Hyppää sisältöön

Lewis Hamiltonin ikävän ongelman syyt muodostavat ison uhan formula ykkösille – asiantuntija puhuu jopa turvallisuusriskistä

Tämän kauden F1-autojen pomppiminen rasittaa kuljettajia fyysisesti. Ferrarin moottoriongelmat uhkaavat romuttaa Charles Leclercin mestaruushaaveet.

Hankalan alkukauden ajanut Lewis Hamilton kärsi Bakussa selkäkivuista. Kuva: Formula 1 via Getty Images

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Bakun katuradalla ajettu kauden kahdeksas formulaviikonloppu päättyi Red Bullin juhliin. Hollannin Max Verstappen ajoi kauden viidenteen voittoonsa ja Meksikon Sergio Perez oli kilpailun toinen. Kolmanneksi ylsi hienoa debyyttikautta Mercedeksellä ajava Britannian George Russell.

Ferrareille sunnuntain kisasta tuli katastrofi. Paalupaikalta lähtenyt ja virtuaalisen turva-auton mainiosti hyödyntänyt Monacon Charles Leclerc joutui keskeyttämään moottoririkkoon. Leclercin espanjalaisen tallikaverin Carlos Sainzin kilpailu päättyi jo aiemmin konevikaan.

Kuumissa olosuhteissa ajettu kisa oli liikaa Ferrarin moottoreille. Peräti neljä Ferrarin moottoria käyttävästä kuudesta kuskista joutui keskeyttämään. Radan varteen joutui Alfa Romeolla ajavan Valtteri Bottaksen kiinalainen tallikaveri Zhou Guanyu sekä Haasin tanskalaiskuski Kevin Magnussen.

Valtteri Bottakselle Bakun viikonloppu oli kauden vaikein. Ruudusta 15 startannut suomalainen ei onnistunut nousemaan edellä tapahtuneista keskeytyksistä huolimatta kuin sijalle 11.

Verstappen johtaa MM-sarjaa 21 pisteen erolla Pereziin ja 34 pisteen erolla Leclerciin. Bottas säilyi vaisusta viikonlopusta huolimatta pistetaulukon kahdeksantena.

Yle Urheilun F1-asiantuntija Jukka Mildh analysoi Bakun kisaviikonlopun puhuttavimmat tapahtumat.

Red Bullin kisa käynnistyi räväkästi, kun Sergio Perez onnistui ohittamaan paalupaikalta startanneen Charles Leclercin. Kuva: Getty Images

Mihin kisa ratkesi?

24-vuotias Leclerc on kunnostautunut tällä kaudella erinomaisena aika-ajokuskina, sillä lauantain paalu oli hänelle jo kauden kuudes ja uran 15:s. Leclercin yhden kierroksen vauhdista kertoo se, hän meni tuoreimmalla huippuvedollaan Ferrarin kaikkien aikojen paalupaikkatilastossa jaetulle kolmannelle tilalle. Edellä ovat ainoastaan Michael Schumacher (58) ja Niki Lauda (23).

Paalupaikkojen määrään nähden Leclercillä on kuitenkin yllättävän vähän voittoja, neljä. Toisaalta viime kisoissa monacolaisella on ollut paljon epäonnea.

Kauden kuudennessa kisassa Barcelonassa Leclercin ylivoimainen johto kariutui niin ikään moottorivikaan. Puolestaan Monacossa superlahjakkuuden voittomahdollisuus tyssäsi tallin väärään taktiseen ratkaisuun varikkopysähdyksien yhteydessä.

Tuoreimman kisan lähdössä kakkosruudusta lähtenyt Perez kuittasi monacolaisen ohi. Pian tämän jälkeen Ferrari ja Leclerc osoittivat virtuaalisen turva-auton aikana taktista viisautta tekemällä aikaisen pysähdyksen.

Virtuaalisen turva-auton ansiosta Leclerc hävisi varikolla vain sijoituksen, ja kun Red Bull -kuskit tulivat omien pysähdyksiensä takia varikolle, hän nousi hetkellisesti kisan johtoon ennen konerikkoa.

Mildhin mukaan kisa ratkesi kuitenkin Red Bullin huippuvauhtiin. Etenkin Perez oli mainiossa vireessä koko viikonlopun ajan. Verstappenille voitto tarkoitti ensimmäistä palkintosijoitusta Bakun kiehtovalla katuradalla.

– Molemmat autot olivat tasavertaisen nopeita. He saivat kuljettajien sarjassa kaksoisjohdon ja jopa 80 pisteen johdon valmistajien sarjassa. Se on merkittävä tappio Ferrarille, vaikka kautta on vielä paljon ajamatta, Mildh muistutti.

Ennen Red Bullien varikkopysähdyksiä itävaltalaistalli teki tallimääräyksen. Kilpailun johdossa ollut Perez joutui päästämään kovempaa kyytiä pitäneen Verstappenin edelleen. Red Bull halusi reagoida uusilla renkailla kovia aikoja paahtaneen Leclercin kyytiin.

– Perez antoi hyvin suosiollisesti tietä Verstappenille, jotta tämä pystyisi ajamaan voitosta. Kun Mercedeksestä ei ollut missään vaiheessa mitään vastusta, Red Bull pystyi jopa säästelemään autoa melkein koko kisan.

Charles Leclercin moottori pamahti rikki. Kuva: Getty Images

Mistä puhutaan?

Bakussa ajettiin kuudetta kertaa. Radalla on nähty usein mielenkiintoisia kisoja ja paljon kolareita, mutta tällä kertaa romuralli jäi väliin.

Mildhin mukaan kilpailun suurin puheenaihe oli Ferrarin luotettavuus.

– Kun Ferrarin moottoria käyttävästä kuudesta autosta vain kaksi pääsee maaliin, kyseessä on huikean huono tilastomerkintä. Alustavien tietojen mukaan Ferrarin moottoriviat liittyvät polttomoottorin tai sähköisen voimanlähteen puolelle. Sainzin autossa oli hydrauliikkaongelmia ja Leclercin moottori hajosi kokonaan.

Myös Barcelonassa Ferrarin moottori oli ongelmissa kuumissa olosuhteissa.

– Ferrarilla ongelma on nyt se, että Leclerc on käyttänyt jo kolme sääntöjen sallimaa turboahdinta. Tämä tarkoittaa sitä, että Ferrarin täytyy valmistautua moottorin vaihtamisessa siihen, että ylimääräisiä moottoreita otetaan käyttöön jo aikaisemmin. Se taas aiheuttaa lähtöruuturangaistuksia.

Mildh haluaa nostaa esiin myös Lewis Hamiltonin, joka kärsi Bakun viikonloppuna selkäkivuista. Myös tallikaveri Russellilla on ollut selkämurheita. Fyysiset ongelmat ovat lähtöisin Mercedes-auton kovasta pomppimisesta, joka on ollut tallin murheenkryyni koko kauden ajan.

– Auto pomppii niin rajusti. Toivon, ettei tästä tule isoa ongelmaa Mersulle eikä muillekaan talleille, sillä ongelma koskettaa kaikkia. Kun auton pohja osuu noissa vauhdeissa asfalttiin tosi kovasti, se saattaa aiheuttaa kuskille suuria terveysongelmia. Pahimmillaan auto voi muuttaa odottamattomasti suuntaa, mikä olisi iso turvallisuusriski kaikille. Tähän pitää kiinnittää jatkossa huomiota.

Guanyu Zhou väläytteli Bakussa. Kuva: Formula 1 via Getty Images

Entä Bottas?

Mainiosti tällä kaudella ajaneelle Bottakselle Bakusta tuli yllättäen vaikea rasti. Ennen viikonloppua uskottiin, että rata olisi sopinut mainiosti Alfa Romeolle, jonka moottori on toiminut pitkillä suorilla. Sellaisia Bakusta löytyy.

Kisassa Bottas jäi siis sijalle 11.

Mildh ei löytänyt Bakun viikonlopusta varsinaista floppikuskia, mutta talleista pahin alisuorittaja oli Alfa Romeo, joka oli ennen kahdeksatta viikonloppua valmistajien MM-sarjan viidentenä.

– Kyllä Alfa Romeo oli pahasti hukassa tässä kilpailussa. En sanoisi, että se oli floppi. Se oli enemmänkin sitä, etteivät asiat menneet suunnitellusti.

Yllättävää Alfa Romeon nihkeydestä tekee se, että talli sai Bakuun uusia päivitysosia, joita se käytti ensimmäisen kerran lauantaina.

– Vaikuttaisi siltä, että ne osat eivät onnistuneet samalla tavalla kuin aiemmin simulaattorissa. On aina riski tehdä noin isoja muutoksia Bakun kaltaisella vaativalla radalla. Alfa Romeolla on ollut hyvä nousujohteinen kausi, mutta nyt he olivat täysin hukassa.

Aston Martinin Sebastian Vettel oli viikonlopun suurimpia onnistujia. Kuva: Formula 1 via Getty Images

Yllätys

Mildh ilahtui Zhou Guanyn parantuneesta vauhdista. Bottaksen kiinalainen tallikaveri on tuonut Alfa Romeolle toistaiseksi vain yhden pisteen.

Bakussa Zhoun vauhti oli kuitenkin hyvää. Aika-ajojen ensimmäisessä osiossa hän kävi välillä kuudentena ja oli ensimmäistä kertaa Bottasta nopeampi. 23-vuotias kuljettaja oli kiinni viimeisessä pistesijassa ennen moottoririkkoaan.

Viikonlopun kovimmaksi yllättäjäksi Mildh nostaa kuitenkin Aston Martinin Sebastian Vettelin, joka ylsi kisassa kuudenneksi. Nelinkertainen maailmanmestari ajoi kisan alkupuolella pitkäksi.

Vettelin motivaatiota on kyseenalaistettu koko kauden ajan. Sunnuntaina hän osoitti kuitenkin hyvää taistelutahtoa kamppailemalla kovasti esimerkiksi Alpinen Esteban Oconia vastaan.

– Vettelin suoritus oli merkittävä piristysruiske. Hän on selvästi saamassa tsempin päälle vaikean alkukauden jälkeen. Hän otti kisan alkuvaiheessa kunnon riskejä ohitustilanteissa. Vettel joutui ajamaan auton kerran ulos ja kääntämään sen, missä hän menetti paljon sijoituksia. Kuudes sija on loistava Aston Martinilla.

F1-kausi jatkuu jo ensi viikolla, kun Kanadan Montrealin radalla ajetaan ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2019.

Lue myös:

.
.