Hyppää sisältöön

Kalle Rovanperällä on tukena yksi menestyksen avaimistaan MM-rallikauden avauksessa – povaa myös itselleen sopivia olosuhteita kilpailuun

Kalle Rovanperä toteaa, että hänellä ei ole mitään hajua, mitä voi odottaa itseltään Monte Carlon MM-rallissa. Muutama asia voi tukea kuitenkin suomalaista kilpailussa.

Kalle Rovanperä odottaa, että kuiva keli voi olla hänelle parempi. Kuva: Yle/Tomi Hänninen

Kaiken Ylen MM-rallisisällön lähetystietoineen löydät kätevästi osoitteesta yle.fi/mmralli.

Rallin MM-sarjassa käynnistyy uusi kausi erittäin mielenkiintoisissa merkeissä Monte Carlossa, kun uudet autot ja hybridiuudistus voivat sekoittaa pakkaa kunnolla.

Sen tiedostaa myös Toyotan suomalaistähti Kalle Rovanperä.

– Ei ole mitään hajua, mitä voi odottaa itseltään tai keneltäkään muualta. On eri fiilis lähteä kisoihin, kun joutuu lähtemään vain niin sanotusti ajamaan ja katsomaan, mitä tapahtuu, Rovanperä toteaa.

Yksi Rovanperän menestystä nimittäneistä tekijöistä on kuitenkin tukena Monte Carlon MM-rallissa. Perinteikkäässä kilpailussa on tänä vuonna uusia erikoiskokeita, kun ajetaan Monacon ympäristössä. Yleensä tällaisissa tilanteissa Rovanperä on ollut vahvoilla, kun kaikki joutuvat tekemään uusia nuotteja.

– Ainakin ennen se on ollut hyvä asia. Nyt muutenkin keli näyttää siltä, että on aika kuivaa. Meillä ei ole oikeastaan kunnon jäätä ja lunta missään. Torstaina ensimmäisillä pätkillä saattaa olla mustaa jäätä, Rovanperä kuvailee.

Tältä näytti Monte Carlon MM-rallin reitillä nuotituksessa. Kuva: HANNU RAINAMO

Rovanperän mukaan testien perusteella kuivat olosuhteet ovat hyvä asia.

– Testeissä ei ollut paras fiilis ajaa lumella. Autoa on enemmän ajettu asfaltilla. Ehkä tämä tilanne on parempi näin, Rovanperä sanoo.

Hyvä sää sopii luonnollisesti myös tilanteessa, jossa kuljettajille on muutenkin paljon uutta käsiteltävää.

– On niin paljon uutta, että kaikki varmasti joutuvat opettelemaan autoja pätkillä. On ainakin vähän tasaisemmat olosuhteet, Rovanperä sanoo.

Rovanperä veikkaa, että tällä kaudella suuressa roolissa on, kuinka nopeasti kukin omaksuu uuden auton. Siihen päälle tulee vielä auton luotettavuus.

– Varmasti nämä asiat vaikuttavat tuloksiin. Veikkaan, että ei tule ihan alkuun niin veristä taistelua sijoista. Veikkaan, että tulee vähän isompia eroja, Rovanperä toteaa.

Loeb: "Yritän päästä mahdollisimman nopeasti rytmiin"

Yksi mielenkiintoinen seurattava Monte Carlossa on myös yhdeksänkertainen maailmanmestari Sébastien Loeb. 47-vuotias Loeb ajaa Ford Pumalla M-Sportin tiimissä.

Vastikään Dakar-rallissa kilpaillut Loeb sanoo, että sai testeissä nopeasti kiinni tunteesta ajaa rallin MM-sarjan autoja, vaikka ne ovat uusia.

Uusissa autoissa on noin sata kiloa painava hybridiyksikkö, joka mahdollistaa reilun sadan hevosvoiman lisäbuustin saamisen etenkin kiihdytyksissä. Lisäksi osa siirtymistä ajetaan sähkövoimalla.

Kuljettaja ei voi mitään nappia painamalla itse määritellä sitä, missä vaiheessa buusti on käytössä. Hybridiyksikkö lataa itseään jarrutettaessa, ja riippuu ajotavasta sekä jarrutuksesta, milloin hybridi aktivoituu.

– Varmasti täytyy vähän sopeutua, koska joskus saa lisäbuustin ja joskus ei. Pitää olla tietoinen siitä ja ennakoida. Pito oli kuitenkin hyvä, Loeb summaa kokemuksiaan uudesta Rally1-autosta.

Sébastien Loeb ajaa tänä vuonna Montessa Fordilla. Kuva: HANNU RAINAMO

Loeb uskoo, että paremman pidon myötä kauden avauskilpailusta tulee nopea. Loebin tavoite on ajaa niin hyvin kuin mahdollista.

– Minun on vaikea sanoa, mitä odotan kilpailulta, kun tulen tänne muualta. En ole varmastikaan 100-prosenttisesti rytmissä. Yritän päästä mahdollisimman nopeasti rytmiin. Saa nähdä, miten käy, Loeb sanoo.

Julkisesti ei ole kerrottu Loebin pestistä muuta kuin, että hän ajaisi Monte Carlossa. Muista kauden MM-ralleista hän ei hiisku.

– Lopuista kilpailuista minulla ei ole mitään tietoa, Loeb toteaa.

Monte Carlon MM-rallin aikataulu ja lähetystiedot

Torstai 20.1.

Shakedown (2,29 km) kello 10.31

Ennakkotunnelmat kello 20.00–21.00 TV2

EK 1 (15,20 km) kello 21.00–22.30 Yle Areena

EK 2 (23,25 km) kello 22.31

Iltahuolto kello 00.31

Perjantai 21.1.

Aamuhuolto kello 08.01

EK 3 (18,33 km) kello 10.14

EK 4 (13,49 km) kello 11.17

EK 5 (17,11 km) kello 12.35

EK 6 (18,33 km) kello 15.16

EK 7 (13,49 km) kello 16.19

EK 8 (17,11 km) kello 17.37

Iltahuolto kello 19.52

Huippuhetket kello 21.30–22.00 TV2

Lauantai 22.1.

Aamuhuolto kello 06.49

EK 9 (16,80 km) kello 09.17

EK 10 (17,04 km) kello 11.00–12.00 TV2

EK 11 (20,79 km) kello 12.16

EK 12 (17.04 km) kello 15.00–16.00 TV2

EK 13 (20,79 km) kello 16.16

Iltahuolto kello 20.11

Huippuhetket kello 21.00–21.30 TV2

Sunnuntai 23.1.

Aamuhuolto kello 07.37

EK 14 (19,37 km) kello 09.45

EK 15 (14,26 km) kello 11.00–12.00 TV2

EK 16 (19,37 km) kello 11.53

EK 17 Power Stage (14,26 km) kello 13.00–14.30 TV2

Rallin MM-sarjan kalenteri 2022

20.–23.1. Monte Carlo
24.–27.2. Ruotsi
21.–24.4. Kroatia
19.–22.5. Portugali
2.–5.6. Italia
23.–26.6. Kenia
14.–17.7. Viro
4.–7.8. Suomi (Jyväskylä)
18.–21.8. TBC (kisapaikka vahvistamatta)
8.–11.9. Kreikka
29.9.–2.10. Uusi-Seelanti
20.–23.10. Espanja
10.–13.11. Japani

Lue lisää: