Hyppää sisältöön

Jari-Matti Latvala hehkutti Sebastien Loebin uskomatonta suoritusta – Kalle Rovanperän kaksijakoinen viikonloppu sai onnellisen lopun: "Aika syvissä vesissä käytiin"

Ranskalaismestarit Sebastien Loeb ja Sebastien Ogier näyttivät Monte Carlon MM-rallissa, miksi he ovat voittaneet yhteensä 17 maailmanmestaruutta. Kalle Rovanperän avausviikonloppu oli nousujohteinen.

Kalle Rovanperän viikonloppu oli nousujohteinen, ja hän on täyden kauden ajavista kuskeista MM-pistetilanteessa kärjessä. Kuva: Hannu Rainamo

Kaiken Ylen MM-rallisisällön lähetystietoineen löydät kätevästi osoitteesta yle.fi/mmralli.

Rallin MM-sarjan kauden avausviikonloppu Monte Carlossa sujui kokeneiden ranskalaismestareiden johdolla, kun yhdeksänkertainen maailmanmestari Sebastien Loeb ja viime kauden päätteeksi uransa kahdeksatta MM-titteliä juhlinut Sebastien Ogier näyttivät nuoremmille mallia.

Viikonloppuna ajettiin 17 erikoiskoetta ja yhteensä 296 erikoiskoekilometriä. Kolmen tunnin raastavan ajamisen jälkeen miesten ero oli puoli sekuntia Loebin hyväksi, jos laskuista otetaan pois Ogierin päätöserikoiskokeella varaslähdöstä saama 10 sekunnin aikasakko.

Helmikuussa 48 vuotta täyttävä Loeb teki historiaa napattuaan voiton MM-historian vanhimpana kuljettajana.

– Hän on voittanut yhdeksän mestaruutta, ja hän pystyy sopeutumaan kalustoon sekä olosuhteisiin. Kun ajaa tuollaisen tuloksen uudella autolla, se alleviivaa sitä, miksi hän on ollut muita parempi, Yle Urheilun asiantuntija Miikka Anttila toteaa.

– Lähtökohtaisesti voitto oli yllätys, mutta kun kyseessä oli Loeb, ei se sillä lailla yllätä. Sama se on toki myös Ogierilla. Molemmat mestarit ovat osoittaneet, että he pystyvät sopeutumaan nopeammin kuin muut ja tekemään tulosta muita paremmin, Anttila jatkaa.

Näin ratkesi Monte Carlon MM-rallin voitto.

Lauantaina 10. erikoiskokeen jälkeen Loeb ja Ogier olivat täsmälleen tasa-ajassa. Toista asiantuntijaa Henri Haapamäkeä miesten pieni ero hämmensi.

– Onhan se aika uskomatonta, että se on kaiken tuon jälkeen puoli sekuntia. Siinä ei autossa tai miehissä voi suurta eroa olla.

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala ei olisi uskonut, että ennätystä hallussaan pitäneen ruotsalaisen Björn Waldegårdin ennätystä rikottaisiin koskaan. Waldegård voitti Safari-rallin vuonna 1990 46-vuotiaana.

– Se vain kertoo siitä, etteivät yhdeksän mestaruutta ole tulleet sattumalta. Taso on ihan huikea, mutta ei ole montaa, jotka pystyvät siihen, että tason pystyy myös ylläpitämään.

"Ei pidä vetää alusta liian suuria johtopäätöksiä"

Loeb tai Ogier eivät kumpikaan aja tänä vuonna mestaruudesta, joten täyden kauden ajavista MM-sarjan kärkeen ponnahti Power Stagen voittanut Kalle Rovanperä. Neljänneksi sijoittuneen, mutta powerin pisteiden ansiosta Craig Breenin ohi taulukossa nousseen suomalaisen kilpailu oli erittäin nousujohteinen, sillä vielä torstaina ja perjantaina aamupäivälläkin Rovanperä oli koko pakan hitain Rally1-kuski.

MM-sarjan kolmospaikka tarkoittaa Ruotsin ralliin huonoa lähtöpaikkaa ensimmäisenä, sillä Loeb ja Ogier eivät ole kisassa mukana. Oikeat säädöt ja asetukset löytyivät kuitenkin kesken perjantaipäivän, vaikka normaalin päivähuollon sijaan autot kävivät vain rengashuollossa.

Jonne Halttunen ja Kalle Rovanperä Monte Carlon MM-rallissa 2022.
Kalle Rovanperän veto riitti Power Stagen voittoon.

Rovanperä kertoi kisan jälkeen, ettei olisi uskonut nyt nähtyyn käänteeseen.

– Torstai-iltana ja perjantaina oltiin aika syvissä vesissä, mutta onneksi autosta löytyi oikea suunta. Paljon muutimme ja teimme työtä. Tiimi antoi vaihtoehtoja ja onneksi oma suunta löytyi.

– Enemmän kyse oli siitä, että autossa löytyi viimeinkin sellainen suunta ja balanssi, joka on tosin aika erilainen, jolla tiimikaverit ajavat ja jolla itsekin aloitimme. Totta kai se auttoi, että pystyi ajamaan ja oppimaan.

Lauantaina Rovanperä oli jo koko porukan toiseksi nopein kuski, ja päivän päätteeksi suomalainen ajoi jo kaksi pohja-aikaa.

– Oli hienoa, että Kallen kaksi viimeistä ajopäivää olivat parempia ja hän oli selkeästi mukana kisassa ottaen vielä Power Stagelta täydet pisteet. Alusta ei pidä vetää liian suuria johtopäätöksiä, siinä oltiin uudella autolla ja alussa vielä pimeässä, Anttila arvioi.

– Uusissa autoissa ei myöskään ole samalla tavalla säätöparametrejä kuin vanhoissa. Se on tavallaan hyvä ja huono, koska ei ole niin montaa asiaa, mitä voi muuttaa.

Sebastien Loeb löysi loistovauhdin uudella hybridiaikakauden Ford Pumalla. Kuva: Hannu Rainamo

"Hyundaista on tulossa tämän kauden Ford"

Tiimien voimasuhteet olivat ennen viikonloppua vielä suuri arvoitus, mutta viikonloppu antoi jonkinlaisia vastauksia. Viime kauden auton kustannuksella hybridiautoaan viime keväästä lähtien kehittänyt M-Sport palasi voittaja-autoksi vuosien kyntämisen jälkeen, ja autokehityksensä myöhään aloittanut Hyundai oli ongelmissa.

Oliver Solberg ajoi ulos lauantaina ja keskeytti sunnuntaina, Ott Tänak keskeytti lauantaina ja Thierry Neuville taisteli maaliin kuudentena. Neuville oli todella turhautunut maalissa Power Stagen jälkeen, eikä peitellyt pettymystään.

– Kai siinä vain hermot menivät, kun on päähän potkittu koko viikonloppu ja sen jälkeen tullaan vielä kyselemään. Luonnostaan voi tulla primitiivireaktio. Viikonlopun perusteella voi heittää, että Hyundaista on tulossa tämän kauden Ford, Haapamäki toteaa.

– Hyundai oli vielä suuremmissa ongelmissa, mitä osasin ajatella, Anttila jatkaa.

Uusille hybridiautoille Monte Carlon kisa oli ensimmäinen todellinen testi. Muutamat kuskit etenkin Hyundailla kertoivat ajoittain, ettei hybridiyksikkö toiminut ja antanut autolle buustia.

– Ei mikään matkan varrelle jäämisistä tainnut johtua hybridistä, Anttila tiivisti.

– Ei siitä tosiaan haittaa ollut kenellekään, Haapamäki komppasi.

Hyundain viikonloppu oli tuskainen, ja Thierry Neuville selviytyi ainoana maaliin saakka. Kuva: Hannu Rainamo

Latvalan mukaan Toyota on aikataulussa, vaikka voittoa ei tullutkaan.

– Ensimmäistä iltaa ja perjantaitakin kun katsoimme, emme olleet ihan selvillä siitä, mikä tasomme on. Ford on tullut vahvana ja he ovat nostaneet profiilia. Hienoa, että he pystyvät voittamaan ja se tekee hyvää heille ja MM-sarjalle.

– Tärkeintä on se, että auto on suorituskyvyltään loistavalla tasolla, eikä meillä ollut teknisiä murheita. Voimme kamppailla voitosta jatkossakin.

MM-sarja jatkuu helmikuun viimeisenä viikonloppuna Ruotsissa, ja silloin kautensa avaa myös Ogierin kanssa kolmannen Toyotan tällä kaudella jakava Esapekka Lappi. Testit Ruotsia varten alkavat heti ensi viikolla.

– Se on tärkeää, että kuljettajat olisivat luottavaisia heti kisan alussa. Nyt mennään ensimmäistä kertaa pois kestopäällysteeltä, ja testit ovat nyt tärkeitä siinä, että tiedämme auton toimivan myös siellä, Latvala totesi.

LOPPUTULOKSET, EK 17/17:

1. Sebastien Loeb M-Sport Ford 3.00.32,8

2. Sebastien Ogier Toyota +10,5

3. Craig Breen M-Sport Ford +1.39,8

4. Kalle Rovanperä Toyota +2.16,2

5. Gus Greensmith M-Sport Ford +6.33,4

6. Thierry Neuville Hyundai +7.42,6

7. Andreas Mikkelsen Skoda +11.33,8 (WRC2)

8. Takamoto Katsuta Toyota +12.24,7

9. Eric Cais Ford +12.29,2 (WRC2)

10. Nikolai Grjazin Skoda +13.41,3 (WRC2)

--

22. Sami Pajari +24.06,4 (WRC3)

MM-sarjan pistetilanne Monten jälkeen

1. Sebastien Loeb M-Sport Ford 27 (ei aja täyttä kautta)

2. Sebastien Ogier Toyota 19 (ei aja täyttä kautta)

3. Kalle Rovanperä Toyota 17

4. Craig Breen M-Sport Ford 15

5. Thierry Neuville Hyundai 11

6. Gus Greensmith M-Sport Ford 10

7. Andreas Mikkelsen Skoda 6 (WRC2)

8. Takamoto Katsuta Toyota 4

Elfyn Evans Toyota 4

10. Eric Cais Ford 2 (WRC2)

Valmistajien pistetilanne

1. M-Sport Ford 42

2. Toyota 39

3. Hyundai 13

Lue myös: