Suomalaisittain harvinaisen MM-mitalin voittaneen Niclas Grönholmin tulevaisuuden kuviot auki – siirtyminen täyssähköautoihin kaukana mutkattomasta

Niclas Grönholm jää rallicrossin MM-sarjaan viimeisenä polttomoottoriautoilla ajetun MM-osakilpailun voittajana. Grönholm nappasi kauden päätöskilpailun voitolla MM-pronssia. Aiemmin suomalaisista mitaleille oli yltänyt vain Topi Heikkinen.

Niclas Grönholm tuuletti voittoa ja MM-sarjan kolmostilaa sunnuntaina Nürburgringillä. Kuva: All Over Press

Niclas Grönholm nappasi rallicrossin MM-sarjassa kauden päätteeksi pronssia hurjien vaiheiden jälkeen. Grönholm voitti kauden päätöskilpailun Saksassa Nürburgringillä.

Helpolla voitto ei tullut sunnuntaina. Välierässä Timmy Hansen työnsi suomalaisen ulos radalta, mutta Grönholm nousi viimeiseltä sijalta kolmanneksi ja sitä kautta finaaliin.

Finaalissa Grönholm ajoi kolmantena ruotsalaisten Johan Kristoffersenin ja Kevin Hansenin takana, kunnes kaksikko lähti ylimääräiselle jokerilenkille.

Grönholm pääsi ajamaan kärjessä ja se oli hyvä juttu, koska Grönholm joutui menemään jokerilenkille vasta viimeisellä kierroksella.

– Kakkoskierroksella loppui vesi pissapojasta, mutta ei ollut hätää, kun pääsin ajamaan puhdasta rataa. Ei ollut ketään edessä. Ilmoitin vain radioon, että ei voi mennä lisälenkille, koska tulisin jonkun taakse. Oli pakko mennä sinne viimeiselle kierrokselle. Sain silti ajettua tarpeeksi ison eron, jotta pystyin ajamaan voittoon, Grönholm kuvailee.

Oman mausteensa toivat Nürburgringin rajut olosuhteet.

– Lauantaina ajettiin lumessa ja räntäsateessa. Välillä oli mustaa jäätä. Keliolosuhteet olivat kaikista oudoimmat, joissa olen kilpaillut. Finaali oli itsessään kuitenkin ookoo, Grönholm kuvaili.

Grönholmista tuli samalla historian toinen suomalaiskuljettaja, joka on voittanut rallicrossin MM-sarjassa mitalin. Topi Heikkinen oli MM-hopealla kauden 2014 jälkeen. Se ei kuitenkaan riemunkiljahduksia suomalaisessa aiheuta. Kauttaan Grönholm kuvailee “ihan ookooksi.” Ruotsalainen kärkikaksikko Johan Kristoffersen ja Kevin Hansen olivat kauden mittaan tasaisempia kuin Grönholm.

– Tavoitteet olivat ehkä hieman korkeammalla kauteen lähtiessä. Kaksi kisaa meni penkin alle kauden alussa. Oltiin jopa 30 pistettä perässä niiden jälkeen. Se hankaloitti kirkkaimman tavoittelua, mutta loppukausi oli hyvä. Kolme voittoa ja muutama muu podiumpaikka kuuteen-seitsemään viime kisaan, Grönholm tiivisti.

Niclas Grönholm ajoi voittoon rajuissa olosuhteissa. Kuva: All Over Press

Täyssähköautot hyppäys tuntemattomaan

Grönholm jää myös rallicrossin MM-sarjaan viimeisenä polttomoottoriautoilla ajetun MM-osakilpailun voittajana. Ensi vuonna MM-tasolla siirrytään kilpailemaan täyssähköautoilla.

Siirtymä on kaukana mutkattomasta.

– En tiedä, mitä odottaa. En ole ikinä kilpaillut tai ajanut sähköautolla. On monta haastetta vielä ennen kuin nähdään autot viivalla. Kauden pitäisi alkaa heinäkuussa. Saamme sähkömoottorit tämän hetkisen tiedon mukaan vasta toukokuussa. Ei osaa yhtään kuvitella, millaista tulee olemaan. Varmaan menee muutama kisa ennen kuin homma on hanskassa, Grönholm toteaa.

GRX-SET-tiimissä ajavan Grönholmin tilanne ensi kauteenkin on vielä auki.

– Yritetään jatkaa MM-sarjassa. Mitään virallista varmuutta ei ole, mutta se on tavoite. Katsotaan, millaisella kokoonpanolla sitten. Tavoite on jatkaa niin kuin tähän asti, Grönhom sanoo.

Luottoa tulevaan silti riittää.

– Ei voida lähteä mieli maassa. Nyt tehdään kovasti töitä, että olemme se tiimi, joka on eniten valmis. Muutos ei ole kenellekään helppo. On vain varmistettava, että me olemme parhaiten valmistautuneet, Grönholm sanoo.

Lue lisää: