Suomalaisten rakastama F1-talli ajautui vuosien syöksykierteeseen – johtoportaassa tapahtunut vallankumous aloitti McLarenin uuden nousun huipulle

Entisen huipputallin orastava uusi nousu pohjautuu tallin johtoportaan muutoksiin, Mercedeksen moottoreihin sekä kuljettajakaksikon dynamiikkaan.

Daniel Ricciardo juhlistaa voittojaan "shoeylla" eli juomalla kuohujuomaa kengästään. Lando Norris ja Daniel Ricciardo kaatoivat myös tallipomolleen Zak Brownille kengällisen Monzan kaksoisvoiton kunniaksi. Kolmanneksi ajanut Valtteri Bottas ihmettelee touhuja taustalla. Kuva: XPB Images / All Over Press

McLaren on kahdeksalla valmistajien maailmanmestaruudellaan formula ykkösten historian kolmanneksi menestynein talli. Ferrarilla mestaruuksia on 16 ja Williamsilla yhdeksän. Suomalaisten sydämiin todelliseksi mahtitalliksi hopeanuolet ampui ennen kaikkea Mika Häkkinen, joka voitti McLarenilla mestaruudet 1998 ja 1999.

Suomalaisista tallissa ovat ajaneet lisäksi Keke Rosberg (1986), Kimi Räikkönen (2002–2006) ja Heikki Kovalainen (2008–2009).

Häkkisen ensimmäinen mestaruuskausi on kuitenkin sama, jolloin McLaren on viimeksi voittanut valmistajien MM-tittelin. Kuljettajien tittelin talli on saanut 2000-luvulla kerran, kun Lewis Hamilton ajoi brittitallissa ensimmäisen mestaruutensa kaudella 2008.

Vielä 2011 McLaren sinnitteli toiseksi valmistajien taulukossa, mutta sitten alkoi jyrkkä ja kivinen lasku. Kaudella 2017 McLaren jäi sellaisten tallien kuin Haasin ja Toro Rosson taakse ollen valmistajien pisteissä yhdeksäs, viimeistä edellinen. Samalle sijalle talli oli jäänyt jo 2015.

Mutta kuukausi sitten Monzassa jysähti, kun McLaren nappasi koko kauden 2021 ensimmäisen kaksoisvoiton. Toki Daniel Ricciardon voitto ja Lando Norrisin kakkossija vaativat sarjan kärkinimien Lewis Hamiltonin ja Max Verstappenin dramaattisen kolaroinnin.

Edellisen kerran McLarenin kuski oli noussut korkeimmalle palkintokorokkeelle kauden 2012 viimeisessä kisassa, kun Jenson Button otti uransa 15:stä voitosta viimeisen. McLarenin edellinen kaksoisvoitto oli kaudelta 2010 (Button ja Hamilton).

Taustalla Ron Dennisin tyly syrjäyttäminen

Onko McLaren palannut huipulle? Onko "uusi nousu" rakennettu kestävälle pohjalle ja voiko McLaren haastaa jatkossa jopa kärkitallit Red Bullin ja Mercedeksen?

Tällä kaudella McLaren taistelee MM-sarjan kolmossijasta Ferraria vastaan, ja koronan riivaamalla kaudella 2020 se päihitti siinä kisassa niukasti Racing Pointin.

Yle Urheilun F1-asiantuntijan Jukka Mildhin mukaan kehitys johtuu McLarenin koko omistuspohjan ja johdon muutoksista pitkällä aikavälillä, noin kymmenen viime vuoden aikana. Legendaarinen Ron Dennis pakotettiin vuonna 2016 luopumaan paikastaan McLaren Groupin puheenjohtajana ja toimitusjohtajana. Siihen päättyi vuodet 1981–2009 tallipäällikkönä toimineen Dennisin 35-vuotinen ura McLarenin F1-tallin johdossa.

McLarenin Lando Norris Turkin GP:n harjoituksissa. Kuva: All Over Press

Kun Ricciardo ja Norris ajoivat Monzassa kaksoisvoiton, kommentoi Mika Häkkinen kansainvälisen vedonlyöntiyhtiön sivuilla, että "McLarenin uusi strategia tuottaa tulosta". Häkkinen kehui nykyistä johtajakaksikkoa Zak Brownia ja Andreas Seidlia.

– Se lähtee ihmisten johtamisesta. McLaren on perinteisesti, jos katsotaan sinne Häkkisen aikoihin, ollut aika kylmä organisaatio. Dennisin tapa toimia ei kuulu tähän nykypäivään, vaikka hän olikin menestynyt ja kaikki kunnia siitä. Kulttuurinmuutos ja omistajapohjan vahvistaminen ovat isoja asioita taustalla, Mildh arvioi.

Mildh sanoo, että yhdysvaltalainen Brown, 49, on tehnyt hienoa ja rohkeaa työtä tallin johdossa. Hän ymmärtää F1-sarjan sekä kaupallisen että urheilullisen toimintalogiikan. Brown rekrytoi esimerkiksi Seidlin, 45, tallin tekniseksi johtajaksi lajin ulkopuolelta.

Daniel Ricciardo (oik.) ja Lando Norris (vas.) juhlivat Monzassa 12. syyskuuta kaksoisvoittoa. Palkintopallilla mukana oli myös tallipomo Zak Brown. Kuva: Florent Gooden / LiveMedia / Shutterstock / All Over Press

Muun muassa viime syksynä McLaren vahvisti rahoituspohjaansa tekemällä suuren, noin 200 miljoonan euron arvoisen osakekaupan yhdysvaltalaisen sijoitusyhtiön MSP Sport Capitalin kanssa.

– Sitoutumisen taso siihen, että McLaren halutaan nostaa uuteen kukoistukseen, on iso osa uutta strategiaa. Tehdään päätös ja hommataan resurssit siihen, sekä taloudelliset resurssit että henkilöresurssit, Mildh tiivistää.

"Paluu Mersulle ehdottomasti tärkeä siirto"

Yksi uuden liidon syistä on brittitallin paluu moottoriyhteistyöhön Mercedeksen kanssa. Mercedes toimitti McLarenin voimanlähteet vuosina 1995–2014, mutta sitten McLaren lähti harharetkelle Hondan kanssa. Hondan vehkeistä McLaren vaihtoi Renault'lle, jolloin käyrä jo kääntyi noususuuntaan. Mercedeksen moottorilla vauhti on vielä parempaa, mikä ei ole yllätys.

– McLaren on tehnyt aiemmin vääränlaisia moottoriratkaisuja. Se ei välttämättä johdu moottorintoimittajista pelkästään, vaan yhteistyötä Hondan ja Renault'n kanssa ei vain saatu toimimaan. Tallin johtamistapa oireili myös näihin sopimuksiin. Nyt talli on saatu toimimaan ja sen lisäksi Mercedeksen moottorit ovat formula ykkösten parhaita, vaikka Honda alkaakin olla samoilla viivoilla, Mildh pohtii.

– Paluu Mersulle on ollut ehdottomasti tärkeä siirto McLarenille. Uskon, että paitsi teknisesti niin myös yhteistyö Mercedeksen insinöörien kanssa on toimivaa. Tulokset sen näyttävät – kehitys on aika huimaa tällä hetkellä.

Mildh muistuttaa vielä, että McLaren oli Dennisin aikana yltiöperfektionistinen talli, jonka menestyminen perustui moottorivalmistajan vahvaan "tehdastallin" asemaan. Esimerkiksi 1980–1990-lukujen taitteessa McLarenin menestyksen takana oli vahvasti Ayrton Sennaakin tukenut Honda.

McLaren menetti asemansa Mercedeksen tehdastallina, kun saksalaisyhtiö palasi F1-sarjaan omalla nimellään kaudeksi 2010. Mildh kuitenkin uskoo McLarenin tähtäävän jälleen tehdastalliksi, kun Porschen tai Audin kaltaiset pelurit tulevat mukaan moottoreiden muuttuessa seuraavaan versioon vuonna 2025.

Ensi kaudeksi F1-autot muuttuvat valtavasti. Sääntömuutoksien taustalla on muun muassa sarjan halu helpottaa ohittamista.

– McLarenilla riittävät resurssit tehdä hyvää autoa nyt kaudella 2021 ja samaan aikaan kehitellä kauden 2022 uudenlaista autoa. Johtamisen ja osaamisen puolesta heillä on kyky viedä näitä kahta projektia eteenpäin. Kyllä siellä panostetaan oikealla tavalla ja uskon, että pystyvät taloudellisesti toimimaan kulukaton ylärajoilla jatkossakin, sillä omistajat ovat sitoutuneita.

Kun säännöt muuttuvat, voidaan kaudella 2022 nähdä yllättäviä onnistujia tai epäonnistujia. Mildh kuitenkin uskoo, että ensi kaudellakin ennakkosuosikkeja ovat Mercedes ja Red Bull sekä mahdollisesti Ferrari.

Kuljettajatilannekin on hanskassa. Norris on vasta 21-vuotias, mutta ajaa tallissa jo kolmatta kauttaan. Ricciardo, 32, siirtyi talliin viime kauden jälkeen Renault'lta, ja vaikka alkukausi oli hankala, oli Monzan voitto taas osoitus aussin kyvyistä.

– Voi sanoa, että McLarenilla on edullinen vaihtoehto kasvattaa tallia, eli huippukuljettaja hyvällä rahalla tekee huipputulosta, Mildh sanoo viitaten Norrisiin.

Ricciardokin on erittäin nopea kuski, joka pystyy vaatimustasollaan, kokemuksellaan ja positiivisella luonteellaan kehittämään tallia ja autoa, Mildh uskoo.

– Keskeistä on se, että Ricciardokin on nyt ottanut voiton, mutta se ei ehkä pitkässä juoksussa riitä, jos Norris ajaa niin hyvin kuin esimerkiksi Sotshissa viime kisassa ajoi. Näille kahdelle voi tulla vielä tiukka kamppailu, mutta toisaalta terveesti hoidettuna se voi olla tehokas ja potentiaalinen kaksikko tallille.

F1-kausi jatkuu viikonloppuna Turkin osakilpailulla Istanbulissa. McLarenin osakkeita voi sunnuntain kisassa nostaa se, että Hamilton sai kymmenen lähtöruudun rangaistuksen, koska ottaa käyttöön uuden moottorin, ja Ferrarin Carlos Sainz ottaa kokonaan uuden voimanlähteen käyttöön, mikä tarkoittaa starttia porukan hänniltä.

Lue lisää: