Hyppää sisältöön

Kommentti: Uusi toimitusjohtaja löytyi, nyt SM-liigan pitää onnistua toisen avainhenkilön värväyksessä

Viestintä ei ole koskaan ollut SM-liigan vahvuus. Nyt siihen on pakko saada muutos, kirjoittaa Yle Urheilun Jussi Paasi. 

Kati Kivimäki on jääkiekon SM-liigan seuraava toimitusjohtaja. Kuva: Patrik Molander / Yle

Lauantain SM-liigaotteluita seurataan Yle Puheen Jääkiekkokierroksella klo 15 alkaen.

Ensin on syytä onnitella SM-liigaa. Jääkiekon miesten pääsarja onnistui lopulta löytämään uuden toimitusjohtajan. Riku Kallioniemen seuraaja on Kati Kivimäki, joka hyppää liigapomoksi viimeistään kesällä.

Hakuprosessi oli kaikkea muuta kuin helppo. Lätkäbisneksen johtopaikat ovat armottomia pestejä, joita lajipiirissä kutsutaan myös työurien hautausmaaksi.

Kivimäen työtä seurataan suurennuslasin kanssa päivästä yksi lähtien. Minkälaisia linjauksia ja uusia avauksia on tulossa? Miten laskuun kääntyneet yleisömäärät saataisiin nousuun? Kuinka maan ainoa täysammattilaissarja pärjää koko ajan kasvavan (urheilu)viihdetarjonnan puristuksessa?

Edessä on valtavia haasteita. Kivimäen rohkeutta tarttua tällaisena aikana noin tuuliseen pestiin on pakko arvostaa. Epäilijöitä riittää jonoksi asti.

Uusia, tuoreelle toimitusjohtajalle toivon mukaan suotuisia tuulia odotellessa SM-liigalla on täytettävänä toinen avainpesti. Markkinointi- ja viestintäpäällikön haku on parhaillaan käynnissä. Se on SM-liigan näkökulmasta elintärkeä positio.

Sarjan julkisuuskuva on pahasti pölyttynyt. Tämän voi todeta nopeasti osoitteessa liiga.fi (siirryt toiseen palveluun). Kuluvan kauden kynnyksellä ”uudistetut” nettisivut naurettiin välittömästi maan rakoon. Sosiaalisessa mediassa SM-liiga tyytyy lähinnä tiedottamaan päivän ottelut ja niiden päätyttyä tulokset. Teksti-tv:stä tuon kaiken löytää paljon nopeammin ja kätevämmin.

Onneksi sentään muutamat seurat, Tampereen Ilves parhaimpana esimerkkinä, hoitavat somea tyylillä.

Katse heti Pohjois-Amerikan suuntaan

”Viestintä ei ole koskaan kuulunut SM-liigan vahvuuksiin.” Tämän kuulin monesta suusta, kun jututin henkilöitä, jotka ovat tehneet pitkään yhteistyötä eri rooleissa jääkiekon pääsarjan kanssa. Ulkoiseen ja sisäiseen viestintään sekä markkinointiin olisi pitänyt panostaa jo vuosia, jopa vuosikymmeniä sitten.

Mutta SM-liigan asema muihin kotimaan palloilusarjoihin nähden on ollut ja on yhä niin ylivoimainen, ettei kukaan ole pystynyt kunnolla haastamaan lätkää. Niinpä SM-liiga on voinut uinahtaa viestinnässäkin laiskanpulskeaan tyytyväisyyteen. Nyt siihen ei ole enää varaa. Globaali viihde- ja urheilutarjonta kasvaa kasvamistaan. 2020-luvulla SM-liiga kilpailee kuluttajien ajasta ja rahasta muun muassa NHL:n kanssa. Tarunhohtoinen kasvattaa jatkuvasti suosiotaan ja näkyvyyttään Suomessa.

Uuden markkinointi- ja viestintäpäällikön työnkuva ei ole mitään rakettitiedettä. Toisin kuin uudella toimitusjohtajalla, viestintäpomolla ei ole lähes mahdotonta tehtävää edessään. Lähtötaso on niin heikko, että pienilläkin korjauksilla julkisuuskuva paranee nopeasti. Ja kun muistaa viestinnässä avoimuuden ja läpinäkyvyyden, on jo pitkällä nykytilaan nähden.

Sen jälkeen pitäisi miettiä, miten SM-liigasta saadaan kiinnostavampi ja houkuttelevampi tuote. Suosittelen tehtävään valittavaa henkilöä tähyilemään ensi töikseen Pohjois-Amerikkaan. Ei, ei niinkään NHL:n, vaan NBA:n suuntaan. Maailman koripallon mekassa tunnutaan tietävän, mikä ihmisiä eniten kiinnostaa: pelaajat, heidän tarinansa, taustansa ja tekemisensä. Persoonat, joita SM-liigassakin riittää, pitää saada esiin.

Tulevan viestintäpomon työ määrittää pitkälti SM-liigan näkyvyyden ja sitä kautta elinvoimaisuuden. Kuinka tavoittaa nuoret? Miten erottua valtavan tarjonnan keskellä? Kuinka tehdä pelaajat, koko homman päätähdet, tutuiksi potentiaaliselle uudelle yleisölle?

Jos uusi markkinointi- ja viestintäpäällikkö taitaa työnsä erinomaisesti, näyttää SM-liigan lähitulevaisuus paljon nykyistä kirkkaammalta.

Lue myös: