Ratamoottoripyöräilyn maailmanmestaritalli aloittaa valmennustoiminnan Suomessa – Aki Ajo: "Yritämme kilpailla muiden harrastusten kanssa"

Suomessa on tarkoitus ensi vuonna polkaista uudelleen käyntiin ratamoottoripyöräilyn kuljettaja-akatemiatoiminta. Aki Ajo kokee, että hänellä on suorastaan velvollisuus ohjata, auttaa ja kannustaaa nuoria ratamoottoripyöräilyn pariin.

Niklas Ajo opastaa nuorta kuljettajaa. Kuva: Jussi Jäkälä, Yle

Noin kymmenen hengen poikajoukko kuuntelee pienessä tihkusateessa ohjeita niin tarkkaavaisesti ja mölisemättä, että nyt ollaan selvästi jännän äärellä.

Ratamoottoripyöräilyn MM-sarjassa menestystä niittäneen Ajo Motorsport -tallin henkilöstöön kuuluva Matti Kiiveri esittelee kyseiselle poikajoukolle parhaillaan minikokoisen ratamoottoripyörän hallintalaitteita. Ajo Motorsportin Hyvinkään karting-radalla järjestämä tapahtuma on kerännyt paikalle ratamoottoripyöräilystä kiinnostuneita lapsia ja nuoria sekä heidän vanhempiaan. Joukossa on sekä lajia jo harrastavia että uteliaita kokeilijoita.

Ensimetrinsä leiriläiset ajavat varikolle tehdyllä pikkuradalla. Ensin sähkökäyttöisillä minicrosspyörillä ja sen jälkeen vaihteellisilla polttomoottoripyörillä, jotka ulkoisesti ovat kuin täysiverisiä kisapyöriä pienoiskoossa. Niiden moottoreista irtoaa huipputehoa sylinterikoosta riippuen 10–20 hevosvoimaa. Kun tuntuma on haettu, leiriläiset siirtyvät ajamaan karting-radalle.

Hyvinkään karting-radalla oli mukavaa. Kuva: Jussi Jäkälä, Yle

– Tällainen toiminta on meille intohimo sekä tavallaan velvollisuuskin. Ideana on tuoda esille erilaisia mahdollisuuksia moottoripyöräilyn harrastamiseen. Esimerkiksi oman kaluston hankkiminen ei ole välttämätöntä harrastamisen aloittamiseksi. Alamme järjestää matalan kynnyksen kokeilumahdollisuuksia. Tänä vuonna osittain koronatilanteesta johtuen järjestimme vain muutamia tapahtumia pilottityyppisesti, tallipäällikkö Aki Ajo kertoo.

– Moottoriliiton ja muiden yhteistyökumppaneidemme kanssa toteutettavan projektin tavoitteena on saada enemmän harrastajamassaa. Yritämme kilpailla muiden harrastusten kanssa ja tuoda esiin, että tämä ei ole niin monimutkaista tai kallista. Niitä, jotka alkavat harrastaa tosissaan ja määrätietoisesti, pyrimme auttamaan eteenpäin myös kansainvälisesti.

Ensi vuonna järjestetään isojen yleisötapahtumien yhteydessä lapsille ilmaisia kokeilumahdollisuuksia lajiin.

– Ne tapahtuvat sähkökäyttöisillä minicrosspyörillä sekä sähkökäyttöisillä potkupyörillä. Kokeilu on mahdollista ihan muutamasta ikävuodesta lähtien. Yleisötapahtumiin jalkautumisella haluamme tuoda myös esiin sen, että nykyaikaisilla sähkökäyttöisillä moottoripyörillä voidaan harrastaa ilman meluhaittaa. Niitä voidaan myös helposti säätää esimerkiksi kulkemaan pienemmällä huippunopeudella käytettävän tilan mukaan.

Nuoret ovat kiinnostuneita ratamoottoripyöräilystä. Kuva: Jussi Jäkälä, Yle

Ajon mukaan heidän tarkoituksenaan on ensi vuonna polkaista uudelleen käyntiin myös ratamoottoripyöräilyn kuljettaja-akatemiatoiminta, jota talli pyöritti Suomessa muutaman vuoden ajan reilu vuosikymmen sitten.

Kausien 2007–2009 aikana pyörineessä MiniGP Academyssä ratamoottoripyöräilyn alkeita opettelivat aikanaan esimerkiksi Niki Tuuli, Niklas Ajo, Patrik Pulkkinen, jotka sittemmin pääsivät kilpailemaan myös lajin MM-tasolla. Nyt ollaan virittelemässä vastaavan tyyppistä ruohonjuuri – vai pitäisikö sanoa asfalttitason – toimintaa.

– Akatemiaan valitaan talven aikana hakemusten perusteella rajattu määrä kilpailijoita. Heille järjestetään leiri-, koulutus- ja kilpailukausi useamman tapahtuman voimin. Hakemukset tehdään verkossa. Painotus on nimenomaan nuorissa, noin 8–14 vuotiaissa. Kausi tulee sisältämään seitsemästä kahdeksaan yksi- tai kaksipäiväistä tapahtumaa. Kilpailut ajetaan pääsääntöisesti kilparadoilla, kuten Alastaro, Motopark ja Kymiring, joilla ajetaan lyhennettyä rataa SM-osakilpailujen yhteydessä.

Tässä vaiheessa kuvaan astuvat luonnollisesti myös kustannukset. Ajon mukaan reilu vuosikymmen sitten MiniGP Academy -kausi maksoi kuljettajalla noin 4 700 euroa. Nyt tavoitteena on saada hintaa hilattua hieman alemmas.

– Kauden hinta sisältää kaiken: kaluston, huollon, ajovarusteet sekä tapahtumatoiminnan. Todennäköisesti pystymme ensimmäiselle kaudelle ottamaan mukaan 15 osallistujaa. Pidemmällä tähtäimellä tavoitteena on myös järjestää leirejä, joihin voidaan ottaa enemmän osallistujia ja hintaluokka pysymään sadoissa euroissa, Ajo selvittää.

Hyvinkään karting-radalla Ajo seuraa rengasvallin takaa tarkasti nuorten kahvankääntäjien otteita asfalttisyheröllä. Välillä hän käy antamassa varikkoteltalla ajoteknisiä vinkkejä ja tarjoaa haastattelun lomassa tsemppipeukut varikkotietä köröttelevälle pikkukuskille.

– Totta kai sitä aina seuraa – on sitten kyseessä ensikertalainen tai kokeneempi harrastaja – kuljettajan otteita radalla myös ammattimaisesta näkökulmasta. Talentit pystyy havaitsemaan melko aikaisessa vaiheessa. Sanoisin kuitenkin, että nuorilla 8–10 ikävuodesta eteenpäin se kaikkein tärkein asia on aina, että muistetaan tämän olevan hauskaa.

Varikolla tulee vastaan myös Martti Pesonen, edesmenneen maailmanmestari Jarno Saarisen kisakumppani puolen vuosisadan takaa. Pesonen on seuraamassa lastenlastensa ensiaskeleita ratamoottoripyöräilyssä. Pesosen vävy Jukka Pirinen on takavuosien suomenmestari motocrossissa ja hänen motocrossia harrastavat poikansa ovat nyt kokeilemassa, miltä asfaltilla ajaminen maistuu.

11-vuotias Aleksi Pirinen myöntää, että ratakokeilu hieman jännittää. Hienointa on kuulemma se, kuinka paljon pyörää voi kallistaa kurveissa.

Piristen perhe on kiinnostunut ratamoottoripyöräilystä. Kuva: Jussi Jäkälä, Yle

Muutaman metrin päässä Jani Pirttinen auttaa pojalleen ajohanskaa käteen. Moottoriurheilun moniosaaja Pirttinen on paikalla sekä ajovalmentajan että isän roolissa. Pirttinen itse on saalistanut SM-mitaleita aikanaan sekä rallissa että jääratamoottoripyöräilyssä. Hän tuo Aki Ajon tapaan päivän aikana useaan kertaan esiin sen, että monipuolinen harrastaminen nuorena on yksi avaintekijöistä huipulle pyrittäessä.

– Kannattaa harrastaa useita eri urheilulajeja ja moottoripyörälläkin harjoitella monipuolisesti eri alustoilla, Pirttinen sanoo.

Ainakin hänen omassa perheessään edellä mainittu teesi kuulostaa myös toteutuvan, sillä 10-vuotias Aatos Pirttinen kertoo kilpailleensa jo pari kautta motocrossissa ja ajaneensa talvisin jäärataa. Supermotoakin on kokeiltu. Nyt lajirepertuaariin on tulossa vahvasti myös ratamoottoripyöräily.

Santtu Soininen ja Elmo Hämäläinen puolestaan kertovat jo pidempään harrastaneensa asfaltilla ajoa. Soininen naurahtaa pilke silmäkulmassa, että ajaminen alkoi äsken sujua heti paremmin, kun oma isä lähti radalta pois katselemasta. Molemmat pojat ilmoittavat seuraavaksi tavoitteekseen 300-kuutioiseen pyörään siirtymisen. MotoGP-radatkin kuulemma siintävät ajatuksissa, jos taito ja tuuri riittävät sinne asti.

Lähistöllä seisoskeleva Elmo Hämäläisen isä kertoo lajin olevan oikein mukava isän ja pojan yhteinen harrastus.

– Vauhti on aina kiehtonut niin itseäni kuin näköjään poikaakin. Ehkä minä olen sellainen tallipäällikkö ja kannustaja, jätetään valmennushommat osaaville, Jarno Hämäläinen nauraa.

Myös äiti Sanna Hämäläinen seuraa poikansa menoa radalla.

Onko äiti lajista yhtä innoissaan kuin perheen miesväki?

– Ihan mukavasti tässä menee. On kiva katsoa, kun pojilla on hauskaa.

Sanna Hämäläinen kuitenkin myöntää, että moottoriurheiluun liittyvä vaaramomenttikin on joskus pyörinyt mielessä.

– Enää minua ei pelota. Olen aika luottavaisin mielin. Kyllä noilla kuskeilla tuntuu tuolla radalla olevan ihan järki päässä.

Tältä nuorten kuljettajien meno näyttää

Aki Ajo on ratapäivään ilmeisen tyytyväinen.

– Nyt täällä on ollut mukana aika paljon muiden moottoripyörälajien, kuten motocrossin harrastajia. Mutta on täällä ollut kokeilemassa myös jääkiekkoilijoita ja ”mökkimopoilijoita”. Hymy on näkynyt kaikkien kasvoilla. Parin päivän kokeilun jälkeen yleensä into lisääntyy ja vauhti kasvaa.

Ajon vieressä rengasvallin päällä istuva Mico Kuusiluoma kehuu omaa ratamoottoripyöräilykokeiluaan mukavaksi, mutta sanoo silti pysyvänsä jääkiekkoilijana. Ilves-paita kuulemma miellyttää nahkapukua enemmän.

Tallipäällikkö Ajoa kommentti naurattaa, vaikka tässä tapauksessa moottoripyöräily näyttääkin jäävän toiseksi.

Lue myös: