Hyppää sisältöön

Tiesitkö? Tommi Mäkinen osti ensimmäisen ralliautonsa Minna Sillankorvalta

Tomin nuoteista -sarjan tuoreimmassa jaksossa vieraana Minna Sillankorva, joka voitti vuonna 1991 ralliautoilun naisten epävirallisen maailmanmestaruuden.

Kuva: Yle

Aikakautensa nopein naiskuljettaja Minna Sillankorva muistelee Tomin nuoteista podcastin uudessa jaksossa uransa käännekohtia. Sillankorva menestyi kotimaan lisäksi myös ulkomailla, voittaen vuonna 1991 epävirallisen naisten maailmanmestaruuden. Automerkeistä Mazda oli Sillankorvalle läheinen. Ensin alla oli takavetoinen RX-7-malli, joka vaihtui myöhemmin A-ryhmän nelivetoiseen 323-malliin.

Ura alkoi kuitenkin, ajan hengen mukaan, Ford Escortilla. Kyseinen auto päätyi myöhemmin tulevan nelinkertaisen maailmanmestarin Tommi Mäkisen ensimmäiseksi ralliautoksi.

– Tommi tuli Jyväskylästä katsomaan sitä autoa ja lähti lopulta ajamalla Hämeenlinnasta takaisin Jyväskylään kauppojen jälkeen.

Nykyisin sujuvasanainen mies oli tuohon aikaan vielä ujohko nuorukainen.

– Se pitää paikkansa, että Tommi oli todella ujo kaveri. Muistan kuitenkin, kun meidän kuljetusliikkeen ympärillä korttelit olivat kaikki soraa, niin kyllä Tommi aika vauhdikkaasti veti koeajon siinä, vaikka paljon muuta ei puhuttu kuin tarpeelliset, Sillankorva muistelee historiallista hetkeä.

Minna Sillankorvan maailmanmestaruuteen päättynyt kausi 1991 on ikimuistoinen. Kartanlukijana hänellä toimi italialainen Michela Marangoni, joka oli aiemmin toiminut mm. Miki Biasonin ex-vaimon kartanlukijana.

– Meitä yhdistää Michelan kanssa sekin, että olemme päivälleen samanikäisiä. Olemme syntyneet samana vuonna, samassa kuussa, ja täsmälleen samana päivänä.

MM-sarjan osakilpailujen kiertäminen oli rankka projekti myös taloudellisesti. Sillankorva sai kuitenkin tähän apua suomalaisille tutusta Astra-tiimistä, joka järjesti mukaan merkittävän määrän sponsoreita.

– Meillä oli muutamia omia sponsoreita, mutta Monte Carlon jälkeen, kun aloimme ajaa Astran Lancialla, valtaosa sponsoreista tuli sitä kautta. Ilman sitä tukea emme olisi pystyneet ajamaan MM-titteliä.

Pystyäkseen ajamaan naisten mestaruudesta piti kuljettajan osallistua tiettyyn määrään kisoja ja vielä saadakseen pisteitä tuli sijoituksen olla koko kilpailussa kahdenkymmenen parhaan joukossa. Osittain tästä syystä Sillankorva pystyi varmistamaan mestaruuden hyvissä ajoin, mutta siitä huolimatta hänen piti käydä starttaamassa loppukaudesta pariin kilpailuun.

– Korsikalla treenasimme ensimmäisen EK:n huolellisesti ja ajoimme siihen aika hyvän ajan. Sitten vain keskeytimme, koska se riitti meille. Saman teimme sitten vielä esimerkiksi Espanjassa.

Argentiinassa Sillankorva ajoi paitsi naisten täydet pisteet, myös koko MM-sarjan pisteille sijoittuen kymmenenneksi.

– Mestaruuden saavuttaminen oli upea juttu, vaikkei se mitään lopulta muuttanut. Aikakausikin oli vähän huono, kun taloudellinen tilanne oli haastava tuohon aikaan.

Nykyisin Minna Sillankorva ajaa erilaisia tilaisuuksia ja seuraa tyttärensä Suvin askelia moottoriurheilun puolella.

– Perheessä autourheilu on edelleen voimakkaasti läsnä ja se yhdistää meitä todella paljon. On mukavaa, että meillä kaikilla löytyy kiinnostusta samaan aiheeseen.

Lue myös:

.
.