Hyppää sisältöön

Ilves vetää peleihin lähes 10 000 katsojan yleisöjä, mutta Tapparalla on kirimistä – kysyimme seurojen johdolta, mistä ero johtuu

Kummassakin joukkueessa on ymmärretty nykyaikaisen markkinoinnin arvo. Ilves on vetänyt Tapparaa suurempia yleisömääriä, mutta myös Tapparassa on rekrytoitu uusia markkinoinnin osaajia.

Molemmat tamperelaiset liigajoukkueet pelaavat tänä keväänä mitalipeleissä. Joukkueiden uuden kodin 13 000 hengen yleisökapasiteetin täyttäminen ei urheilullisella menestykselläkään ole helppoa. Arkistokuvassa Ilveksen kannattajia. Kuva: Miikka Varila / Yle

Tampereella eletään kaikkien aikojen kiekkohuumaa: sekä Ilves että Tappara taistelevat parhaillaan SM-liigan finaalipaikasta uudella Tampereen areenalla, ja molemmat joukkueet saivat KHL:n siirtojen myötä riveihinsä leijonapaidan maailmanmestareita.

Näistä sekoista huolimatta Ilves on vetänyt liigan parhaat yleisömäärät areenalle.

lveksellä oli puolivälierän (Ilves–Kärpät) neljässä kotipelissä keskimäärin 9 852 katsojaa, kun taas Tapparalla kolmessa Lukko-sarjan puolivälierässä keskiarvo oli 6 657 katsojaa. Yhteensä areenalle mahtuu reilu 13 000 katsojaa, kun edeltäjäänsä Hakametsän jäähalliin mahtui noin 7 300 katsojaa.

Kysyimme molempien joukkueiden toimitusjohtajilta heidän arviotaan siitä, miksi Ilveksen ottelut näyttävät kiinnostavan yleisöä enemmän.

Tapparan faneja Tampereen areenan avajaisissa viime vuoden joulukuussa. Kuva: Tomi Hänninen

Hyvää peliä, uusi areena ja some

Syitä huimiin katsojamääriin on monia.

Näin arvioi Ilves-Hockey Oy:n toimitusjohtaja Risto Jalo. Lähimenneisyydessä seuraa kiertäneen urheilullisen menestyksen ja uuden areenan lisäksi yksi syy vetovoimaan on satsaaminen markkinointiin.

Seura onkin saanut paljon kehuja some-tekemisestään. Jalo kuitenkin muistuttaa, että määrätietoisesti somea on tehty jo useampi vuosi.

– Se on ollut asia, mitä haluamme entisestäänkin parantaa. Tulevaisuus on aina se, mikä mietityttää ja haluamme lisää kannattajia sekä nuorta väkeä halliin.

Ilves-Hockey Oy:n toimitusjohtaja Risto Jalo kertoo, että he ovat panneet merkille sen, että peleissä on ollut paljon myös nuorta yleisöä: "Arvostamme sitä, että saadaan uutta kannattajaa syntymään Ilvekselle." Kuva: Arno Hämäläinen

Tamhockey Oy:n toimitusjohtaja Mika Aro luettelee kilpailijan hyvän pöhinän salaisuudeksi samoja asiota kuin Jalo: uusi areena ja hyvin pelatut pelit somea unohtamatta. Myös Tappara satsasi lisää markkinointiosaajiin täksi kaudeksi, vaikka myös heillä somen tekeminen on aloitettu jo aikaa sitten.

– Haluamme noudattaa tapparalaisia perusarvoja. Lisäksi haluamme kertoa ja näyttää, ettei tämä ole pelkästään hienoa pelaamista, komeita maaleja ja taistelua kentällä, vaan tämä on myös yleisön juhlimista ja kannattajien hienoa mukana oloa.

Tamhockey Oy:n toimitusjohtaja Mika Aro on tyytyväinen siihen, kuinka hyvin fanit ovat saapuneet uudelle areenalle, osa jopa satojen kilometrien päästä. Kuva: Marko Melto / Yle

Tappara teki tänä keväänä historiaa yhdeksännellä peräkkäisellä mitalipelipaikallaan. Voittavaa joukkuetta pidetään markkinointitempuista parhaana, mutta jos voittaminen jatkuu pitkään, voi siitäkin tulla haaste.

– Se on tuonut lieveilmiön siihen, että on totuttu pelien jatkuvan pitkään keväällä. Kuitenkin väännöt ovat tosi tasaisia, ikinä ei tiedä, koska noutaja tulee.

Kiekkohuumasta hyötyä molemmille

Tamperelaisjoukkueiden toimitusjohtajat uskovat, että molemmille joukkueille löytyvät omat kannattajansa.

– Kyllä yleisömäärät sen osoittavat, että vankat kannattajajoukot löytyvät, Risto Jalo sanoo.

Mika Aron mukaan joukkueet kilpailevat jääkiekon lisäksi myös muussa tekemisessä. Hän arvelee, että sekä Tapparan että Ilveksen kannattajat tuntevat suurta ylpeyttä saapuessaan kannattamaan joukkuettaan Tampereen areenalle.

– Tämä hyvä pöhinä, mikä Tampereella on kiekon suhteen, sataa niin meidän kuin Ilveksenkin laariin.

Tulot kasvavat, mutta niin myös menot

Vaikka uusi Tampereen areena on tuonut peleihin lisää yleisöjä, on uusi kotihalli myös lisännyt seurojen menoja.

Otteluiden järjestämisen kustannukset ovat Risto Jalon arvion mukaan 3–5-kertaiset Hakametsään verrattuna. Tästä johtuen tulevaisuuden tavoitteet onkin asetettu korkealle.

– Tämä taso ei vielä saa riittää. Sitten kun keskiarvo runkosarjassa on 10 000, niin eiköhän sitten olla onnistuttu aika hyvin, Jalo sanoo.

Ilveksen toimitusjohtaja uumoilee, että tiukoista koronarajoituksista huolimatta tältä kaudelta tulee kaikkien aikojen liikevaihto.

– Toukokuussa katsellaan, mitä leikistä jäi käteen tänä vuonna.

Mika Aro kertoo, että Tappara saavutti euromääräisen tavoitteensa runkosarjassa. Myös hän sanoo, että kevät näyttää sen, mikä tulos lopulta tulee olemaan.

– Uskallan sen verran ennakoida, että ollaan positiivisella tuloksella tänä vuonna, viime vuonna tehtiin 800 000 tappiota.

Nurkan takana häämöttää myös ensi kuussa käynnistyvät jääkiekon MM-kisat, joiden päätapahtumapaikkana toimii Tampereen areena.

Millaisia ajatuksia juttu herätti? Keskustele aiheesta perjantaihin kello 23:een saakka!

Lue seuraavaksi: