Sisäpiirissä ollut asiantuntija avaa rallimestari Sebastien Ogierin häikäilemätöntä luonnetta – vaati muilta, mutta ei antanut itse takaisin

Sebastien Ogierista tuli ensimmäinen rallikuljettaja, joka on voittanut vähintään kaksi mestaruutta kolmessa eri tallissa. Entinen kilpakumppani Miikka Anttila kertoo ranskalaisen luonteesta.

Katso Sébastien Ogierin ja Julien Ingrassian uran kohokohdat
Katso Sébastien Ogierin ja Julien Ingrassian uran kohokohdat

Sebastien Ogier on hallinnut rallin MM-sarjaa mielin määrin jo vuosia. Kahdeksas maailmanmestaruus yhdeksään vuoteen varmistui sunnuntaina Monzassa.

Samalla ranskalaisesta tuli ensimmäinen kuljettaja, joka on voittanut vähintään kaksi mestaruutta kolmessa eri tallissa. Aiemmin Ogier, 37, on juhlinut MM-titteliä Volkswagenilla ja M-Sportilla.

– Sebastianilla oli varmasti kauhea nälkä kahdeksanteen mestaruuteen. Hän on vahva ja voitontahtoinen kilpailija ja niin pedantti kaveri, että tekee kaikkensa tuloksen saavuttamiseksi, Yle Urheilun asiantuntija Miikka Anttila kuvailee.

Rallin MM-sarja on ollut lähes koko 2000-luvun silkkaa ranskalaiskuskien dominointia. Ennen Ogierin mestaruusputkea Sebastien Loeb voitti kaikki yhdeksän titteliään perätysten. Vuoden 2003 jälkeen ainoastaan Viron Ott Tänak on pystynyt voittamaan mestaruuden ranskalaiskaksikon ulkopuolelta.

Ogier on kiistatta yksi kaikkien aikojen kuskeista, mutta Anttila ei lähde tekemään vertailua eri kuskien välille. Hänen mielestään eri aikakausia ei voi verrata keskenään.

– Tilanne on tällä hetkellä se, että kilpailu on kovempaa kuin koskaan aikaisemmin. Erot ovat pieniä, eikä helpolla saa mitään, Anttila pohtii.

– Aiempina vuosina menestyminen ei ehkä ole ollut ihan niin vaikeaa kuin tällä hetkellä. Eikä pelkästään rallissa vaan ihan kaikessa urheilussa. Kärki on niin huippuunsa hiottua.

Jari-Matti Latvalan kartanlukijana vuosia toiminut Anttila on toiminut pitkään Ogierin tallikaverina Volkswagenilla. Samasta tallista alkoi Ogierin mestaruusputki. Kuudesta perättäisestä tittelistä neljä ensimmäistä tuli Volkswagenilla, jossa resurssit olivat aina kunnossa.

– Volkswagen tuli MM-sarjaan todella huolella valmistautuneena ja budjetilla, jolla mikään ei jäänyt sattumaan varaan. Ogier on sen jälkeen pystynyt voittamaan myöskin M-Sportilla ja Toyotalla. Ne ovat vahvoja osoituksia hänen taidoistaan ja tekemisen tasosta, Anttila sanoo.

Sebastien Ogierin kartturi Julien Ingrassia päätti uransa Monzassa kahdeksanteen maailmanmestaruuteen. Katso tästä maaliintulo ja mestaruusjuhlat!

Anttila nostaa erityisen kovaksi saavutukseksi M-Sportilla voitetut mestaruudet vuosina 2017 ja 2018.

Volkswagen-aikoina Ogier sai nauttia sarjan ylivoimaisesti parhaasta autosta. Silloin Ogier huomasi Anttilan mukaan, että pahimmat vastustajat ovat omassa tiimissä.

– Vaikka hän itse puhuukin tiimityön puolesta, niin sanon, että siihen aikaan Sebastien ei ihan kaikesta ollut avoin tiedonjakamisessa kaikille muille. Silti hän odotti, että häntä autetaan koko tiimin taholta, Anttila paljastaa.

Anttila kertoo paljon puhuvan esimerkin eräästä Argentiinan rallista. Erikoiskokeella ollut reitti oli epäselvä, ja monen kartanlukijan nuotituksessa kyseinen kohta oli mennyt väärin.

Andreas Mikkelsenin kartanlukija Ola Flöene sanoi paikasta minulle. Mekin olimme ajaneet sen väärin, ja sanoin tietysti Olalle kiitokset, Anttila muistelee.

Ogieria tieto kyseisestä paikasta ei ollut tavoittanut, ja ranskalainen ajoi sen erikoiskokeella väärin. Anttila muistelee, että seurauksena oli aikasakko tai jokin muu rangaistus.

– Sebastien oli kauhean tuimana sen jälkeen ja tuli sanomaan minulle, että miksi en huolehtinut asiaa heidän tietoonsa. Vaikka hän ei pelannut avoimia kortteja muita kohtaan, niin häntä kohtaan olisi sitten pitänyt. En kokenut, että minun tehtäväni oli siinä tilanteessa varmistaa, että tieto oli mennyt kaikille, Anttila kertoo.

Häikäilemättömyydestään huolimatta Ogierin saavutukset ovat rallimaailmassa uskomattoman kovia. Mestaruuksissa hän jää yhden päähän maanmiehestään Loebista, sillä Ogier on ilmoittanut jo aiemmin, ettei aio kiertää ensi kaudella enää täyttä MM-sarjaa.

Lue myös: