Asiantuntija tyrmää täysin Max Verstappenin toiminnan – tästä syystä jarrutus oli vaarallinen ja aiheutti törmäyksen: "Ehkä pahin teko"

F1-asiantuntija Jukka Mildh nostaa esiin neljä tärkeintä teemaa yhdestä F1-historian värikkäimmästä kilpailusta. Esiin nousevat Max Verstappenin törkeä jarrutus, Lewis Hamiltonin hermojen kestävyys sekä Valtteri Bottaksen mallikkas ajo.

Max Verstappen joutui pettymään yhdessä kaikkien aikojen F1-kilpailussa. Kuva: Getty Images

Saudi-Arabian Jeddassa sunnuntaina ajettu F1-kauden toiseksi viimeinen osakilpailu oli yksi viime vuosien tai koko lajihistorian dramaattisimmista.

Dramaattisia kisoja Lewis Hamiltonin ja Max Verstappenin raisun mestaruustaistelun vuoksi on toki nähty tällä kaudella muitakin, mutta nyt kisa oli suorastaan outo: kaksi uusintalähtöä, kummallista tuomaripeliä, Verstappenin ja Hamiltonin hämmentävä törmäys ja niin edelleen.

Joka tapauksessa kisan voittoon nousi Mercedeksen Hamilton ennen Red Bullin Verstappenia ja Mercedeksen Valtteri Bottasta. Kauden päätöskisa ajetaan 12. joulukuuta Abu Dhabissa, jonne Hamilton ja Verstappen lähtevät tasapisteissä.

Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh nostaa esiin neljä merkittävää näkökulmaa värikkäästä kilpailusta.

1. Yksi kaikkien aikojen F1-kisoista

Saudi-Arabian GP:ssä nähtiin lopulta kolme starttia. Keskimmäisessä nähtiin eniten draamaa. Kuva: XPB Images / AOP

– Olen ollut monessa kisassa mukana, ja tämä ei mene ihan sinne kärkeen, jos ajatellaan syketasoa ja adrenaliinia, mutta aika korkealle pääsee, aloittaa Jukka Mildh, joka on urallaan toiminut muun muassa Mika Salon ja Nico Rosbergin managerina.

– Tässä kilpailussa oli kaikki se suola, jota autourheilussa parhaimmillaan on, ja se draama, jota urheilijoiden välille voi syntyä. Kaikki se vaaratilanteista jopa henkiseen manipulointiin löytyi tästä kisasta, ja se teki siitä todella viihdyttävän. Uskon, että paitsi yleisön kannalta, oli tämä erinomainen kisa myös lajin vetäjien kannalta. Sekä viihteen että sisällön kannalta huima, hehkuttaa Mildh kisaa.

Aivan näin ei voi kuitenkaan jatkua. Esimerkiksi ennen toista uusintalähtöä nähtiin kummallisia hetkiä.

Ensimmäisessä uusintalähdössä Verstappen oli pystynyt pitämään Hamiltonin takanaan, koska oikaisi mutkassa ja ehti siten kiilaamaan paremman lähdön ottaneen brittikuskin edelle. Kun kisa oli keskeytettynä, rupesi kisan tuomaristo tekemään "tarjouksia" Red Bullille.

Kisan tuomaristo ehdotti, että Verstappen säästyy kovemmalta rangaistukselta, jos hänelle käy, että Hamilton saa startata tämän edeltä seuraavassa uusintalähdössä – tai siltä keskustelu ainakin television perusteella vaikutti.

– Oli tilanteita, joissa joudutaan asettamaan kyseenalaiseksi Kansainvälisen autoliiton toiminta. Tuskin mitään isoja virheitä tehtiin, mutta tällä hetkellä kärkitalleista linjat käyvät kuumina FIA:n suuntaan, Mildh sanoo.

2. Hamiltonin ja Verstappenin törmäys oli törkeä temppu hollantilaiskuskilta

Lewis Hamilton ajoi Max Verstappenin perään. Kuva: Getty Images

Ennen kisan loppuratkaisua nähtiin Verstappenin ja Hamiltonin sekava törmäys. Hamilton oli päässyt aiemmin radan avausmutkassa jo Verstappenin ohi, mutta hollantilainen ei luovuttanut mutkaa. Koska Verstappen piti paikkansa sääntöjenvastaisesti, määrättiin hänet antamaan sijoitus Hamiltonille.

Sitten hollantilainen jarrutti radan kapeassa kohdassa. Seurasi sekaannus, jonka päätteeksi Hamilton törmäsi Verstappenin perään ja hajotti autonsa etusiipeä. Ilmeisesti tilanteessa oli kommunikaatio-ongelmia, eikä Hamilton tiennyt, että Verstappen aikoo päästää hänet ohitseen.

Mildhin mielestä tilanteen kommunikoinnissa – että Verstappenin pitää luovuttaa paikkansa Hamiltonille – kesti todella kauan.

– Tieto ei mennyt Hamiltonille ajoissa. Verstappenilla oli tieto, että pitää hidastaa.

Mildhin mielestä syypää oli kuitenkin Verstappen. Hollantilainen saikin kisan jälkeen tilanteesta ylimääräisen kymmenen sekunnin rangaistuksen.

– Homman ydin on siinä, että jarrutestaus eli break testing on ehkä pahin teko, mitä autourheilussa saattaa tehdä. Sen takia Hamiltonin, Toto Wolffin (Mercedeksen tallipäällikkö) ja muiden tunteenpurkaukset olivat niin suuria. Kuvissa näkyi selvästi, että Verstappen jarrutti aivan liian kovaa.

Televisiokuvissa näkyi, kuinka Wolff paiskoi kuulokkeitaan raivoissaan pöytään.

– Taustalla on hidas kommunikointi, mutta mielestäni Verstappen purki tilanteessa turhautumistaan. Tämä ei ole missään olosuhteissa hyväksyttävää. Vauhti on joka tapauksessa merkittävä, vaikka televisiossa voi näyttää hitaalta. Juuri tämä herkkä hermostuminen on Verstappenin heikkous, joka saattaa koitua kohtaloksi MM-taistossa. Hankala tilanne, mutta noin ei olisi saanut tapahtua, Mildh lataa.

3. Hamiltonin viilipyttymäisyys ratkaisun hetkellä

Lewis Hamilton osoitti taas mestarillisuutensa. Kuva: EPA-EFE / All Over Press

Kun Hamilton ja Verstappen olivat törmänneet, kierroksella 42/50 Verstappen päästi vihdoin Hamiltonin ohitseen, mutta kuittasi välittömästi takaisin kärkeen. Ohituksen jälkeen Verstappenille lätkäistiin viiden sekunnin aikarangaistus. Kilpailun ratkaisu nähtiin kierroksella 44/50, kun Hamilton pystyi ohittamaan Red Bullin kuskin.

– Antaisin koko tämän loppuhuipentuman täysin Hamiltonin kunniaksi. Se johtuu siitä, että hänellä oli auton etusiipi rikki, enkä usko, että Hamilton edes tiesi, kuinka rikki se oli. Mercedeksessä oli kyllä merkittävästi enemmän tehoa suorilla kuin Red Bullissa.

– Hamilton hallitsi hermonsa todella hyvin. Hän ei yhtään antanut periksi, taktikoinut tai varmistellut, vaan sai ajorytmistä kiinni ja pystyi viemään kilpailun loppuun todella kovaa ja pitämään itsellään myös kilpailun nopeimman kierroksen, jolla tasoitti MM-kamppailun.

Red Bull lähti jälkimmäiseen uusintastarttiin pehmeämmillä renkailla, Mercedes kovilla. Silti Hamilton pystyi kovempaan kyytiin, mikä lisää Mildhin mielestä suorituksen arvoa.

– Huima suoritus Hamiltonilta. Hän piti hermonsa kasassa – vaikka hänkin hermoili jossain vaiheessa kisaa – mutta pystyi ratkaisevilla hetkillä parempaan kuin Verstappen.

4. Valtteri Bottakselta olosuhteisiin nähden loistosuoritus

Valtteri Bottas voi olla kolmossijaansa tällä kertaa varsin tyytyväinen. Kuva: XPB Images / AOP

Kärkikaksikon taustalla Valtteri Bottas teki hienon suorituksen uransa viimeistä edellisessä kilpailussa Mercedeksellä. Ensi kaudella suomalainen ajaa Alfa Romeolla.

Kisan ensimmäisessä startissa Bottas onnistui mainiosti pystyen pitämään kakkossijasta kiinni ja Verstappenin takanaan. Uusintastarteissa ja Red Bullin varikkotaktikoinnistakin johtuen Bottas menetti sijoituksia, mutta pystyi nousemaan koko kisan viimeisellä kierroksella ohi Alpinen Esteban Oconista ja kolmanneksi.

Mercedeksen johto Red Bulliin valmistajien taulukossa kasvoi 28 pisteeseen, kun Red Bullin toinen kuski Sergio Perez joutui keskeyttämään.

– Lopussa kaikkien käänteiden jälkeen Bottas ohitti ihan viime metreillä Oconin ja otti podium-paikan sekä tärkeitä pisteitä Mercedekselle, niin sehän oli loistava suoritus. Hän on varmasti tyytyväinen.

– Hän olisi tietysti voinut antaa parempaa tukea Hamiltonille varsinkin tässä tilanteessa, kun Perez keskeytti. Toisaalta Bottasta ei voi syyttää siitä, koska kilpailun tilanteet aiheuttivat vaikeuksia myös hänelle. Olosuhteet ja tapahtumat radalla olivat odottamattomia, mutta Bottas teki kaiken sen, mitä näissä olosuhteissa pystyi. Hieno suoritus, Mildh kehuu.

Mikäli Verstappen ja Hamilton ovat Abu Dhabin päätöskisan jälkeen tasapisteissä, Verstappen on kauden suuremman voittomäärän turvin maailmanmestari.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Lue lisää: