Hyppää sisältöön

Katso koko Kalle Rovanperän ällistyttävä suoritus kuljettajan silmin – reaktio juuri ennen maalia kertoi kaiken: "Joo, ei voi muuta"

Kalle Rovanperä häikäisi Kroatian MM-rallin päätöspätkällä. Suomalainen nousi heittämällä takamatkalta Ott Tänakin ohi, vaikka virolaisen rengasvalinta oli parempi. Katso koko erikoiskoe Rovanperän silmin tältä videolta.

Katso Kalle Rovanperän koko huima Power Stage kuljettajan silmin
Katso Kalle Rovanperän koko huima Power Stage kuljettajan silmin

Videoklipit, lähetystiedot ja podcastit – Yle Urheilun kaiken MM-rallisisällön löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Toyotan Kalle Rovanperän ällistyttävä viimeinen erikoiskoe Kroatian MM-rallissa oli ehdottomasti värikkään kisan mieleenpainuvin suoritus. Hän nousi sen turvin yli sekunnin takamatkalta voittoon Viron ja Hyundain Ott Tänakista.

Kalle Rovanperä pääsi juhlimaan Kroatian MM-rallin voittoa – kiitos häikäisevän päätöserikoiskokeen. Kuva: HANNU RAINAMO

Erikoiskokeen varrelle mahtuu monta todella kiinnostavaa yksityiskohtaa. Rovanperän etuautoryhmä oli nimittäin joutunut tekemään suomalaiskuskin nuotteihin lukuisia huomioita, kun rankka sadekuuro teki pikataipaleen alkuosasta erittäin mutaisen.

Kartturi Jonne Halttunen mainitsikin erikoiskokeen aikana sanan "mutaa" kaikkiaan 64 kertaa.

Rengasvalinnat nostivat suorituksen arvoa

Tarkoista nuoteista huolimatta Rovanperältä vaadittiin silmää sen suhteen, mitä edessä todellisuudessa oli. Mikko Hirvosen johtaman etuautoryhmän jälkeen erikoiskoe oli nimittäin ehtinyt kuivua noin parin tunnin ajan.

Rovanperän rengasvalinta ei mennyt sunnuntaina aivan nappiin. Hänellä oli mukana päätöspäivän lenkillä neljä kovan seoksen asfalttirengasta, jotka toimivat parhaiten kuivalla asfaltilla.

Tänakin valinta oli neljä pehmeän seoksen rengasta, joilla hän sai kosteissa oloissa edun Rovanperään nähden. Molemmat nappasivat lenkille mukaansa myös kaksi sadekelin rengasta.

Nämä renkaat pelastivat myös Rovanperän kilpailun. Suomalainen ei niiden ansiosta hävinnyt viimeistä edellisen erikoiskokeen sateessa Tänakille kuin puoli minuuttia. Ilman sadekelin renkaita ero olisi voinut olla huomattavasti suurempi.

Samoista sadekelin renkaista oli Rovanperälle hyötyä päätöserikoiskokeen mutaisilla osuuksilla.

Yksi lipsahdus kuvasi yrityksen määrää – nuotit olivat todella tarkat

Rovanperältä vaadittiin huimaa venymistä aivan pikataipaleen loppuun asti. Sisäkamerakuvasta voi nähdä, kuinka suomalainen käyttää koko tietä hyväkseen. Videolla noin kuuden ja puolen minuutin kohdalla nähdään, kuinka Rovanperän auto luisuu osin tieltä mutaisessa jarrutuksessa.

Katso koko päätöserikoiskoe Rovanperän silmin tämän jutun pääkuvana olevasta videosta.

Halttusen lukemista nuoteista kuulee erikoiskokeen loppupuolella useaan otteeseen etuautoryhmän merkinnän "kuivaa". Näin Rovanperä tiesi, milloin parantuneesta pidosta saattoi ottaa kaiken irti – ilman pelkoa likaisista jarrutuspaikoista.

Rovanperä oli huomioinut nuoteissaan myös koko rallin viimeisen mutkan merkinnällä "tärkeä". Sama mutka oli vuotta aiemmin ratkaissut koko kisan Sebastien Ogierin eduksi, kun Elfyn Evans mokasi paikassa.

Rovanperä selvitti paikan puhtaasti ja ajoi maaliin kärkiajassa. Kartturi Halttunen sanoikin Rovanperälle jo ennen maaliviivan ylittämistä sanat, jotka kuvasivat osuvasti koko suoritusta.

– Kaikki me tehtiin ainakin, Halttunen totesi.

– Joo, ei voi muuta, Rovanperä vastasi.

Muuta ei tarvittu, sillä kaksikko oli virolaisparia lopulta 5,7 sekuntia nopeampi ja voitti koko kilpailun 4,3 sekunnin erolla.

Jonne Halttunen ja Kalle Rovanperä juhlimassa voittoa Kroatian MM-rallissa 2022.
Katso, kuinka Kalle Rovanperä ratkaisi voiton Kroatian MM-rallissa

Kello kertoi muuttuneista olosuhteista

Muuttuneita olosuhteita kuvasi hyvin se, että aamulla Thierry Neuvillen tekemä pohja-aika samalle erikoiskokeelle oli 8.25,8. Rovanperän pohja-aika Power Stagella oli 9.01,8 eli yli puoli minuuttia hitaampi.

Päätöspätkällä kolmanneksi ja neljänneksi yltäneet Elfyn Evans ja Craig Breen jäivät Neuvillen aamuisesta ajasta vajaan minuutin ja Rovanperästä yli 20 sekuntia.

Erikoista erikoiskoetta kuvasi hyvin se, että Emil Lindholm ajoi historiallisesti Power Stagen pisteille Rally2-autolla. Hän sijoittui Reeta Hämäläisen kanssa viidenneksi. Kuva: Hannu Rainamo

Vuotta aiemmin Ogier ajoi samalla erikoiskokeella WRC-autolla ajan 8.14,0 eli vielä kymmenen sekuntia Neuvilleä nopeammin. On kuitenkin muistettava, että tuolloin Kroatian MM-ralli ajettiin kuivissa olosuhteissa.

Toyotan Kalle Rovanperä pääsi juhlimaan voittoa Kroatian MM-rallissa.
Näin Kalle Rovanperä kommentoi voittoaan

Lue myös:

.
.