Asiantuntijan mielestä Brasilian F1-kisa oli "täydellinen" – muistuttaa vanhasta trendistä, jonka vuoksi Verstappen selvisi ilman rangaistusta

Brasilian GP:ssä riitti draamaa etenkin kärkitaistelun osalta. Yle Urheilun asiantuntijan mukaan Max Verstappenin reaktio puhuttaneessa tilanteessa oli luonnollinen.

Lewis Hamilton oli yhtä hymyä kilpailun päätyttyä. Tallikaveri Valtteri Bottas kaatoi kuohuvaa britin niskaan. Kuva: Getty Images

– Täydellinen F1-taistelu.

Näin tiviisti Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh sunnuntaisen Brasilian GP:n, joka huipentui loppupuolella Mercedeksen Lewis Hamiltonin ja Max Verstappenin väliseen kamppailuun.

Seitsenkertainen maailmanmestari Hamilton vei lopulta pidemmän korren, vaikka Verstappen onnistuikin estämään kertaalleen röyhkeälläkin liikkeellä brittitähden ohituksen.

– Kyllä tämä kuuluu kaikkien aikojen kilpailujen joukkoon. Hermopeliä, taktikointia, oikeita päätöksiä ja uhkarohkeita tilanteita. Tässä oli kaikki ainekset, mitä kunnon autokilpailuun kuuluu, Mildh linjasi.

Hamiltonin ja Verstappenin välistä taistoa puidaan vielä pitkään. Maailmanmestaruudesta taistelevat kuljettajat kolaroivat jo aiemmin toisensa pihalle Monzassa, eikä tälläkään kertaa kumpikaan halunnut antaa taistelussa periksi.

Kilpailun 48:nnella kierroksella Verstappen ajatti ohitusta hakeneen Hamiltonin ulos radalta, mutta selvisi liikkeestään ilman rangaistusta. Myöhemmin Hamilton sai uuden yrityksen, ja ohitti hollantilaisen selvästi.

Mildhin mukaan Verstappenin reaktio ohitustilanteessa oli luonnollinen.

– Hänen täytyy puolustaa paikkaansa ja aiheuttaa kaikilla mahdollisilla tavoilla harmia Hamiltonille. Tuo paikka oli omalla tavalla turvallinen paikka siihen, kun siinä oli aika paljon tilaa ajaa ulkopuolelle.

Kun mestaruustaisto kiristyy, sääntötulkinnat muuttuvat?

Asiantuntija muistuttaa, että toisen ajattaminen ulos radalta aiheuttaa aina vaaratilanteen. Verstappen voi kuitenkin piiloutua Mildhin mukaan sen taakse, että hänkin joutui jarruttamaan tilanteessa myöhään puolustaakseen paikkaansa, minkä vuoksi hän ajoi tilanteessa leveäksi.

– Se oli kuitenkin vaarallinen tilanne. Kyllähän tällaisista tilanteista on annettu rangaistuksia, kun on pakotettu toinen ajamaan ulos radalta. Silloin on kyse aina vaaratilanteen aiheuttamisesta.

Autot eivät osuneet tilanteessa toisiinsa, mutta tilanteessa oli silti rangaistuksen aineksia. Mildh huomauttaa, että kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun tuomariston tulkinnat vaihtelevat kauden mittaan.

– Tässä näkyi jokavuotinen trendi, että maailmanmestaruustaistelun kiristyessä näitä tulkitaan tuomariston osalta eri tavalla. Silloin pitäisi olla tiukka linja, mutta välillä se saattaa myös höllentyä, Mildh linjaa.

Bottas kritisoi taktiikkaa

Valtteri Bottaksen viikonloppu oli kaksijakoinen. Suomalainen ajoi lauantaina sprinttikilpailun voittoon, mutta menetti sunnuntaina kärkipaikan lähdössä, ja putosi nopeasti kilpailussa kolmanneksi.

– Kilpailu ei mennyt ihan nappiin Bottakselta. Se ei mennyt huonostikaan, mutta alku oli vaisu. Täytyy toki muistaa, että Verstappen pani kaikkensa peliin ja vastus oli todella kova alussa.

– Hänellä oli varmasti kaluston puolesta kaikki mahdollisuudet auttaa Hamiltonia vielä enemmän. Varmasti hän itsekin tietää, ettei kaikki mennyt ihan nappiin, Mildh ynnää.

Valtteri Bottas virnuili kilpailun jälkeen, vaikka ensimmäinen kierros harmittikin ratahaastattelussa. Kuva: Sebastiao Moreira/EPA-EFE/All Over Press

Bottas oli kisan jälkeen pettynyt tiiminsä strategiaan. Suomalainen kritisoi tiiminsä taktiikkaa jo kilpailun aikana ja oli myös kilpailun jälkeen sitä mieltä, että talli olisi saavuttanut kaksoisvoiton yhden pysähdyksen taktiikalla.

– Olisimme voineet ajaa kisan läpi helposti yhdellä stopilla, mutta talli päätti pysähtyä kahdesti. Olen kuitenkin iloinen, että saimme enemmän pisteitä kuin Red Bull, Bottas kommentoi kisan jälkeen.

Mildhin mukaan Bottaksen kritiikki oli myös osin perusteltua.

– Siinä vaiheessa kilpailua Bottas ihan oikeutetusti ajatteli olevansa oikeassa, mutta kilpailu kehittyi eri suuntaan. Hän ehkä ajatteli, että erilaisella taktiikalla he olisivat päässeet ajamaan puhtaaseen ilmaan ja sillä tavalla kontroloineet kilpailua paremmin siinä tilanteessa.

Mildhin mukaan Mercedes teki tilanteessa lopulta oikean ratkaisun. Bottaksen tilanne radalla oli vaikea, sillä hän oli jäänyt yhdessä Sergio Perezin kanssa selvästi kärkikaksikosta.

– Verstappenilla oli niin hirveä hyökkäys päällä, ettei Bottas pystynyt siihen vastaamaan. Tilanne muuttui ja se on normaalia, että suunnitelmia muutetaan kisan aikana, kun asiat eivät mene alkuperäisen suunnitelman mukaan.

Verstappen jäi lopulta yli kymmenen sekuntia Hamiltonista. Kuva: imago images/PanoramiC/All Over Press

Mercedes uskaltaa ottaa myös riskejä

Hamiltonin viikonloppu oli kokonaisuudessaan huima. Seitsenkertainen maailmanmestari sai hylkäyksen aika-ajossa, mutta nousi sprinttikisassa viimeiseltä sijalta viidenneksi. Sunnuntain kilpailussa lähtöruuturangaistuksen vuoksi kymmenennestä ruudusta startannut Hamilton ajoi silti voittoon ja 14 pisteen päähän MM-sarjaa johtavasta Verstappenista.

– Hamiltonin asenne oli todella korkealla, kun ajatellaan hänen hylkäystään ja lähtöruuturangaistusta moottorin osien vaihdon takia.

– Tämä oli Hamiltonilta loistava suoritus, mutta Mercedes oli myös autona todella nopea. Kaikki moottorivaihdot viittaa siihen, että Mercedes hakee uskomatonta tehoa irti moottorista, ja uskaltaa ottaa ottaa riskejä moottoriasetusten kanssa, Mildh painottaa.

Mildhin mukaan F1-sarja on kaivannut jo pidemmän aikaan sitä, että kaksi kuljettajaa taistelee keskenään tosissaan maailmanmestaruudesta.

– Tämä kilpailu antaa odottaa huimaa ratkaisua maailmanmestaruustaistelulle ja F1-kaudelle.

Lue myös: