Hyppää sisältöön

Arpaonni suosi Kalle Rovanperää ennen haastavaa Kroatian MM-rallia – MM-sarjan suomalainen kärkinimi suhtautuu sarkastisesti hybridiyksikön ongelmiin

Kalle Rovanperä pääsi rengastestien takia ottamaan normaalia enemmän tuntumaa Kroatian asfalttiin. Rovanperän ei tarvitse murehtia myöskään enää viime vuoden ulosajoaan, sillä kyseistä paikkaa ei ole tämän vuoden reitillä.

Kalle Rovanperä rengastesteissä ennen Kroatian MM-ralleja
Kalle Rovanperä rengastesteissä ennen Kroatian MM-ralleja

Kalle Rovanperä on päässyt valmistautumaan kilpakumppaneitaan enemmän Kroatian MM-ralliin. Hän pääsi viime viikolla ajamaan testiä Kroatian asfaltilla normaalin yhden sijasta kaksi testipäivää.

Tilanne johtui siitä, että MM-sarjan rengastoimittaja Pirellillä on tuoreen säännön mukaan mahdollisuus halutessaan järjestää kauden aikana yhdeksän rengastestipäivää. Niiden avulla on tarkoitus kerätä lisäinformaatiota siitä, kuinka renkaat toimivat uusien Rally1-autojen alla.

Mikäli testejä järjestetään, kukin talli pääsee ajamaan niitä omalla vuorollaan kansainvälisen autoliitto FIA:n arpomassa järjestyksessä. Yle Urheilun tietojen mukaan kaikkia testipäiviä ei kuitenkaan välttämättä käytetä, mikäli rengastoimittaja ei katso sitä tarpeelliseksi.

Nyt haluttiin testiä kovemman seoksen asfalttirenkaille, ja arpaonni suosi Toyota-tallia ja Rovanperää, joka pääsi ajamaan Kroatiassa Pirellin testipäivän.

– Kyllä tämä tietysti vähän auttaa kilpailua ajatellen, kun saa lisää kilometrejä alle. Nyt ajetaan myös eri tietä kuin varsinaisena testipäivänämme. Rengasvalmistaja tuo renkaat, mitä testataan, eivätkä he juuri kerro sen enempää niistä meille. Meidän tehtävämme on vain antaa palautetta, miltä rengas tuntuu ja miten se toimii, Rovanperä kuvaili rengastestipäivän aamuna.

Myös kilpailevilla talleilla olisi ollut sääntöjen mukaan mahdollisuus tulla paikan päälle tutustumaan testeissä käytettäviin renkaisiin ja tekemään omia havaintoja esimerkiksi niiden kulumiseen liittyen. M-Sportin tai Hyundain edustajia ei kuitenkaan näy paikalla. Rengastestit pyritään tekemään läpinäkyvästi, mutta haastattelua Pirellin testiryhmää Kroatiassa johtava Matteo Romano ei kuitenkaan saa antaa.

Kalle Rovanperä ja Pirellin edustajat keskustelevat testien olosuhteista. Kuva: Jussi Jäkälä / Yle

Hybridiyksikön toimivuus mietityttää yhä Rovanperää

Mustia kumirinkuloita huomattavasti suuremman huomion alkukaudella on kuitenkin vienyt musta laatikko, eli Rally1-autoille sähköistä lisäpotkua tarjoava hybridiyksikkö. Siihen liittyneet luotettavuusongelmat erityisesti Ruotsin osakilpailussa ovat jo johtaneet sääntömuutokseen.

Hybridiyksiköstä johtuva keskeytys tuo jatkossa kuljettajalle kahden minuutin aikasakon erikoiskoetta kohden entisen kymmenen minuutin sijaan. Sääntömuutos kuitenkin poistaa ilmassa leijuvaa epävarmuutta vain nimellisesti. Rovanperäkin sinnitteli Ruotsin osakilpailun päätöspäivänä ilman hybridiyksikön tuomaa lisätehoa ja suhtautuu tallien ulkopuolisen komponenttitoimittajan tuotteen aiheuttamiin ongelmiin sarkastisesti.

– Siellähän se on punttina kyydissä. Täytyy vain toivoa, että se toimii silloin, kun sitä tarvitsee. Eihän ne hirveän luotettavia tuolla ralleissa ole olleet. Onneksi me olemme säästyneet aika pienellä harmilla pari ensimmäistä kisaa ja toivottavasti säästytään jatkossakin. Kyllä sitä ilmeisesti yritetään koko ajan kehittääkin, mutta aika paljon siinä on ollut ongelmia. Täällä tappiota tulisi ilman sitä kyllä huomattavasti enemmän kuin Ruotsissa.

Kalle Rovanperän auton kyljessä paistoi Ruotsissa vihreä valo. Se tarkoittaa, että hybridiyksikkö on kunnossa ja autolla saa ajaa. Jos punainen valo syttyy, kuljettajan pitää keskeyttää. Kuva: HANNU RAINAMO

Kroatian testejä edeltävänä viikonloppuna myös Harri Rovanperä palasi ralliauton rattiin, Meksikossa ajetussa kutsukilpailussa. Nuorempi Rovanperä oli isänsä ralliseikkailusta silminnähden innoissaan.

– Yllättävän hyviä pätkäaikoja hän näytti ajavan, vaikka auto ei ollut kovin kilpailukykyinen muihin verrattuna. Seurasin kilpailun etenemistä mielenkiinnolla, vaikka aikaeron vuoksi hieman jälkijunassa. Olen yrittänyt houkutella häntä ajamaan jotain kyläkisoja vähän enemmänkin. Ehkä voisimme sitten käydä ajamassa niitä vaikka samaan aikaan.

Viime vuoden ulosajopaikkaa ei ole reitillä

Ensi viikonloppuna Kalle Rovanperällä ei kuitenkaan ole edessään kyläkilpailua, vaan haastava Kroatian MM-ralli. Rovanperä johtaa MM-sarjaa 14 pisteen erolla toisena olevaan Thierry Neuvilleen nähden.

Nuori kuljettaja MM-sarjan kärkimiehenä ei ole rallissa ihan arkipäivää – kuinka erityiseltä se tuntuu, kuljettajasta itsestään?

– Ei se tuntunut viime vuonnakaan mitenkään ihmeelliseltä, eikä tunnu nytkään. Sittenhän se on ihmeellisempää, jos vielä loppukaudestakin ollaan samassa tilanteessa, Rovanperä naurahtaa.

Vuosi sitten Rovanperän kilvanajo Kroatian MM-rallissa päättyi rajuun ulosajoon jo muutaman kilometrin jälkeen heti avauserikoiskokeella.

– Yritetään nyt päästä ainakin ensimmäinen pätkä maaliin, niin sittenhän olemme jo parempia kuin viime vuonna, Rovanperä virnistää.

Pääseekö Kalle Rovanperä hymyilemään tänä vuonna Kroatiassa viime vuoden pettymyksen jälkeen? Kuva: HANNU RAINAMO

Oikea minimitavoite on luonnollisesti huomattavasti korkeammalla. Suomalaiskuljettaja pyrkii ensi viikonloppuna puolustamaan MM-pistejohtoaan Zagrebin ympäristön asfaltilla mahdollisimman tehokkaasti. Ruotsin osakilpailussa hän sinnitteli aura-auton roolistaan huolimatta lopulta osakilpailuvoittajaksi asti, mutta Kroatiassa asetelma on vieläkin haastavampi.

– Kyllä tilanne on hankala, kun kyseessä on kilpailu, joka viime vuonna oli kaikille uusi ja meillä kisakokemus jäi vähiin. Siinä on aika iso ero, onko pätkiä ajanut läpi kerran vai ei lainkaan. Täällä on aika omanlaiset, hankalat olosuhteet. Pito vaihtelee, mutta ei oikein pysty näkemään, miksi se vaihtelee. Aamuisin asfaltissa on kosteita kohtia, mutta kuivanakin se on hieman erikoinen. Tuntuu, että pinta muuttuu melkein joka toisessa mutkassa. Se on täällä suurin vaikeus.

Rovanperän mukaan on hankala sanoa, mitä viime vuoden ulosajosta voisi oppia.

– Oli vain yksi todella liukas mutka ja siitä mentiin pihalle. Silloinhan myös tallikaveri (Sebastien Ogier) roikkui samassa mutkassa aika pahasti. Nyt samaa pätkää ei ole reitillä, niin sitä kohtaa ei voi edes ajaa uudestaan. Toisilla on viime vuodesta kokemusta kisapätkistä ja pahoista paikoista, mutta meiltä ne puuttuvat. Täytyy vain yrittää kiriä takamatkaa jotenkin kiinni.

– Sen verran järkevästi on ajettava, ettei toista viime vuoden virhettä. Jokaisesta kilpailusta pitäisi kerätä pisteitä. Veikkaan, että täällä on vaikea olla hyvässä vauhdissa, koska ei ole samaa kokemusta viime vuodesta kuin muilla. Tarkoitus on kerätä mahdollisimman hyvä pistepotti. Sitten seuraavaksi edessä on taas tuttuja kisoja, joissa toivottavasti joutuu olemaan taas lähellä kärkeä auraamassa. Niistä tulee sitten sellaisia hankalia viikonloppuja.

Kroatian MM-rallin aikataulu ja lähetystiedot

Torstai 21.4.

Shakedown (3,65 km) kello 10.01

Ennakkotunnelmat kello 21.00–21.00 TV2

Perjantai 22.4.

EK 1 (19,20 km) kello 09.33

EK 2 (20,77 km) kello 10.26

EK 3 (11,11 km) kello 11.19

EK 4 (9,11 km) kello 12.32

Päivähuolto kello 14.22

EK 5 (19,20 km) kello 16.05

EK 6 (20,77 km) kello 16.58

EK 7 (11,11 km) kello 17.51

EK 8 (9,11 km) kello 19.04

Iltahuolto kello 20.34

Päivän huippuhetket kello 23.20–23.50 TV2

Lauantai 23.4.

EK 9 (23,76 km) kello 08.43

EK 10 (10,10 km) kello 09.41

EK 11 (15,85 km) kello 11.09

EK 12 (8,78 m) kello 12.30–13.30 TV2

Päivähuolto kello 14.28

EK 13 (23,76 km) kello 16.16

EK 14 (10,10 km) kello 17.14

EK 15 (15,85 km) kello 18.42

Päivän huippuhetket ja EK 16 (8,78 km) kello 20.00–21.00 TV2

Iltahuolto kello 21.28

Sunnuntai 24.4.

EK 17 (13,15 km) kello 08.18

EK 18 (14,09 km) kello 09.30–10.30 Yle Areena (TV2 kello 10.0011.00)

EK 19 (13,15 km) kello 11.26

Rallin huippuhetket ja EK 20 Power Stage (14,09 km) kello 14.00–15.30 TV2

Lue lisää:

.
.