Krista Pärmäkoski valmistautuu olympiakauteen vanhoilla, jättipotin tuoneilla opeilla – ravintoterapeutti avustaa optimipainon tavoittelussa

Pyeongchangin olympialaisissa 2018 Pärmäkoski voitti yhden hopeamitalin ja kaksi pronssimitalia. Tällä kaudella harjoittelun rytmitys muistuttaa edellisen olympiakauden vastaavaa.

Krista Pärmäkosken viime kausi oli paikoitellen taistelua, joten tällä kaudella harjoittelu aloitettiin poikkeuksellisen myöhään. Kuva: Keijo Lehtimäki/All Over Press

Krista Pärmäkosken valmistautuminen tärkeään olympiakauteen on poikennut edeltävistä kausista. Harjoituskauden Pärmäkoski aloitti tavallista rauhallisemmin, kun alkukauden leirit jäivät välistä.

– Viime kausi oli taistelua aika ajoin. Halusimme keväällä varmistaa, että lähdemme kauteen oikeasti terveenä. Päätimme, että kun harjoitusvuosia on niin paljon takana, pidetään kauden jälkeen kunnon tauko, joka voi olla sen pari kolme viikkoa pidempään kuin normaalisti, Pärmäkosken valmentaja Matti Haavisto avasi tiedotustilaisuudessa.

Pärmäkosken viime kauden alku meni piloille sairastelun vuoksi, ja hän joutui rakentamaan kuntonsa uudelleen. Lopulta kauteen mahtui myös hyviä sijoituksia: Tour de Skin kokonaiskilpailu päättyi viidenteen sijaan ja MM-kisoissa hän ankkuroi naisten viestijoukkueen yllättäen MM-pronssille.

Paluu vanhaan

Tällä kaudella Pärmäkosken harjoittelua on muutettu muistuttamaan enemmän Etelä-Korean 2018 olympialaisten ja Lahden 2017 MM-kisoja edeltävää rytmitystä.

– Harjoittelua muutettu viime kaudesta. Huomasin, että olin silloin väsynyt ja lisäksi tuli sairasteluja. Viime keväänä huilasin varmaan monien vuosien väsymykset pois. Nyt on tosi hyvä ja fressi olo, valuuttaa Krista Pärmäkoski.

Pyeongchangin olympialaisista Pärmäkoski palasi mitalien määrässä parhaana suomalaisurheilijana yhden hopeamitalin ja kahden pronssimitalin kanssa. Hopeaa Pärmäkoski sai 30 kilometrin perinteisellä matkalla ja pronssimitalit irtosivat 10 kilometrin vapaan hiihtotavan kilpailusta ja 15 kilometrin yhdistelmäkisasta.

Pekingissä olympiahiihdot käynnistyvät naisten yhdistelmäkilpailulla 5. helmikuuta ja päättyvät sunnuntaina 20. helmikuuta naisten 30 kilometrin vapaan hiihtotavan yhteislähtökilpailuun. 10 kilometriä hiihdetään puolestaan 10. helmikuuta perinteisellä tyylillä.

Jos viime vuosi oli Pärmäkoskelle välivuosi korkeanpaikanharjoittelusta, on tänä vuonna palattu vanhaan aikaan ennen koronaa. Korkealla harjoittelu on tärkeää, sillä Pekingin talviolympialaisissa hiihtoladut sijaitsevat lähes 2 000 metrin korkeudessa.

Krista Pärmäkoski saavutti Etelä-Koreassa kolme mitalia. Kuva: JEON HEON-KYUN / EPA / All Over Press

Myös muussa tekemisessä on huomioitu korkeat kisaladut. Pärmäkosken tavoitteena onkin pudottaa painoa muutama kilo.

– Mitä pienempi urheilija, sitä vähemmän kuluttaa ylämäissä. Korkealla se korostuu. Jos pystyy menemään vähän pienemmällä energialla, säästyy energiaa.

Projektissa avustaa uusi ravintovalmentaja Merja Kiviranta, joka on liittynyt Pärmäkosken tiimiin.

– Halusimme optimoida painon Pekingiin ja halusimme asiantuntijan siihen mukaan, jottei se lähde väärille raiteille. Seuraamme, että paino tippuu järkevästi ja se ei vaikuta suorituksiin, Pärmäkoski avaa.

– Olemme kiinnittäneet huomiota, että saan oikeassa suhteessa hiilareita, rasvoja ja proteiineja. Kun sitä on tarkemmin katsonut, on jaksanut harjoitella paremmin. Unenlaatu ja yleisvire on ollut hyvä.

Myös fysiikkavalmentaja Tommi Pärmäkosken kanssa on keskitytty enemmän nopeusvoimaan lajinomaisten harjoitusten kautta.

– Kun on tullut enemmän ikää, niin nopeuspuolesta on pidettävä entistä enemmän huolta. Se on ollut kuitenkin minun vahvuuteni, kun olen pärjännyt jollain tasolla sprtinteissä.

– Erinäköisiä hyppysarjoja yhdellä ja kahdella jalalla, korokkeelle ja korokkeelta alas. Toki olemme tehneet voimaakin, mutta harjoittelua on vähän muutettu ja haettu sitä kautta hermotusta ja kadonnutta nopeutta takaisin, Krista Pärmäkoski jatkaa.

Maski mukana jatkossakin

Viime kauden sairastelujen jälkeen Pärmäkoski vakuuttaa kuitenkin pysyneensä terveenä. Urheilijan elämä oli kurinalaista toki jo ennen koronapandemiaakin, mutta koronapandemian jälkeen terveysturvallisuuteen on kiinnitetty vielä tavallista enemmänkin huomiota.

– Varmasti joukkueessa on käytäntönä jatkossakin, että pidämme maskeja ainakin mukana. Omalla kohdallani maski on varmaan mukana koko urheilu-uran ajan. Kesällä viruksia on vähemmän, mutta syksyllä ja talvella uskon, että ainakin sisätiloissa sitä käytetään.

Krista Pärmäkoski kärsi viime vuonna alkukaudesta sairastelusta, mikä pilasi osaltaan myös Rukan maailmancup-kilpailun. Kuva: Yle/Tomi Hänninen

Pärmäkoski avaa kilpailukautensa marraskuussa Oloksella. Ensimmäinen maailmancupin osakilpailu on vuorossa Rukalla marraskuun lopussa. Ennen helmikuussa käynnistyviä olympialaisia Pärmäkoski aikoo kilpailla maailmancupin osakilpailujen lisäksi Tour de Skillä.

– Lähdemme varmasti Tourille, mutta emme ole päättäneet, hiihdämmekö loppuun asti, valmentaja Haavisto päätti.

Lue myös: