Emma Kimiläinen teki kesällä kovan päätöksen – insinöörin vaihtamisesta alkoi nousukiito, joka voi huipentua viikonloppuna jättipottiin

W Series -formulasarjassa kisaava Emma Kimiläinen on vaikean alkukauden jälkeen löytänyt oikean vireen. Onnistuminen aika-ajoissa on tärkeä osa päätösviikonlopun menestystä.

Suomalaiskuljettaja Emma Kimiläisen kausi on sujunut nousujohteisesti. Kuva: Getty Images

Emma Kimiläisen kausi naisten W Series -formulasarjassa huipentuu viikonloppuna kahteen kilpailuun Yhdysvaltain Austinissa.

Mestaruus on kolmantena sarjassa olevalle suomalaiselle teoriassa mahdollinen, sillä edellä olevat brittiläiset Alice Powell ja Jamie Chadwick ovat tasapisteissä 34 pisteen päässä Kimiläisestä. Austinin kahdessa kisassa on jaossa vielä enimmillään 50 pistettä.

Kimiläiselle ei ainoastaan riitä molempien kilpailuiden voitto, koska Powellin ja Chadwickin tulisi lisäksi sijoittua kuudenneksi tai huonommin molemmissa kilpailuissa. Kimiläinen itse miettii vain mestaruutta.

– Sellainenkin tilanne voi tulla, että aika-ajoissa kilpakumppaneille tapahtuu jokin tekninen ongelma, joka ratkaisee molempien kilpailuiden lähtöruudun, Kimiläinen kertoo Yle Urheilulle.

– Jos auton perää lasketaan puoli milliäkin alaspäin, muuttuu auton käyttäytyminen totaalisesti. Se on niin pienistä asioista kiinni.

Yhdysvalloissa ajetaan perjantaina harjoitukset, kun taas lauantain aika-ajoissa ratkaistaan molempien kilpailuiden lähtöruudut. Paras kierrosaika määrää paikan lauantai-illan kilpailussa, toiseksi paras aika sunnuntaiaamun kisassa.

Ajoaikaa kuljettajilla on puoli tuntia, jonka Kimiläinen uskoo Austinin radalla riittävän noin 15 kierrokseen.

– Ei kannata käyttää viittä minuuttia auton säätöihin, koska siinä menee jo lähes kolme kierrosta pois ajamiselta. Pyritään siihen, että pysähdyttäisiin ainoastaan tasoittamaan rengaspaineita.

Juttu jatkuu grafiikan jälkeen.

Aika-ajojen merkityksen korostuminen ei Kimiläisen mukaan vaikuta hänen valmistautumiseensa. Hän kertoo kierrosaikojensa olevan usein kymmenyksen sisällä. Kunhan on radalla mahdollisimman pitkään, pystyy lopussa tiristämään parhaat kierrosajat.

– Aika-ajon loppupuolella tulevat nopeimmat kierrokset, koska W Seriesissa käytettävät renkaat kuluvat eri tavalla kuin F1-sarjan valmistajan. Uskon, että aika-ajot ovat hankalammat sellaisilla kuljettajilla, joiden on vaikea saada monta hyvää kierrosta putkeen.

W Series on tiedottanut, että tämän kauden kahdeksalle parhaalle kuljettajalle on tallipaikka ensi kauden sarjaan.

Chadwick, Powell ja Kimiläinen ovat jo varmistaneet tallipaikan ensi kaudelle. Kimiläinen uskoo, että kärkikaksikolla tulee olemaan tiukka taisto mestaruudesta. Hän itse taasen on tietynlaisessa turvassa kolmannella sijalla.

– Minä pyrin vain voittamaan kilpailut, kun taas Chadwick ja Powell yrittävät päästä toinen toistaan ennen maaliin. Siinä mielessä minulla on etulyöntiasema heihin nähden.

Kärkikolmikko eli Jamie Chadwick (vas.), Alice Powell ja Emma Kimiläinen palkintokorokkeella Hollannin kilpailun jälkeen. Kuva: Joe Portlock / Formula 1 / Getty Images

Insinöörin vaihdos auttoi tahmean alkukauden jälkeen

Kimiläinen kertoo toisen kautensa W Seriesissä alkaneen tahmeasti. Heti ensimmäisessä kilpailussa hänelle sattui pieni virhe, joka Kimiläisen omasta mielestä tapahtui kilpailutilanteessa.

– Sain siitä aika raskaat rangaistukset ehkä ikään kuin esimerkkinä, että tällaista ei W Seriesissä sallita.

Itävallan kilpailussa suomalainen kolaroi alankomaalaisen Beitske Visserin kanssa. Kimiläinen katsottiin syylliseksi ja hän sai kolmen lähtöruudun rangaistuksen (siirryt toiseen palveluun).

Tuolloin sanktio tuntui Kimiläisestä kohtuuttomalta, kun kolarin myötä hän menetti ensimmäisen kisan pisteet. Toisessa kilpailussa hän kuitenkin ajoi kuudennelta lähtöruudulta kolmanneksi.

Lisäksi alkukaudesta hänellä oli ongelmia autonsa kanssa, eikä hän saanut haluamiaan muutoksia siihen. Yhteistyö tiimin silloisen insinöörin kanssa ei toiminut ja kaikki "oli vähän puurtamista".

Heinäkuun lopulla ajetun Unkarin kilpailun jälkeen Kimiläinen tuli siihen tulokseen, että hän on tehnyt kaikkensa yhteistyön parantamiseksi, eikä se silti toimi. Kimiläinen vaihtoi insinööriä kauden puolivälissä ja "siitä homma alkoi rullaamaan".

– Sitten ollaan oltu sillä tasolla, millä olisi oltu koko kausi. Belgian Spassa ja Hollannin Zandvoortissa auto oli tasan tarkkaan niissä säädöissä, mihin halusin saada sen ensimmäisestä kisasta lähtien.

Kimiläinen nappasi kauden ensimmäisen voittonsa elokuussa Spassa.

Kimiläinen kertoo, että uusi insinööri Danny King ei valitettavasti päässyt mukaan Yhdysvaltoihin, mutta keskusteluyhteys ja ohjeistaminen on kuitenkin pelannut.

Mukana oleva insinööri onneksi ymmärtää, millaiseksi kuljettaja auton haluaa ja suostuu ne säädöt myös tekemään. Kimiläisen mukaan tilanne on paljon parempi alkukauteen verrattuna.

Lajin suosio kasvaa ja antaa tilaa erilaisille sarjoille

Kimiläinen kehuu W Seriesiä vuolaasti. Hän kertoo toiminnan olevan hyvin ammattimaista ja kuskien olevan tärkeässä roolissa, "niin sanottuja tähtiä".

Lisäksi Kimiläinen kokee, että sarjan ansiosta tapahtuu paljon hyviä asioita monimuotoisuuden ja tasa-arvon puolesta. Hän odottaa sitä, milloin konkreettisia tekoja nähdään myös F1:n puolella.

– Muutos alkaa puheista, asenteiden muuttumisesta ja näitä seuraavat teot. Ainakin naisten näkökulmasta katsottunua isoin muutos lähti metoo-liikkeestä ja sen osatekijöistä. Lyhyessä aikataulussa on tapahtunut paljon hyvää lajin kannalta.

Kimiläinen kokee, että sarja haluaa aidosti viedä autourheilua eteenpäin, uudistaa lajia ja avata ovia kaikille. Sarjan tavoitteena on olla seuratuin naisten urheilulaji.

– Muutaman vuoden päästä olisi tarkoitus tulla uudempia autoja, jotka menisivät ikään kuin F1- ja F2-sarjojen väliin.

Formuloiden suosio kasvaa (siirryt toiseen palveluun). Kimiläinen toivoo, että se toisi tilaa erilaisille sarjoille, eikä synnyttäisi vain "yhtä isoa jättiläistä, joka vie monopolina kaiken huomion".

– Ihmisten löydettyä esimerkiksi W Seriesin pariin, moni on sanonut huomanneensa pitävänsä siitä enemmän kuin F1-sarjasta. Monia mahdollisuuksia on, kun näkyvyys kasvaa. Kuvittelisin, että ideaalitilanne naisten sarjalle olisi, jos F1-tiimit lähtisivät siihen mukaan.

Tällä kaudella W Series on ollut mukana F1-kiertueella. Kimiläinen kuitenkin uskoo, että sarjalla on jatkossa ajatus järjestää myös omia kisoja ja kansainvälistyä levittäytymällä muun muassa Aasiaan.

– Ensimmäisellä kaudella oli kuusi kilpailua, nyt kahdeksan, joten olisiko ensi kaudella jo 10–12? Muutaman vuoden päästä voisi toivoa käynnistyvän kunnon mestaruussarja vähintään 20 kilpailun voimin.

Emma Kimiläinen (7) aloitti paalulta Alankomaiden kilpailussa. Kuva: Clive Rose / Formula One / Getty Images

Viimeisten kilpailuiden onnistuminen voi olla kiinni harjoituksista

Kimiläinen odottaa päätösviikonlopulta hyviä kilpailuita, vaikka tietää Austinissa olevan todella kuuma. Hän sanoo, että lisäksi W Seriesin kilpailut ajetaan lähtökohtaisesti päivän kuumimpina aikoina.

Viikonlopun aikana pidon määrä radalla kasvaa, koska F1:n ja muiden sarjojen autot ajavat siinä.

Kimiläiselle rata on entuudestaan tuntematon, mutta hän voitti viime kaudella simulaattorilla ajetun osakilpailun radalla.

– Siinä mielessä myös hyvä fiilis. Onnistuin voittamaan, vaikka olen todella huono simulaattorilla, Kimiläinen vitsailee.

Tallitiimi pyrkii etukäteen miettimään rataprofiilia: paljonko on oikealle kääntyviä mutkia, onko korkeuseroja tai pitkiä suoria? Kaikki tämä käydään läpi, pyritään saamaan auto teoriassa kuntoon ja muokataan varikolla sen mukaan, mitä todellisuus on.

Kaiken pitäisi mennä nappiin jo harjoituksissa.

– Tässa sarjassa on huomannut, että jos harjoituksissa pärjää, silloin myöskin aika-ajo menee nappiin. Se, joka on paalulla, usein myös voittaa kilpailun.

Tallipaikan ensi kaudelle varmistanut Kimiläinen kertoo, että aikoo jatkaa sarjassa.

– Sitä en vielä kuitenkaan tiedä, missä tiimissä ajan ja millaista sopimusta tarjotaan.

Mutta voitaisiinko jo ensi vuonna nähdä seuraava nainen F1:ssä?

Kimiläinen kertoo, että niin ei voi tapahtua, koska yhdelläkään naiskuljettajalla ei ole riittävästi superlisenssipisteitä. Formula ykköksiin päästäkseen tarvitaan 40 superlisenssipistettä.

W Seriesin seitsemännen ja kahdeksannen kierroksen aika-ajot kisataan lauantaina kello 19.10–19.40. Lauantaina ajetaan kello 01.25–02.00. Sunnuntaina kilpaillaan kello 19.05–19.40. Lähetykset katsottavissa Allentella.

Lue myös: