelu oli siinä, Hirvonen kuvaili tuoreeltaan.

Rovanperä lähti kilpailuun kovin odotuksin, sillä hänellä oli allaan Kreikasta ylivoimainen voitto, Belgiasta yllättävä kolmossija sekä Virosta uran ensimmäinen MM-rallivoitto.

Rovanperän kilpailu oli jo lipsautukseen saakka ollut tahmea, vaikka pystyikin väläyttelemään edellisellä erikoiskokeella Arvajassa vauhtiaan. Teknisellä pätkällä vain kilpailua johtava tallitoveri Elfyn Evans oli nopeampi. Rovanperä oli kilpailussa neljäntenä ja jäänyt jo tuntuvasti kilpailun kärkikolmikosta.

Rovanperän auton etuosa oli rutussa tv-kuvissa osuman jälkeen .Jäähdytinpaketti oli vaurioitunut. Rovanperä jäi tien varteen. Kilpailu päättyi lauantain osalta

– Rovanperälle povattiin paljon voittoa. Eväät olisivat olleet kyllä siihen, mutta ralli ei alkanut Kallen toivomalla tavalla. Ei löytynyt pitoa. En laita kuitenkaan yliyrittämisen piikkiin. Nyt vain pääsi virhe käymään ja ralli loppui siiihen, Hirvonen sanoi.

Rovanperän mukaan kyse ei ollut myöskään yliyrittämisestä.

– Normaali lyhyt mutka, joka pitäisi kiihdyttää läpi. Ojan sisäreuna oli vaan syvempi. Reuna vaan haukkasi sen verran, Rovanperä itse kuvaili Yle Urheilulle.

– Kun tulimme sieltä takaisin tielle, niin auto roikkui sen verran, että en kerennyt enää suoristaa sitä ennen hiekkakasaa, mihin matkamme loppui. Lähti vaan niin sanotusti kirjoittamaan, Rovanperä kertasi.

On mahdollista, että, Rovanperä pystyisi jatkamaan rallia sunnuntaina ralli 2 -säännön turvin ja havittelemaan lisäpisteitä kilpailun päättävältä Power Stagelta. Alkuun näytti, että Rovanperän vauriot eivät näyttäisi niin vakavilta. Esimerkiksi asiantuntija Hirvonen uskoi Rovanperän pystyvän kilpailemaan sunnuntaina. Rovanperä ei huoltoparkkiin tullessaan kuitenkin vahvistanut kilpailun jatkoa, vaan kertoi sen ratkeavan auton korjauksen edetessä.

Jyväskylän MM-rallin avausvoitto ei ole tullut helpolla oikein juuri kenelläkään. Esimerkiksi Hirvosella meni kuusi vuotta ensimmäisestä WRC-kisasta Keski-Suomen sorateillä ensimmäiseen voittoon. Myös Juha Kankkunen oli jo kaksinkertainen maailmanmestari ennen kuin pystyi voittamaan Jyväskylässä. Hirvonen oli ollut ensimmäistä voittoa kaksi kertaa toinen ja kerran kolmas.

Hirvonen siis ymmärtää, kuinka vaikeaa Jyväskylän voittaminen on.

– Oli jollain tapaa yllättävää, että virhe pääsi käymään Kallelta. Samaan hengenvetoon heillä oli ollut liukasta, eikä ollut pitoa, Hirvonen pohdiskeli.

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala halusi myös muistuttaa, että kovasta hehkutuksesta huolimatta Rovanperälle kilpailu oli ensimmäinen WRC-autolla Jyväskylän MM-rallissa.

– Kokemusta ei voi ostaa. Kreikassa oli ollut kahdeksan vuotta taukoa MM-kilpailusta. Kaikki oli enemmän samalla viivalla. Kallella oli kokemuksen puutetta täällä. Uskon, että hän on ensi vuonna parempi, Latvala sanoo.

– Täällä pitää olla 100-prosenttinen luottamus, että pystyy ajamaan 110-prosenttisesti. Kallelta puuttui viimeinen luottamus. Totta kai sitä yritää kompensoida.

Päivitetty kello 17.03. Lisätty tuoreet tiedot Rovanperän mahdollisesta kisan jatkosta sunnuntaina.

Lue lisää: