Hyppää sisältöön

Kovia kokenut Suomen pyöräilijä Jaakko Hänninen luo uraa ranskalaistallissa ja elää unelmaansa – "Ilman kypärää en olisi tässä"

Kolmatta kauttaan AG2R Citroen -tallissa kisaava Jaakko Hänninen unelmoi lähitulevaisuudessa Ranskan ympäriajosta.

Jaakko Hännisen haaveena on ajaa Ranskan ympäriajossa ranskalaistallissa. Kuva: KBLB_ACT

Mies voi lähteä Etelä-Karjalasta, mutta Etelä-Karjala ei voi lähteä miehestä. Sanonta pätee erinomaisesti Suomen ykkösmaantiepyöräilijään Jaakko Hänniseen, joka on viettänyt aikaa kotiseudullaan Ruokolahdella.

Suurimman osan vuodesta Ranskassa asuva Hänninen, 24, haluaa viettää ylimenokaudella laatuhetkiä nimenomaan kotimaakunnassaan. Hän hakee latausta seuraavalle ammattilaiskaudelleen.

– Osa ajajista suuntaa etelän lämpöön aurinkoon, mutta luonto vetää minua puoleensa. Sen takia tulen aina kotikulmilleni, kun mahdollista. Sienestän ja liikun metsässä, niin arkiselta kuin kuulostaakin, Hänninen paljastaa Saimaan rantamaisemissa.

– Pyöräily on silti aina taka-ajatuksissa, sillä liikkuminen on minulla aina niin lähellä sydäntäni. Ei pyöräilyä ihan puhtaasti voi unohtaa tuosta vain, hän toteaa hymyillen.

Helmikuussa kolmannen täyden kautensa ranskalaisessa AG2R Citroen -tallissa aloittava Hänninen tiedostaa oman roolinsa.

– Huippupyöräily on puhtaasti joukkueurheilua. Kilpailukalenteri määrää sen, millaisessa roolissa joukkueessa ajetaan. Minä olen mäkipainotteinen enkä niinkään tasamaan kuski, Hänninen taustoittaa.

Hänninen on koittanut irtaantua ammattipyöräilystä hetkeksi. Uusi kausi pyörähtää käyntiin jälleen helmikuussa, mitä varten on kerättävä energiaa. Kuva: KBLB_ACT

Hän luonnehtii itseään ennenkaikkea monipuolisuusajajaksi, joka on aina valmis sitoutumaan rooliin kuin rooliin ammattilaisen tinkimättömällä asenteella: kaikki oman tallin puolesta.

– Jossakin kisassa minulla saattaa olla enemmänkin kapteenin rooli. Joskus kisatehtäväni on uhrautua jonkun toisen kuskin eteen. Joukkueenjohtaja määrittelee aina ajajien roolit ja kilpailukohtaiset tavoitteet.

Vaatimaton ja kohtelias Hänninen kommentoi maltillisesti sitä, miten arvostettu hänen roolinsa on tallissa.

– Olen tyytyväinen rooliini joukkueessa ja olen mielestäni täysin integroitunut siihen. Osaan kielen ja tulen myös kaikkien kanssa toimeen. Olen pystynyt ei-ranskalaisena kuljettajana lyömään tallissa jalkaa oven väliin.

"Solisluutani en ole saanut vielä murrettua"

Hänninen on ollut kovan onnen huippupyöräilijä. Hänen kohdallaan ei tarvitse puhua edes loukkaantumisista vaan puhtaasti tapaturmista, joista toipuminen on vienyt oman aikansa.

Hännisen tapaturma- ja onnettomuushistoria pyöräilyssä on valitettavan kova. Häntä on koeteltu ankaralla kädellä niin fyysisesti kuin henkisestikin. Lista on pitkä.

– Rintalasta sekä pikkurilli ovat murtuneet. Onneksi murtumia ei ole tullut enempää. Esimerkiksi solisluutani en ole saanut vielä murrettua, vaikka se on meille eräänlainen ammattitauti, hän sanoo.

– Ihovaurioita on tullut lonkkiin ja kyynärpäähän. Polvetkin ovat ottaneet iskuja, mutta ne ovat onneksi pieniä vaurioita.

Hännisen uralle on mahtunut lukuisia tapaturmia. Kuva: 2021 Getty Images

Pahimpia hetkiä oli, kun Hänninen kolaroi Lombardian ympäriajossa ja löi päänsä asfalttiin.

– Täytyy sanoa, että kypärä pelastaa. En seisoisi tässä, jos siinä tilanteessa ei olisi ollut kypärää pelastamassa, Hänninen toteaa vakavana.

– Rintalastan murtuma on ollut varmasti pahin tapaturmani, hän jatkaa.

Kisoissa tapahtuneilla tapaturmilla on ollut hintansa.

– Loukkaantumiset ovat hieman jarruttaneet kehitystäni, ei siitä mihinkään pääse. En ole ottanut kehittymisessä takapakkia loukkaantumisten takia, mutta kehitys on tasaantunut, Hänninen myöntää avoimesti.

Nuori suomalaisajaja ei ole jäänyt kiinni tapahtuneeseen, vaan fokus on entistä vahvemmin ajamisessa. Tapaturmista on noustava ajatuksen tasolla.

– Tärkein oppi kaikista tapaturmista on se, ettei niistä saa jäädä mitään korvien väliin. Jos niitä alkaa miettimään, niin silloin saattaa alkaa pelkäämään lähituntumalla ajamista.

Tärkeintä on palaute joukkueelta ja joukkuekavereilta

Syksyllä 2019 ammattilaisuransa AG2R La Mondiale -tallissa aloittanut Hänninen on saanut todeta, että nuoren suomalaisen loikka ammattilaisuralle ei ole ollut helppo.

– Amatöörinä luulin, että pystyn ammattilaisena ajamaan tietyllä tasolla, mutta todellisuus valkeni minulle aivan toisenlaisena. Jouduin ottamaan aivan uudenlaisen näkökulman ajamiseen, puhutaanhan pyöräilyn korkeimmasta tasosta, hän sanoo.

Urakehityksen suhteen Hännisen puheesta paistaa läpi raaka realismi. Jalat ovat eteläkarjalaisella tiukasti maan pinnalla.

– Muutama vuosi on ollut loukkaantumisten sävyttämä, mutta olen tyytyväinen urakehitykseeni ammattilaisena. Olen tyytyväinen asemaani joukkueessa ja minulla on vielä vuosia sopimuksestani jäljellä eli varmoja ajovuosia tallissa on vielä edessä.

– Molemmat osapuolet eli talli ja minä olemme sitoutuneet omaan kehitykseeni ajajana, Hänninen vakuuttaa.

Vastoinkäymisistään huolimatta Hänninen on tyytyväinen kehittymiseensä ranskalaistallissa. Kuva: KBLB_ACT

Helmikuussa käynnistyvällä kilpailukaudella Hännisen rooli AG2R Citroen -tallissa ei luultavasti muutu ainakaan merkittävästi.

– Veikkaan, että asemani joukkueessa on tulevalla kaudella samanlainen kuin nyt. Jossakin kisassa saatan olla kapteenin roolissa, jossakin toisessa kisassa apukuljettajan roolissa, hän arvioi.

– Roolini lienee sekoitus eri rooleista. Toivon, että kaudesta tulisi ainakin ehjä ilman loukkaantumisia.

Missä asioissa koet, että asemasi ranskalaistallissa on erityisen vahva uuden kauden lähestyessä?

– Tärkeintä on kaikki se palaute, mitä saan joukkueen johdolta ja joukkuekavereilta. Minun on vaikea arvioida, missä asioissa asemani joukkueessa on erityisen vahva. Kaikki tämä tulee joukkueen puolelta, Hänninen pohtii.

– Oma asemani on rakentunut ihan pienistä palikoista. Vaikka siitä, miten hyvin olen oppinut matkan varrella ranskaa, hän jatkaa.

Nizzassa asuva Hänninen on saanut huomata, että ranskalainen kulttuuri on imaissut hänet sisäänsä. Kotoutuminen Ranskaan on ollut nopeaa.

– Olen ranskalaistunut yllättävän paljon, mikä on aika vaikea myöntää. Omista juuristani en halua päästä kuitenkaan eroon. Myönnän, että olen integroitunut monelta osin ranskalaiseen kulttuuriin, mutta ei se minusta ranskalaista tee, Hänninen muistuttaa hymyillen.

Hänninen viihtyy Ranskassa, vaikka eteläkarjalaiset juuret paistavat läpi. Kuva: KBLB_ACT

Unelma Ranskan ympäriajosta

Tavoitteet ja suuret unelmat ajavat urheilijaa aina eteenpäin. Hännisen tulevaisuuden visiot huippupyöräilijänä ovat kirkkaat.

– Haluaisin ajaa kaikki isot ympäriajot ja terveenä ilman pahoja loukkaantumisia, jotka lopettaisivat urani.

Yksi suuri haave nousee Hännisen ajatuksissa nopeasti esiin, kuten kaikilla huippupyöräilijöillä.

– Jos pääsisin ajamaan tässä tallissa Ranskan ympäriajon, se olisi minulle todella iso juttu. Ranskalaisessa tallissa sponsorien ja kotimaan paine olisi hieno kokea. On selvää, että Ranskan ympäriajo on lajin näyteikkuna.

Imatralaisesta Tainionkosken Tähdestä maailman asfalteille ponnistanut Hänninen on tehnyt oikean ammatinvalinnan. Ruokolahtelainen maalaispoika on päässyt ammattilaisurheilijaksi globaalisti kovassa ja arvostetussa lajissa.

– Onhan tämä huippuhomma, että saan tehdä tätä ammatikseni enkä vaihtaisi päivääkään pois. Amatöörinä menin aina ajamaan, vaikka satoi vettä ja nyt joku hölmö vielä maksaa minulle siitä, että menen ajamaan sinne vesisateeseen, Hänninen nauraa makeasti.

Lue myös: